Jeg vil lige hører
Fra : Tina Madsen

Dato : 20-04-06 09:20

Hej.

Er der nogen der kan fortælle om det er forkert at løbe væk fra en fremmede
hund? Eller skal man bare blive stående også håbe på at ikke blive bidt.
Hvad er forkert og hvad er rigtigt?
Det er bare forbi at min søn på 5 år, blev bange for en fremmede hund og løb
bange og grædende væk fra hunden. Jeg kom op at skændes med dens ejer. Hvor
jeg sagde til ham- at han skulle holde sin hund i snor,når han ikke kunne
kalde den til selv. Og ikke mindst at min søn blev bange for den.
Hvor på ejeren påstod at man ikke skulle løbe væk fra en hund. Men det mener
jeg at det er forkert,men det kan jo være at det er mig der er forkert på
den.
Hej hej

Fra : C.H

Dato : 20-04-06 09:30

"Tina Madsen" <Tina-vagn@familie.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvor på ejeren påstod at man ikke skulle løbe væk fra en hund. Men det
> mener jeg at det er forkert,men det kan jo være at det er mig der er

Der er ingen tvivl om, at det er ejerens ansvar helt og holdent! Han skal
holde sin hund i snor - der er ingen diskussion. Det er lovgivning.

Angående at løbe - en hund vil oftest reagere ved at løbe efter. Derfor kan
det nok ikke betale sig at løbe nogen steder, da hunden jo nok kan løbe
hurtigere. Hvis hunden er aggressiv virker det nu heller ikke som en god ide
at blive stående - jeg tror, det skal vurderes i situationen.

Børn vil nok vælge at løbe helt generelt.

Fra : Tina Madsen

Dato : 20-04-06 10:53

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> god ide at blive stående - jeg tror, det skal vurderes i situationen.
>
> Børn vil nok vælge at løbe helt generelt.

Mange tak for jeres svar. Så var jeg ikke helt forkert på den.
Men min søn han blev bare så bange, derfor løb han væk - det vil sige hen
imod mig igen.
Efter som jeg troede at han var blevet bidt, sådan som han satte op i gråd
og løb.
Fik fat i ejeren, hvor på han godt sagde at hunden ikke gjorde noget. Men
jeg har så hørt andet om den hund.
Men endnu engang tak for jeres tilbage melding.

Mvh. Tina

Fra : C.H

Dato : 20-04-06 11:21
Fra : Tina Madsen

Dato : 20-04-06 12:14

> Du kan læse loven specifikt her:
>
> http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/hundeloven.html

Okay tak

Fra : Martin Vollert

Dato : 20-04-06 15:42

C.H skrev:

> Der er ingen tvivl om, at det er ejerens ansvar helt og holdent! Han skal
> holde sin hund i snor - der er ingen diskussion. Det er lovgivning.

Man kunne jo forstille sig at de var ude og gå tur og uforvarende kommet
ind i en hundeskov (de hundeskover jeg kender til er ikke afmærket
særligt godt), så skal man jo ikke han snor på.
Men det tror jeg nu ikke er tilfældet i denne situation.
Ellers ville jeg gøre som Jesper armene ind til kroppen og vende ryggen
til for langsomt at gå væk, men det er sgu nok svært at fortælle en 5-6
årig purk når der kommer 65-70 kg Rottweiler efter ham

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : C.H

Dato : 20-04-06 17:23

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> Man kunne jo forstille sig at de var ude og gå tur og uforvarende kommet
> ind i en hundeskov (de hundeskover jeg kender til er ikke afmærket særligt
> godt), så skal man jo ikke han snor på.

Hvis man ikke kan kalde sin hund til sig, må man ikke gå med den uden
snor. - Heller ikke i en hundeskov.

Fra : Martin Vollert

Dato : 23-04-06 23:44

C.H skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man ikke kan kalde sin hund til sig, må man ikke gå med den uden
> snor. - Heller ikke i en hundeskov.

Øhh nu er det jo bare ikke altid så let at kalde sin hanhund til sig
hvis der F.eks er en sød lille tæve i nærheden, men jeg tror du
misforstår (måske med vilje ?) når jeg er ude og lufte min hund i den
hundeskov jeg kommer i kan han godt løbe +100m foran mig også kan jeg jo
ikke se ham hele tiden vel....
Men der er måske også en grænse for hvor langt en hund må løbe væk fra
sin fører i en hunde skov ?.

Fra : C.H

Dato : 24-04-06 00:57

> [...]
> hele tiden vel....
> Men der er måske også en grænse for hvor langt en hund må løbe væk fra sin

Nææ, jeg vil såmænd ikke misforstå noget som helst.

Man skal under alle omstændigheder, helt uden undtagelser, kunne kalde sin
hund til sig ligemeget hvor, man færdes og hvor mange tæver, der dufter
skønt.

Din hund må løbe så langt væk, at den stadig er under opsyn - selvfølgelig
under den forudsætning at du til hver en tid kan kalde den til dig.

CH...

Fra : Martin Vollert

Dato : 24-04-06 12:13

C.H skrev:
> [...]
>
> Din hund må løbe så langt væk, at den stadig er under opsyn - selvfølgelig
> under den forudsætning at du til hver en tid kan kalde den til dig.

Kan jeg ikke lige få en henvisning til de regler ??

Fra : C.H

Dato : 24-04-06 13:18
Fra : Martin Vollert

Dato : 24-04-06 13:59

C.H skrev:
> http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=187

Så må der må da være god plads i hundeskovende hvis man skulle følge
loven, for den er der ikke mange der kan opfylde.
Jeg kan se at den lovtekst du henviser til er fra 2002 og der var der jo
ikke ret mange hundeskove, der skulle ikke være kommet nye regler siden
da ?.

Fra : Helle Jensen

Dato : 24-04-06 14:45

> [...]
> ikke ret mange hundeskove, der skulle ikke være kommet nye regler siden da

Ved den hundeskov jeg kommer i, er disse regler netop blevet pointeret med
nye tydelige skilte, hvorpå der netop står, at ejeren altid skal kunne kalde
sin hund til sig. Det uddybes endda med, at hvis dette ikke er tilfældet
skal hunden holdes i snor.

Du skriver, at så er der ikke mange der kan leve op til reglerne. Det har du
desværre ret i, og derfor kan det være temmelig belastende at gå i en
hundeskov - jeg kan overholde reglerne med min ene hund, hun kommer altid
når jeg kalder, og der er ikke noget jeg synes er mere irriterende end at
have en fremmed hund i hælene og ingen ejer i sigte. (løse hund som ikke er
kontrolleret er grunden til, at jeg sjældent kommer i en hundeskov)

Mine to andre hunde kommer ikke altid når jeg kalder, derfor er de i snor -
det er den eneste måde jeg er sikker på at have kontrollen.

Jeg ville ønske at flere mennesker tog ansvar for at kunne kalde hunden til
sig - enten gennem træning eller ved at benytte en snor.

Helle

Fra : not@home.com

Dato : 24-04-06 17:50

>Jeg ville ønske at flere mennesker tog ansvar for at kunne kalde hunden til
>sig - enten gennem træning eller ved at benytte en snor.
>
>Helle

Helt enig, jeg kommer heller ikke i hundeskove mere pga at der er for
mange der bare lader deres hunde løbe rundt helt uden kontrol, det er
som om at folk tror at de ikke behøver at have trænet deres hund
nogensinde, for de kan jo bare lade den løbe rundt i en hundeskov. Men
nogle af disse mennesker får sig en overraskelse i ny og næ, jeg har
vist selv været med til at give en hundeejere sådan en kedelig
overraskelse da jeg for nogle år siden var i en hundeskov med min hund
som jeg har fuldt styr på med henblik på at kunne kalde ham til mig og
få snor på .
Men desværre kan min hanhund ikke lide andre hanhunde, og slet ikke
dem der overfalder ham, og det er vel forståeligt, jeg gør hvad jeg
kan for at han ikke kommer op at slås bla derfor har jeg trænet ham
til at være meget lydig, men desværre kan jeg ikke være herre over
hvordan andre fremmede hunde opfører sig og hvordan deres ejere er
ligeglade med træning. Og hvis en hund kommer uden ejer og kommer op
at slås med min hund så går det galt for den ! og jeg er ligeglad
hvilken hund det er og jeg er også ligeglad med dens race, det der
betyder noget for mig er at min hund kommer så helskindet ud af det
som muligt. Jeg er slet ikke intereseret i at min hund skal slås jeg
ved ikke noget værre, men hvis det sker så hjælper jeg skam til ! og
den eneste grund til at jeg kom i en hundeskov var at jeg ledte efter
nogle tævehunde som han kunne lege med.
til ære for ham der lader sin hund løbe så langt væk at han ikke kan
se den og der med heller ikke hjælpe den vil jeg da lige beskrive hvad
der skete i håb om at han tænker lidt over at man skal have styr over
sin hund som der jo også står i loven, det burde slet ikke være til
debat når det står udtrykkeligt i loven at man skal have fuldt
herredømme over sin hund _alle_ steder !

Men hunden der kom løbende uden ejere stilte sig op foran min hund som
jeg havde taget i snor da jeg så den fremmede hund, jeg kunne ikke se
ejerne selv om jeg kunne se langt væk. den pustede sig op og gik
langsomt helt tæt på lavede et spring ind over min hund som jeg så
slap da jeg registrerede at den angreb, det var en stor hund og min er
en mellemstørelse han gik under den og bed løs alle steder samtidigt
med det løftede jeg den fremmede hund i bagbenene og prøvede at kaste
den væk men den var tung, men det at jeg løfter den i bagbenene gør jo
at den bliver disorienteret og giver min hund endnu bedre muligheder
for at bide, jeg slap den igen da den prøvede at bide mig jeg fik
givet den et rigtigt godt spark i maven, og fik slået den med min
læddersnor hvor der jo sidder et par tunge karbinhager i enden, da jeg
kunne se at nu havde den fortrudt og godt ville væk da fik jeg fat i
min hund og den store hund stak af. sådan kan det gå og jeg har det
absolut ikke godt med det men min hund er jo som et lille barn for mig
og jeg hjælper ham til en hver tid, jeg nægter at lade andre hunde
komme og overfalde min hund, og hvis de endelig gør det så kommer de
til skade.

så til dig der lader din hund rende rundt uden opsyn, og åbenbart som
mange andre er ligeglade med hundeloven, husk at der findes mennesker
som mig derude ! vil du risikere at din hund støder støder ind i
sådanne problemer ? nej vel, så gå dog til træning med den, og lad
være med at stille spørgsmålstegn ved loven, der er en grund til at
den er der .

Fra : jopa

Dato : 24-04-06 17:57

not@home.com skriblede bla:
>husk at der findes mennesker
> som mig derude ! vil du risikere at din hund støder støder ind i
> sådanne problemer ? nej vel,

Jo da det kunne være sjovt

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 24-04-06 18:37

> Jo da det kunne være sjovt

*LOL*
Ja Milo ville nok ikke finde sig i prygl med en hunderem

/Jens (hvis hunde dagligt bliver pryglet grundigt)

Fra : jopa

Dato : 24-04-06 18:44

pwh skriblede bla:

> *LOL*
> Ja Milo ville nok ikke finde sig i prygl med en hunderem

Ja jeg kunne godt tænke mig at se vedkommende der turde

> /Jens (hvis hunde dagligt bliver pryglet grundigt)

Dem der ikke slår deres hunde er ikke normale

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 24-04-06 19:21

> Dem der ikke slår deres hunde er ikke normale

Nemlig, de kan jo lide det

/Jens

Fra : pwh

Dato : 24-04-06 18:35

> Helt enig, jeg kommer heller ikke i hundeskove mere pga at der er for
> mange der bare lader deres hunde løbe rundt helt uden kontrol,

Nu er det jo heller ikke særligt hensynsfuldt af dig at lufte din hund i en
hundeskov hvis den ikke bryder sig om 50% af de hunde den møder.

/Jens

Fra : Tom H. Vestergaard

Dato : 24-04-06 21:20

> [...]
> sådanne problemer ? nej vel, så gå dog til træning med den, og lad
> være med at stille spørgsmålstegn ved loven, der er en grund til at

BRAVO - Selv om det sikkert ikke ville være nødvendigt, vil jeg også gøre
hvad som helst for at hjælpe mine hunde, hvis de bliver overfaldet. Folk må
lære at hunde ikke er plysdyr men rovdyr. Lige meget hvor sød ens hund er
normalt, ligger "rovdyret" altid og lurer. Kunsten er så at få "rovdyret"
til ikke at komme frem for tit.
Det er helt i orden at gå i hundeskov med en hanhund der ikke er så glad
for at andre hanhunde angriber eller vil op på ryggen af den, det betyder da
ikke at den førstnævnte hund er asosial. Det er da de personer der ikke har
kontrol på deres hund, der har et problem. Det er jo sådan set lige meget
hvilken hund der vinder, det vil altid være den, der ikke har kontrol på
hunden, der får skylden, men det er jo desværre ingen hjælp hvis der er sket
noget med ens guldklump. Hvis man ikke kan styre hunden, må man have den i
snor i hundeskoven også, både for sin egen og andres skyld.
Og til sidst, ingen hund er større og stærkere, end den kan ligge ned

Fra : jopa

Dato : 24-04-06 21:39

Tom H. Vestergaard skriblede bla:
> Og til sidst, ingen hund er større og stærkere, end den kan ligge ned

Min ligger stort set altid ned specielt når den sover.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Tom H. Vestergaard

Dato : 24-04-06 22:08

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> Tom H. Vestergaard skriblede bla:
>
> Min ligger stort set altid ned specielt når den sover.
> --
> Mvh.John
> www.john.jp-web.dk

Jeg ventede du ville reagere hurtigt Jeg har læst en del af dine indlæg
med megen moro.

Ja, men mine hunde kan også få den til at ligge død!! if you know what i
mean

Fra : jopa

Dato : 24-04-06 23:01

Tom H. Vestergaard skriblede bla:

> Jeg ventede du ville reagere hurtigt Jeg har læst en del af dine
> indlæg med megen moro.

Takker jeg gør mig umage

Ked af at jeg ikke altid kan være lige seriøs men kan ikke lade være med at
reagere på sådan noget som ligner trusler.
<klip>
[...]
</klip>
På mig virker det latterligt med sådanne udtalelser

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Tom H. Vestergaard

Dato : 26-04-06 13:04

> [...]
> sådanne problemer
> </klip>
> På mig virker det latterligt med sådanne udtalelser

OK, men jeg så det nu heller ikke som trusler. Jeg opfattede det mere som en
opsang til dem som naivt laller rundt med deres hunde uden kontrol og
bagefter, når skaden er sket, råber op om hvor forfærdelige de store hunde
er og at de skulle forbydes.
mvh
Tom

Fra : jopa

Dato : 25-04-06 11:14

Tom H. Vestergaard skriblede bla:

> Ja, men mine hunde kan også få den til at ligge død!! if you know
> what i mean

I dont belive that
Nu lufter jeg ikke min i hundeskove og lignende, da han er å så ikke
socialiceret.
Vi holder os for os selv som regel
Vi er meste til øde strande ved vesterhavet, Rømø eller Fanø mest og der
render han altid fri med mindre en anden nærmer sig.
Skulle vi møde en anden hanhund uden snor og de kom op og toppes ville jeg
da slippe min løs og lade dem klare det selv.
Jeg skal ikke stå med nalderne i mellem 2 gale hunde.
Som regel kommer de ikke voldsomt til skade da den ene vil overgive sig.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 25-04-06 18:10

> I dont belive that

Selv min gamle kampkat kan tæske Milo med den ene pote på ryggen

/Jens

Fra : pwh

Dato : 25-04-06 19:28

jopa wrote:
> Skulle vi møde en anden hanhund uden snor og de kom op og toppes
> ville jeg da slippe min løs og lade dem klare det selv.
> Jeg skal ikke stå med nalderne i mellem 2 gale hunde.

Hvad er du for en svagpisser John, vil du ikke engang forsvarer din hund.
Jeg kender da et par eksempler hvor den angribende da fint har fortsat
selvom den ene hund har overgivet sig.
Personligt ville jeg da til enhver tid lægge mig imellem hvis en af mine hunde
var i problemer i et slagsmål, så må de rimpe mig sammen på skadestuen bagefter.

Feks. den Bullmastiff jeg skrev om for et par indlæg tilbage,
der havde jeg da taget hundenes kraftige halsbånd frem i hånden
(de har dem ikke på når de har svømmet) da Mastiffen nærmede sig.
Havde den lavet ballade med Tyson havde jeg da knaldet den
sådan en på skalden med spænderne så det vaskede sig, hvad der så var sket
måtte jeg så havde taget med, men mine hunde skal INGEN generer.

Så hvis du forventer at din hund forsvarer dig må den da kunne forvente det samme,
ellers vil den da miste respekten for dig hvis den er presset en dag.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 25-04-06 19:49

pwh skriblede bla:

> Hvad er du for en svagpisser John, vil du ikke engang forsvarer din
> hund.

Den skal nok klare sig
Jeg har da haft en del hunde i min tid og endnu er der ingen af dem der har
fået varrige men udover lidt skrammer og ar.

> Så hvis du forventer at din hund forsvarer dig må den da kunne
> forvente det samme, ellers vil den da miste respekten for dig hvis
> den er presset en dag.

Problemet er bare at hvis jeg hjælper den ene forstærker det tit
angrebslysten for den man hjælper.
Den bliver mere modig.
Jeg har da til træning set 2 skrigende madammer stå og forsøge at skille et
par kamphaner af hvor jeg så råbte lad dem da slås for H.

Herregud for det meste overgiver den ene sig rimeligt hurtigt
Det forudsætter at det er 2 med rimelig samme størrelse.
Er det en større hund der angriber en lille vil jeg da blande mig
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 25-04-06 20:25

> Den skal nok klare sig

Ok, Milo kan så tæske alle hunde her i DK mener du dermed ???
Hvad har han af kamperfaring overhovedet,
at han er skarp gør ham jo ikke specielt kampvant.
Jeg ved da posetivt med mine egne 2 at de vil kunne klarer sig rimelig
i en evnt slåskamp da de "kamptræner" med hinanden og mig dagligt.
Gør du overhovedet noget for disideret at lærer Milo at kunne slås,
eller tror du bare at det finder han da nok ud af hvis det sker.

> Jeg har da haft en del hunde i min tid og endnu er der ingen af dem
> der har fået varrige men udover lidt skrammer og ar.

Det kan du så måske tilskrive held eller at du bor i et "bekytttet" område.
Mine egne hunde er da også sluppet rimeligt nådigt, kun Tyson er blevet bidt.
Men jeg kender da på førstehånd hunde der næsten er blevet bidt ihjel.

> [...]
> Jeg har da til træning set 2 skrigende madammer stå og forsøge at
> skille et par kamphaner af hvor jeg så råbte lad dem da slås for H.

Med at hjælpe mener jeg også at du skal stoppe den angribende,
du har forhåbentligt så meget styr på Milo at du kan stoppe ham med
en kommando, det har jeg da med mine.
Så spørgsmålet er om du tør slås med en anden hund for at forsvare din egen
uden hensyntagen til dit eget helbred, jeg er klar til det til enhver tid.

> Herregud for det meste overgiver den ene sig rimeligt hurtigt
> Det forudsætter at det er 2 med rimelig samme størrelse.

Lad dig ikke snyde af størrelser, måske har i ikke så mange Bullterrier
ovre ved jer, men jeg kan love dig for at en af de typer kan lave mos
af vores store hunde før du har blinket med øjnene.

> Er det en større hund der angriber en lille vil jeg da blande mig

Igen, lad dig ikke forblænde af størrelse udelukkende, prøv at læse
lidt omkring kamphunde på nettet, vores gode gamle Punish fik faktisk
også mig ud af den naive tro i sin tid, læs og bliv klogere og skræmt

/Jens

Fra : jopa

Dato : 25-04-06 21:18

pwh skriblede bla:

> Ok, Milo kan så tæske alle hunde her i DK mener du dermed ???
> Hvad har han af kamperfaring overhovedet,
Ingen.
Det er ikke noget jeg specielt går og tænker på.
Tror ? er lidt overdrevet. Er det et problem på sjælland med mange
angrebslystne hunde ?

Som jeg skriver så kommer Milo stort set ikke i kontakt med andre hunde da
jeg har valgt at træne med ham my self.
Derfor er han så samtidig ikke specielt interesseret i andre hunde.
Han interesserer sig kun for mig, og jeg tror hans attityde overfor andre
hunde er et signal om at han vil beskytte mig.

> Gør du overhovedet noget for disideret at lærer Milo at kunne slås,
> eller tror du bare at det finder han da nok ud af hvis det sker.

Det er indbygget i generne.
Ligesom hos os mennesker er der nogen der kan slås og andre der ikke kan.
Tror min race hører til dem der KAN slås derfor bla holder jeg ham væk fra
andre hunde.

Om han kan klare sig over for en "kamphund" er ikke noget jeg interesserer
mig for.
Mit lille pus skal de ikke ligge og slås han skal bare passe på min kone og
så varme mine fødder om aftenen foran tv'et
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 25-04-06 22:06

> Ingen.

Hmm...

> Det er ikke noget jeg specielt går og tænker på.
> Tror ? er lidt overdrevet. Er det et problem på sjælland med mange
> angrebslystne hunde ?

Ikke her hvor jeg bor, der er det mest fredelige hunde man møder.
Men da du selv til tider giver udtryk for at Milo kan klarer diverse hunde
må du jo også have noget at have det i ud over at han er sådan ca mellemstørrelse.
En ting er at kunne skræmme et menneske, mange er nogle kyllinger,
noget andet er sgu at kunne skræmme en anden modig hund.

> [...]
> Han interesserer sig kun for mig, og jeg tror hans attityde overfor
> andre hunde er et signal om at han vil beskytte mig.

Jo men igen, er du sikker på at han har noget at have det i.
Muligvis synes Hr Jensen at Milo er farlig,
men det synes Hr Jensens hund jo ikke nødvendigvis også.

> Det er indbygget i generne.

Det vil jeg meget gerne se dokumenteret, beskyttergenet vil jeg da gerne
medgive Schæfere, med kampgen tror jeg ikke er specielt udtalt hos dem.
Ellers havde man da nok blandet Schæfer ind i kamphunde hvis de havde
udmærket sig i den retning, og det har de ikke.

> Ligesom hos os mennesker er der nogen der kan slås og andre der ikke
> kan. Tror min race hører til dem der KAN slås derfor bla holder jeg
> ham væk fra andre hunde.

Du TROR han kan slås, og hvad bygger du så det på.
At han er stor og larmende gør ham ikke til en god slagsbror.
Ligesom hos mennesker er det at kunne slås noget der skal læres,
det er du sgu da ikke født med at kunne, tror du kampsport er lavet
for sjov skyld.

> Om han kan klare sig over for en "kamphund" er ikke noget jeg
> interesserer mig for.

Det burde du måske med den indstilling til at "de skal ordne det selv",
jeg har brændt nallerne med en Dogo som fortalt før, vil du også det.

> Mit lille pus skal de ikke ligge og slås han skal bare passe på min
> kone og så varme mine fødder om aftenen foran tv'et

Det ene øjeblik vil du lade ham slås, og det næste øjeblik skal han ikke,
hvad er det lige du mener John

Jeg vil da heller ikke have at mine hunde slås, men da jeg er realist og bor
hvor der er mange hunde og mennesker skal jeg da ærligt indrømme at jeg
da også træner mine hunde i at kunne slås, hvor jeg så bruger mig selv som figurant.
Det synes de faktisk er ret sjovt og min erfaring med mine egne er at det også har
lært dem bidehæmning fra hvalpeben af, ok et par huller har jeg da fået

/Jens (som provokerer lidt nu)

Fra : jopa

Dato : 25-04-06 22:29

pwh skriblede bla:

> Det ene øjeblik vil du lade ham slås, og det næste øjeblik skal han
> ikke, hvad er det lige du mener John
Troede fejlagtigt vi snakkede om hvis han blev angrebet

Jeg mener aldrig herinde at have sagt noget om at min hund kan klare andre
hunde.
Hvis jeg skulle have sagt noget derhen af kan det kun være med et smil i
øjet da det ikke interesserer mig.

Det er din udlægning det er ikke noget jeg tænker på.
Jeg har sagt at han er dominerende derfor gider jeg ikke kontakten med andre
hunde.
Om den ene race er stærkere end den anden ved jeg ikke noget om og det
interesserer mig heller ikke

Der er intet der siger mig mindre end at have en hund der slås.
Derfor undgår jeg andre hunde bla.
Jeg sagde at hvis det skulle ske ville jeg da lade dem klare det selv.
Det var under forudsætning af at han blev angrebet, så ville jeg slippe ham
fri.
Tror nok det store skrummel kan klare sig selv uden min indblanding.

Et faktum er at han er utrolig skarp, og det har jeg da aldrig lagt skjul
på.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 25-04-06 23:01

> Troede fejlagtigt vi snakkede om hvis han blev angrebet

Det havde jeg fattet.

> Jeg mener aldrig herinde at have sagt noget om at min hund kan klare
> andre hunde.
> Hvis jeg skulle have sagt noget derhen af kan det kun være med et
> smil i øjet da det ikke interesserer mig.

Ok, jeg drillede også bare lidt.
Du blev nok provokeret lidt af Tom H

> Der er intet der siger mig mindre end at have en hund der slås.
> Derfor undgår jeg andre hunde bla.

Jeg har absolut heller ingen interesse i at mine hunde slås, men modsat
dig kan jeg ikke undgå andre hunde.
Og i erkendeslese af det har jeg gjort det at lærer dem at værer sociale
men samtidigt sørget for at lærere dem at kunne slås så godt jeg kan
hvis det skulle ske. Og i sidste ende er jeg villig til at værer skjold.

> [...]
> slippe ham fri.
> Tror nok det store skrummel kan klare sig selv uden min indblanding.

Du er stadig for naiv til mig, eller ligeglad med hvad der sker med Milo
hvis du har den indstilling.
Du skriver stort skrummel, den 75kg/s Mastiff jeg mødte igår er da lige
50% størrer en Milo hvis det er størrelse du synes der er afgørende.

Hvad afholder dig fra at fra at gå imellem selv, er du bange for at få et
par haps i armen, de fleste jeg kender vil da forsvarer deres hund overfor
en angriber, hvorfor vil du ikke det.

> Et faktum er at han er utrolig skarp, og det har jeg da aldrig lagt
> skjul på.

Jo men det har jo aldrig stået sin prøve så vidt jeg kan forstå.
Min Tyson har da været oppe og slås 8-10 gange tror jeg.
Angel har aldrig sloges rigtigt, men javet et par skrumler på flugt.
Så jeg har selv oplevet mine hunde i den slags situationer og ved hvordan
de reagerer, du bygger dit på rent gætværk, Milo vil måske stikke halen
mellem benene første gang han bliver bidt.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 25-04-06 23:10

pwh skriblede bla:
>Milo vil måske
> stikke halen mellem benene første gang han bliver bidt.

Det ville være fint nok for mig

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 25-04-06 23:26

jopa wrote:
> pwh skriblede bla:
>>
> Det ville være fint nok for mig

Og så smed John håndklædet i ringen

/Jens

Fra : jopa

Dato : 25-04-06 23:29

pwh skriblede bla:

> Og så smed John håndklædet i ringen

Nej da hvis han stikker af kommer ingen til skade
Tror jeg nu ikke han ville da han jo formentlig kan klare alle hunde i DK
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 25-04-06 23:41

> Nej da hvis han stikker af kommer ingen til skade
> Tror jeg nu ikke han ville da han jo formentlig kan klare alle hunde
> i DK

Det er for fladt John, du har på ingen måde prøvet at forholde dig til
mine indlæg, men ok intet svar er jo også et svar.

Du har da uden tvivl en sød rar og larmende hund, men kan du ikke
sætte mere fakta på det end gætteri kan det ikke bruges til ret meget

/Jens

Fra : jopa

Dato : 26-04-06 08:50

pwh skriblede bla:

> Det er for fladt John, du har på ingen måde prøvet at forholde dig til
> mine indlæg, men ok intet svar er jo også et svar.

Øhm jeg svarer da hele tiden

Har da sagt at jeg vil lade dem selv klare det Jens.
Hvad mere kan jeg sige.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 26-04-06 13:30

jopa wrote:
> pwh skriblede bla:

> Øhm jeg svarer da hele tiden

Jeg synes du i denne tråd har været bedre til at klippe væk
end til at svarer.
Det vælger jeg så at læse som at du er enig med mig.

> Har da sagt at jeg vil lade dem selv klare det Jens.
> Hvad mere kan jeg sige.

Nu gider jeg ikke for 3 gang at stille de samme spørgsmål til dig.
Ønsker du at forholde dig til dem må du gå tilbage i tråden
og svarer i stedet for bare at klippe i mine indlæg.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 26-04-06 13:49

pwh skriblede bla:

> Nu gider jeg ikke for 3 gang at stille de samme spørgsmål til dig.
> Ønsker du at forholde dig til dem må du gå tilbage i tråden
> og svarer i stedet for bare at klippe i mine indlæg.

jeg har slettet alle tidligere indlæg Jens så jeg kan ikke huske hvad
du spurgte om.

Var det om jeg ville forsvare min hund overfor en angribende hund ?
Hvis min lå nederst og jeg kunne se den var i alvorlige problemer, så ja.
Ellers ville jeg lade dem slås indtil en af dem overgav sig og så betale
dyrlægeregningen.
Derefter ville jeg præsentere modparten for regningen, og måske arrangere at
han fik et bødeforlæg for ikke at have sin hund under kontrol.

Men som sagt jeg har haft de hundeslagsmål jeg skal have i mit liv så jeg
tror ikke at det bliver aktuelt men man skal da aldrig sige aldrig.

ps det er normalt at man svarer på de ting man kan forholde sig til så siger
man ikke for meget
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 26-04-06 14:07

jopa wrote:
> pwh skriblede bla:

> jeg har slettet alle tidligere indlæg Jens så jeg kan ikke huske
> hvad du spurgte om.

Så lad det ligge, du havde sikker ingen interesse i at svarer alligevel.

> [...]
> Hvis min lå nederst og jeg kunne se den var i alvorlige problemer, så
> ja. Ellers ville jeg lade dem slås indtil en af dem overgav sig og så

Ok, du er så villig til at sætte Milo's liv på spil for ikke selv at komme til skade,
sådan er man jo så forskellig.

> Men som sagt jeg har haft de hundeslagsmål jeg skal have i mit liv så
> jeg tror ikke at det bliver aktuelt men man skal da aldrig sige
> aldrig.

Netop, og derfor er det godt i forvejen at have en klar ide om hvad
man vil gører i sådan en situation. Jeg var som sagt måske ret tæt på det
for nylig med den Mastiff der kom rendene over.
Skulle jeg bare havde ladet den og Tyson slås til en af den overgav sig,
det tror jeg sådan ca ikke jeg har lyst til, 2 så stærke hunde kan altså
skade hinande voldsomt inden man får set sig om, så det skal stoppes
inden det overhovedet kommer igang, og det ville jeg have gjort.

> ps det er normalt at man svarer på de ting man kan forholde sig til
> så siger man ikke for meget

Det er vel også ret normalt at man svarer hvis en af ens påstande bliver
tilbagevist i en debat, det valgte du flere gange at lade værer med i denne tråd.
Men self. hvis man ikke mener der er hold i ens postulater er det nok også
normalt ikke at blive ved med at argumenterer for dem

/Jens

Fra : jopa

Dato : 26-04-06 14:22

pwh skriblede bla:

> Det er vel også ret normalt at man svarer hvis en af ens påstande
> bliver
Nu har jeg jo ikke påstået noget blot sagt hvordan jeg ville gøre

Nu skal vi ikke koge sødsuppe på emnet da det ikke er et vigtigt emne

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 26-04-06 14:30

> Nu har jeg jo ikke påstået noget blot sagt hvordan jeg ville gøre

Hvis du indlæser indlæggene i denne tråd vil du da kunne læse
at du er kommet en en del postolater af forskellig art som jeg har tilbagevist
og som du så flot har klippet væk i dit næste svar.

> Nu skal vi ikke koge sødsuppe på emnet da det ikke er et vigtigt emne

Ikke vigtigt, det er sgu da ret væsentligt for de fleste hundeejere at deres
hund overlever en slåskamp, måske så bare ikke for dig.
Man kan self også bare købe sig en ny hund for erstatningen, det er bare
ikke godt nok for mig.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 26-04-06 14:54

pwh skriblede bla:

> [...]
> at deres hund overlever en slåskamp, måske så bare ikke for dig.
> Man kan self også bare købe sig en ny hund for erstatningen, det er

Når jeg siger ikke vigtigt er det fordi det stort set kun er dig og mig der
snakker om det
Nu er vi blevet enige igen så det er fint.
Du gør det på din og jeg på min måde.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 27-04-06 08:36

On Wed, 26 Apr 2006 15:30:25 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Ikke vigtigt, det er sgu da ret væsentligt for de fleste hundeejere at deres
>hund overlever en slåskamp, måske så bare ikke for dig.

Jens, overså du ikke ?

En anden væsentlig detalje er altså hvordan vi holder hund, og ikke
mindst HVOR. Du bor i Storkøbenhavn og lufter dine hunde i tæt
befolket område med MANGE hunde, mens jeg kan forstå at John bor
nogenlunde lige så langt ude som jeg selv. Kommer der en fremmed hund
her, så er det en begivenhed af dimensioner. Mens jeg boede i
København kunne jeg aldrig drømme om at lade min hund rende uden snor,
men i dag render de begge frit på de omkringliggende marker. Der er
MEGET stor forskel, og jeg ved da heller ikke hvad jeg ville gøre,
hvis situationen skulle opstå.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 26-04-06 09:26

pwh skriblede bla:

> Du er stadig for naiv til mig, eller ligeglad med hvad der sker med
> Milo hvis du har den indstilling.

Jeg har da mange gange oplevet mine hunde slås (har haft 2 hanhunde og en
tæve sammen )og jeg er stadig af den mening at de som regel finder ud af det
selv hvis ellers størrelserne passer.
Selvfølgelig vil jeg da kommandere min hvis ellers den anden ejer er til
stede.
En af mine hunde bed øret af en Rotweiler en gang ovre i Tåstrup til noget
træning og Rotten døde under narkose, så jeg har set de hundeslagsmål jeg
skal se
Alene med 2 store hunde har jeg ikke lyst til at være dommer

Nu er jeg i den situation at min egen ikke angriber nogen når jeg er til
stede, da jeg ikke lader ham løbe uden line hvis andre er i nærheden.
Han er for dominant og hvis andre hunde ikke tillader ham at lægge hovedet
på deres ryg så vil han slås og det gider jeg ikke.
Derfor lufter jeg ham som sagt alone

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 26-04-06 13:41

> Jeg har da mange gange oplevet mine hunde slås (har haft 2 hanhunde
> og en tæve sammen )og jeg er stadig af den mening at de som regel
> finder ud af det selv hvis ellers størrelserne passer.

Hvis som regel er godt nok til dig er det jo dit valg, man slipper som regel
da også levende fra at tage en tur i bilen uden at bruge sikkerhedssele,
det er jo ikke det samme som at der ikke kan komme en dag hvor man savner den.

> Selvfølgelig vil jeg da kommandere min hvis ellers den anden ejer er
> til stede.

Og ellers vil du lade dem slås med de konsekvencer det kan have ???

> [...]
> hundeslagsmål jeg skal se
> Alene med 2 store hunde har jeg ikke lyst til at være dommer

Det har jeg da heller ikke, men jeg er så måske mindre bange for hunde
end du er, for jeg ville godt turde blande mig

/Jens

Fra : jopa

Dato : 26-04-06 13:57

pwh skriblede bla:

> Det har jeg da heller ikke, men jeg er så måske mindre bange for hunde
> end du er, for jeg ville godt turde blande mig

Jeg er konsekvent bange for fremmede hunde specielt de store, og ALENE om at
skille 2 store 50 kg hunde har jeg specielt ikke lyst til.
Har prøvet det og når så man har kontrol over sin egen fortsætter den anden
med at bide osv, så nej jeg ville lade dem slås og så håbe på at min vinder.

Klart hvis min lå nederst med den andens gab i struben ville jeg da klaske
den nogen med linen indtil den slap.

Hvorfor har vi denne diskution egentlig ? er det noget der sker tit ? jeg
oplever det som sagt ikke.
Hvis der kommer en fremmed hund der er løs kan jeg dække min af men han
ligger godt nok og knurrer noget i skægget
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 26-04-06 14:22

> Jeg er konsekvent bange for fremmede hunde specielt de store, og
> ALENE om at skille 2 store 50 kg hunde har jeg specielt ikke lyst til.

Det ville skam heller ikke værer lysten der drev værket for mig

> Har prøvet det og når så man har kontrol over sin egen fortsætter den
> anden med at bide osv, så nej jeg ville lade dem slås og så håbe på
> at min vinder.

Og koster det Milo livet er det så bare ærgeligt.
Tænk at du er så bange for hunde at du ikke ville turde at pacificerer
den angribende når du havde stoppet Milo.
Det er altså kun nogle skide hunde vi tale om og ikke løver,
du skal værer ret uheldig for ligefrem at blive dræbt af en hund.
Staten lapper dig gratis sammen bagefter hvis du bliver bidt,
og er der varige men får du ovenikøbet penge ud af det

> Klart hvis min lå nederst med den andens gab i struben ville jeg da
> klaske den nogen med linen indtil den slap.

*LOL*
Man må håbe for dig at du aldrig møder en skrap hund sammen med Milo,
for at stille sig til at daske lidt med en snor er mange hunde da ligeglade med.
En af mine bekendtes Schæfer der blev overfaldet af en Bullterrier (25 kg/s hund)
stod da og sparkede den i hovedet for at få den til at slippe, det var den sgu da
bedøvende ligeglad med, den Schæfer var meget tæt på at dø af det overfald.
En BullMastiff der overfaldt en af mine bekendtes Labrador sparkede da også den
uden nogen effekt, den stoppede først da han tog fat i den halsbånd og løftede den op,
den vendte sig så rundt og bed ham i armen i stedet for, men han redde sin hund.

> Hvorfor har vi denne diskution egentlig ? er det noget der sker tit ?
> jeg oplever det som sagt ikke.

Det sker vel jævnligt hvor jeg kommer da der er vildt mange hunde her,
men folk griber jo ind og stopper tingene inden det udvikler sig så der
meget sjældent sker de store skader.

> Hvis der kommer en fremmed hund der er løs kan jeg dække min af men
> han ligger godt nok og knurrer noget i skægget

Hvad så hvis den hund render glad over for at hilse på Milo, hvad gør du så,
og hvordan reagerer Milo.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 26-04-06 14:45

pwh skriblede bla:

> Det er altså kun nogle skide hunde vi tale om og ikke løver,

Husker ham Australieren fra TV der "leger"med krokodiller slanger osv han
fortalte i en af seierne at han ville hellere slås med krokodiller slanger
og andet kryb end en tosset Tysk Schæferhund, så ja jeg er ikke den eneste
der har respekt for fremmede hunde.
Ved da ikke lige hvorledes jeg ville reagere hvis min var ved at blive
dræbt.
Nu går jeg jo ikke med våben i det daglige

> Man må håbe for dig at du aldrig møder en skrap hund sammen med Milo,
> for at stille sig til at daske lidt med en snor er mange hunde da
> ligeglade med.

Nu er det en rimelig kraftig lædersnor med karabinhager så den kan godt
klaske meget voldsomt.

> [...]
> (25 kg/s hund) stod da og sparkede den i hovedet for at få den til at
> slippe, det var den sgu da bedøvende ligeglad med, den Schæfer var

Jo men vi kan jo heller ikke gardere os for terror angreb osv og heller ikke
overbeskytte hverken vores børn eller dyr de skal somme tider lære af
erfaring og ulykker sker alle vegne også på cykelstierne osv.

> Det sker vel jævnligt hvor jeg kommer da der er vildt mange hunde her,
> men folk griber jo ind og stopper tingene inden det udvikler sig så

Nu er det kun mig og dig stort set som diskuterer det derfor spørger jeg om
det er noget problem i det daglige

> Hvad så hvis den hund render glad over for at hilse på Milo, hvad gør
> du så, og hvordan reagerer Milo.

Hvis jeg skønner at det er en glad hund siger jeg FRI og lader ham lege med
den ellers jager jeg den væk.
Han er bedst til tæver ligesom sin far.
Han møder vel 5 hunde om året hvis vi ser bort fra min datters jagthund som
er bange for ham og ikke vil have med ham at gøre.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 26-04-06 15:48

> Nu er det kun mig og dig stort set som diskuterer det derfor spørger
> jeg om det er noget problem i det daglige

Det er ikke noget problem for mig da mine hunde skal provokeres groft
før de bliver sure, og næsten alle de hunde vi møder er søde og rare
Men tænk på hvordan mange her i gruppen er efter mig når jeg skriver
at mine hunde altid render løse rundt, det må da værer fordi frygten for
hundeslagsmål sidder i mange mennesker, at det så er hysteri i de fleste
tilfælde er så min overbevisning.
Jeg er da også til at lade hundene finde ud af det selv, det er de ret gode til,
men kommer det til slagsmål griber jeg promte ind.

> Hvis jeg skønner at det er en glad hund siger jeg FRI og lader ham
> lege med den ellers jager jeg den væk.

Perfekt

> Han er bedst til tæver ligesom sin far.

Sikkert meget normalt, Tyson gad næsten også kun lege med Tæver inden
han blev kastreret, der var bla. derfor at jeg ville have en tæve som nr 2.
Nu gider han kun lege med Angel og mig
Jeg kan da huske at de gange Tyson før i tiden legede lidt med hanhunde
udviklede leg sig hurtigt til slagsmål, det var vel derfor Tyson blev træt
af at lege med hannerne

/Jens

Fra : pwh

Dato : 25-04-06 05:11

Tom H. Vestergaard wrote:
> Det er helt i orden at gå i hundeskov med en hanhund der ikke er så
> glad for at andre hanhunde angriber eller vil op på ryggen af den,
> det betyder da ikke at den førstnævnte hund er asosial.

Den hund jeg omtalte som asocial brød sig generelt slet ikke om hanhunde
og kom kun for at lege med tæver.
Ingen hanhund eller tæve skal da finde sig i at blive domineret eller angrebet,
det var slet ikke det der var tale om.

> Og til sidst, ingen hund er større og stærkere, end den kan ligge ned

Det kan bare gører helvedes ondt at få nogle af dem derned

/Jens

Fra : C.H

Dato : 24-04-06 17:41

> [...]
> ikke ret mange hundeskove, der skulle ikke være kommet nye regler siden da

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050025929-REGL

Her er lovteksten, som den står og helt opdateret. Der er lidt skærpelser
(2003) i forhold til det link, jeg satte ind før. (Som i øvrigt var en
udlægning, der beskriver lovens konsekvens i praksis)

Så nej der er ingen kære mor. Man skal til hver en tid kunne kalde sin hund
til sig ellers skal den være i snor.

Fra : pwh

Dato : 24-04-06 17:40

> Kan jeg ikke lige få en henvisning til de regler ??

Det er da ganske alm sund fornuft og hensyntagen til andre mennesker
at man ikke lader sin hund rende rundt uden opsyn.

/Jens

Fra : Martin Vollert

Dato : 24-04-06 18:11

pwh skrev:

> Det er da ganske alm sund fornuft og hensyntagen til andre mennesker
> at man ikke lader sin hund rende rundt uden opsyn.

Nu snakker vi også om i en hundeskov.
Jeg troede at formålet med en hundeskov var at man kunne lade sin hund
løbe frit rundt og Evt. lege med de andre hunde der måtte være i skoven,
hvis man alligevel skal trave med linen på kan man jo være overalt.

Fra : pwh

Dato : 24-04-06 18:42

> [...]
> løbe frit rundt og Evt. lege med de andre hunde der måtte være i
> skoven, hvis man alligevel skal trave med linen på kan man jo være

Hunde kan jo godt rende rundt uden snor på og stadig værer under opsyns,
det evner mine 2 hunde da fint, de bryder sig slet ikke om ikke at kunne se mig.
Det er noget man lærer dem fra helt små ved simpelthen at gemme sig for dem,
så sidder det i dem resten af livet helt af sig selv.
Kunsten er jo at hunden skal følge dig og ikke omvendt, jeg kalder da feks.
meget sjældent på mine hunde, jeg går blot og så må de da sørge for at følge med.

/Jens

Fra : Martin Vollert

Dato : 24-04-06 19:01

pwh skrev:

> [...]
> meget sjældent på mine hunde, jeg går blot og så må de da sørge for at følge med.

Ja jeg har heller ikke noget problem med min hund, han har ingen
problemer med andre hunde da han er blevet godt socialiseret helt fra
lille, han har dog heller ingen problem med ikke at kan se mig da jeg jo
træner ham til at arbejde selvstændigt, men nu jeg fatter jeg heller
ikke folk som går rundt med en hund som ikke kan lide andre hunde i en
hundeskov.
Og en anden ting hvis vi menesker bare blander os uden om og lader
hundene klare tingene selv (uden line)når de mødes, så sker der meget
meget sjældent noget, med mindre en af ejerne går i panik og begynder at
råbe og skrige samt hive sin hund væk, der med får hunden jo bekræftet
at det er farligt.

Fra : pwh

Dato : 24-04-06 19:35

> [...]
> jo træner ham til at arbejde selvstændigt, men nu jeg fatter jeg
> heller ikke folk som går rundt med en hund som ikke kan lide andre

Nej det er også ud over min fatteevne at man slæber utilpassede asociale
hunde med i en hundeskov.
Nu ved jeg ikke lige hvad det er for en hund du har, men jeg bryder mig da
ikke om at møde hunde af en vis størrelse hvor jeg ikke kan se ejeren.
Man ved jo ikke om den er agrassiv, og er det tilfældet står man lige som
helt alene med problemet hvis hunden ikke er under opsyn, du ved at din
hund er fredelig, men det ved andre mennesker jo ikke

> [...]
> meget sjældent noget, med mindre en af ejerne går i panik og begynder
> at råbe og skrige samt hive sin hund væk, der med får hunden jo

Det kan vi til dels blive enige om, jeg har dog brændt snotten på det en gang
hvor min store hanhund fik et grimt bid i siden.
Efter den dag er jeg blevet mere påpasselig med at der ikke opstår ballade,
kan jeg se af en af mine hunde ikke kan med en anden går jeg min vej eller
beder ejeren af den anden om at kalde på sin.

Feks. var der idag en ung gut der luftede sin 70kg/s BullMastiff på Engen,
han havde tydeligvis ikke en fis styr på den så vi gik i en bue udenom.
Det var så ikke værrer eller bedre end at den begyndte at fise efter en Boxerhvalp
som den efter bedste evne prøvede at dominerer, Boxeren flygtede til sidst over til mig.
Havde den Mastiff begyndt på det pjat med mine hunde var de blevet sure,
og skulle jeg så bare havde ladet dem ordne det selv, så var mine sgu blevet til mos.
Den holdt sig så heldigvis væk fra mine hunde så der skete intet.

/Jens

Fra : Helle Jensen

Dato : 24-04-06 21:13

> [...]
> løbe frit rundt og Evt. lege med de andre hunde der måtte være i skoven,
> hvis man alligevel skal trave med linen på kan man jo være overalt.

Det er også meningen med en hundeskov, at hunden kan løbe frit rundt ....
men det kræver, at hunden er under kontrol og kan kaldes hjem. Min tæve
løber altid unden snor, så hun kan netop løbe frit rundt og lege, men er der
hunde/mennesker/dyr i syne, som jeg ikke synes hun skal løbe hen til, så kan
jeg til enhver tid kalde hende til mig.

En lydig hund er en fri hund - er jeg engang blevet fortalt, og det synes
jeg er meget rigtigt.

Helle

Fra : pwh

Dato : 25-04-06 05:12

Helle Jensen wrote:
> En lydig hund er en fri hund - er jeg engang blevet fortalt, og det
> synes jeg er meget rigtigt.

Visdomsord

/Jens

Fra : Jesper HVL

Dato : 25-04-06 11:39

Helle Jensen wrote:
> [...]
> jeg til enhver tid kalde hende til mig.
>
> En lydig hund er en fri hund - er jeg engang blevet fortalt, og det synes

Det er derfor beagler har hårdere end andre hunde

Mvh Jesper

Fra : fam. Ager

Dato : 20-04-06 09:38

> [...]
> Hvor på ejeren påstod at man ikke skulle løbe væk fra en hund. Men det
> mener jeg at det er forkert,men det kan jo være at det er mig der er

det bedste er at stå stille, ingen flagrende arme og råben. det der sker når
man løber væk, er at det kan blive opfattet som en flugt af hunden, et bytte
groft sagt, og en jagt kan begynde.

jeg ser det også ind i mellem når mine unger har kammerater med hjem, nogle
af dem er rædselsslagne overfor hunde, og deres reaktion er høje råb og
løben rundt, armene i luften osv.
hundene bliver frustrerede over denne adfærd, og bliver endnu mere pågående
overfor barnet.
hvorimod hvis barnet ignorerer hundene, gå stille og roligt ind, så mister
de interessen for barnet.

mvh. marie

Fra : Jesper HVL

Dato : 20-04-06 11:30

Tina Madsen wrote:
> [...]
> jeg at det er forkert,men det kan jo være at det er mig der er forkert på

1. Hvis ejeren ikke har styr på hunde skal den være i snor. Lov! I.e.
manden er en tåbe

2. Hvis hunden er "normal" er det faktisk bedst at vende ryggen til den
og forblive passiv og kigge væk, og gå langsomt væk eller i en bue uden
om den. Det vil de fleste hunde opfatte som det det er - et dæmpende
signal. Normale hunde, også dem der eventuelt virker aggresive fordi de
er bange eller usikre, vil ikke gå efter struben på dig hvis du udviser
dæmpende signaler.

(E.g. en hund med halen mellem benene og ørene tilbage, der kryber
sammen og viser tænder/gør - den er bange. Eller en hund med ørene
fremme, børster oppe, knurrer - viser tænder/gør vil som regel være
aggresiv. Gå udenom

Men børn - specielt de små - vil jo nok bare blive bange og løbe væk.
Jeg tror ikke at normale hunde vil løbe efter banet med det formål at
"nedlægge byttet". De vil måske i kådhed og leg løbe efter barnet -
hvilket jo selvølgelig vil gøre barnet bange.

Hvis ejeren ser det, og ikke kan kalde sin hun til sig, så er vi oppe i
punkt 1 igen! Uanset hvor meget den "bare vil lege": Punkt 1!

3. Nogle få hunde vil - uanset hvor mange dæmpende signaler du udsender
- gå i struben på dig hvis de anser dig for en trussel. Men de er
heldigvis i fåtal. Jeg tror ikke de er til at tage fejl af. Problemet er
de typer af "kamp" hunde der findes, der er avlet til ikke at udvise
"normal" hundeadfærd først, men starter med at gå efter trusler med det
samme. Der villge jeg nok løbe den anden vej meget hurtigt

Derudover:

Hvis de kender folk der har hund, ville det måske være en ide at se om
du ikke kunne give knægten et par _gode_ oplevelser med hundenn. Så han
lære ikke at være bange for hunde. Men det skal selvfølgelig gøres med
omtanke og ro på!

Just my two cents.
Jesper

Fra : Tina Madsen

Dato : 20-04-06 12:32

"Jesper HVL" <jhvl@nospammail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> 1. Hvis ejeren ikke har styr på hunde skal den være i snor. Lov! I.e.
> manden er en tåbe

Ja, han var ikke til at snakke med. :o/

> [...]
> "nedlægge byttet". De vil måske i kådhed og leg løbe efter barnet -
> hvilket jo selvølgelig vil gøre barnet bange.

Ja min søn var bange og løb hen imod mig igen, (da han gik tilbage, efter at
han havde tabt sin sutsko) Da jeg kom løbende imod ham, efter som jeg troede
at han var bidt et eller andet sted. Sådan lød det på ham. Derfor løb han
væk.

> Hvis ejeren ser det, og ikke kan kalde sin hun til sig, så er vi oppe i
> punkt 1 igen! Uanset hvor meget den "bare vil lege": Punkt 1!

Han kunne ikke kalde sin hund til sig -på ingen måder. Da jeg havde set om
min søn var kommet noget til (Som der ikke var -heldigvis). Gik jeg hen imod
ejeren, som kaldte på sin hund. Begyndte hunden at knurrer og gø´ af mig
også, men jeg lod som ingen ting over for hunden. Hvor efter at ejeren sagde
at den ingen ting gør. Men jeg sagde til ham, "når du ikke kan kalde din
hund til dig. Så skal den i snor." Men det ville han ikke svare på.

> [...]
> hundeadfærd først, men starter med at gå efter trusler med det samme. Der
> villge jeg nok løbe den anden vej meget hurtigt

Den hund var en puddelhund.

> [...]
> ikke at være bange for hunde. Men det skal selvfølgelig gøres med omtanke

Nu er det sådan at jeg har lært mine børn, at fremmede hunde skal de ikke
snakke med eller gå hen til, hvis de sidder bundet et sted f.eks. butik el.
lignede. For man ved ikke hvad de kan finde på. Så derfor har jeg lært dem,
at fremmede hunde rører/snakker man ikke ved.
Og jeg har selv en hund, som de er opvokset med. Så vi har man gode
oplevelser med vores hund.
Tina.

Fra : Jesper HVL

Dato : 20-04-06 12:51

Hej

> [...]
> at han var bidt et eller andet sted. Sådan lød det på ham. Derfor løb han

Det er jo sådan børn reagerer.

> [...]
> at den ingen ting gør. Men jeg sagde til ham, "når du ikke kan kalde din
> hund til dig. Så skal den i snor." Men det ville han ikke svare på.

Han vidste nok at du havde ret Kan jo være han husker det til næste
gang.

Han har da sikkert haft ret i at den ingenting gør, men det ved man ikke
som udenforstående. Derfor skal den i snor. (Men det kan jo være at han
også er blevet overrasket over at den ikke kom da han kaldte.)

> [...]
> lignede. For man ved ikke hvad de kan finde på. Så derfor har jeg lært dem,
> at fremmede hunde rører/snakker man ikke ved.

Synes jeg lyder fornuftigt. Hvis det endelig skal være er det bedst at
snakke med ejeren først, og derefter lade hunde komme til sig. Selvom
ejeren siger god for hunden, er det stadigvæk bedst at lade hunden komme
til sig - så sker det lidt på dens præmisser og den er mere tryg ved det
- venner med det samme

Fra : Tina Madsen

Dato : 21-04-06 07:10

"Jesper HVL" <jhvl@nospammail.tele.dk> skrev i en meddelelse
..

> Det er jo sådan børn reagerer.

Ja, det er jo deres måde at vise frygt på.

> Han vidste nok at du havde ret Kan jo være han husker det til næste
> gang.

Ja, hvis han husker det

> Han har da sikkert haft ret i at den ingenting gør, men det ved man ikke
> som udenforstående. Derfor skal den i snor. (Men det kan jo være at han
> også er blevet overrasket over at den ikke kom da han kaldte.)

Ja, men jeg er ikke helt 100 % sikker alligevel, især når det er fremmede
hunde. Ja, han kan ikke kalde den til sig. Den lukker det "døve" øre til når
han kalder.

> [...]
> til sig - så sker det lidt på dens præmisser og den er mere tryg ved det -

Ja, det er helt rigtigt. Hunden skal komme til en og ikke omvendt. Så er man
helt sikker på at hunden vil snakke og er tryg ved en.