Hundelytteren/Amichien bonding?
Fra : Mille

Dato : 07-04-06 18:31

Hej i Gruppen.

Jeg er igang med at læse Jan Fennell's bøger om Hundelytteren, og
synes det er en facinerende måde at arbejde med hunde på.
Jeg vil høre om der er nogen hér der kender principperne og arbejder
efter dem?

Hilsen
Bitten...

Fra : Søren LH

Dato : 08-04-06 06:01

"Mille" <mille_blomst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> synes det er en facinerende måde at arbejde med hunde på.
> Jeg vil høre om der er nogen hér der kender principperne og arbejder

Hej,

Jeg har nylig indført reglerne her, og det har klart haft en fordel i at få
hundens stress ned og få min kone ind som nr. 2 i hierakiet.

Jeg har ikke læst bogen for nylig, men fået vejledning af en bekendt. Så jeg
har måske også gjort andre ting end der står i bogen.

Mvh
Søren

Fra : Jesper HVL

Dato : 08-04-06 13:16

Mille wrote:

> [...]
> synes det er en facinerende måde at arbejde med hunde på.
> Jeg vil høre om der er nogen hér der kender principperne og arbejder

Jeg får grønne og blå pletter ved udtryk som "hundelytter" (dog listner)
og "hestevisker". Advr... Det giver et indtryk af at det er lidt "uuuuuh
hokus pokus og alternativt".

Gu' er det ej! Enhver kan jo sige sig selv at man ikke kan bruge
"menneske-psykologi" på en hund

Jeg vil umiddelbart gætte på at meste af det hun skriver er alm. kendt
blandt hundepsykologer og på gode hundeskoler.

Check f.eks. følgende bøger:

1. "Hunden - ulven ved din side"
2. "På talefod med hunden - de dæmpende signaler"

Men ellers er det da nok en god bog

Fra : Søren LH

Dato : 08-04-06 13:49

"Jesper HVL" <jhvl@nospammail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Check f.eks. følgende bøger:
>
> 1. "Hunden - ulven ved din side"
> 2. "På talefod med hunden - de dæmpende signaler"

Der er intet alternativt eller menneske-psykologi ved bogen, tværtimod, den
baserer sig på ulveadfærd (eller påstår i hvert fald at gøre det). Under
alle omstændigheder giver bogen en metode til at få lederskab over sin hund,
som virker. Man kan så gå ind for metoden eller vælge andre.

Jeg synes det er en sjov ting at du udtaler dig så kategorisk og
bedrevidende om en bog du ikke har læst og intet ved om. Det er noget de
fleste afholder sig fra.

Vedr. de bøger du nævner vil jeg ikke anbefale Abrantes' tørvetriller-bog
med "bongo-signal-lyd" og alt det der til nogen. Den anden er fin til det
emne titlen antyder, men giver ingen anvisninger på praktiske ting man kan
gøre

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 08-04-06 14:05

Søren LH wrote:
> Vedr. de bøger du nævner vil jeg ikke anbefale Abrantes'
> tørvetriller-bog med "bongo-signal-lyd"

*LOL*
Den bog fik jeg forærende for et par år siden,
jeg faldt i søvn inden jeg havde læst 2 kapitler

/Jens (som opdrager med tæsk, tæsk og atter tæsk)

Fra : Jesper HVL

Dato : 08-04-06 16:07

> [...]
>
> Jeg synes det er en sjov ting at du udtaler dig så kategorisk og
> bedrevidende om en bog du ikke har læst og intet ved om. Det er noget de

Nu var det titlen jeg harselerede over Jeg synes det er fjollet at
give en bog en titel der lugter af "mystik" når den ikke er det.

Indholdet kender jeg ikke. Men jeg overvejer faktisk selv at få fat i
den, da jeg sikkert kan lære en masse praktisk af den - når jeg har
"brændt" forsiden med titlen

> [...]
> emne titlen antyder, men giver ingen anvisninger på praktiske ting man kan

"På talefod med hunden" indeholder desværre heller ikke så mange
praktiske anvisninger. Men beskriver blot de signaler hundenene bruger
til at tale med hinanden. Og når man først har læst den er det
simpelthen fantastisk at se to hunde mødes - man bliver helt grebet af
det

Mvh
Jesper

Fra : Søren LH

Dato : 08-04-06 16:24

> [...]

> da jeg sikkert kan lære en masse praktisk af den - når jeg har "brændt"

Jeg vil sige at bogen angiver et system til at få lederskab, som man kan
følge som helhed, eller lade være. Der ikke en masse praktiske småfif, men
faktisk kun fire ting man skal gøre i.h.t. systemet.

Mvh
Søren

Fra : Jesper HVL

Dato : 08-04-06 18:23

Hej

> [...]
> følge som helhed, eller lade være. Der ikke en masse praktiske småfif, men
> faktisk kun fire ting man skal gøre i.h.t. systemet.

Jeg synes at følgende artikel er interessant. Den beskriver bl.a. også
Jan Fennels "system":

http://www.hunde-info.dk/bestem1.shtml

Derefter bør vi måske overveje hvordan vi definere "lederskab". Det er
faktisk interssant.

Specielt da jeg lige for tiden prøver at skabe en god "flok" sammen med
min Beagle

Mvh
Jesper

Fra : Søren LH

Dato : 08-04-06 18:54

> [...]
> faktisk interssant.
>
> Specielt da jeg lige for tiden prøver at skabe en god "flok" sammen med

Jeg tror ikke jeg magter at læse den lange artikel lige nu, men jeg tror jeg
ved hvad der står, nemlig at vi idag ved at lederskab og hieraki sådan som
det beskrives og defineres af Jan Fennel slet ikke foregår på den måde i en
ulveflok, og at hunde, når de lever frit, f.ex. som gadehunde i verdens
storbyer, slet ikke danner flokke som ulve gør, og at Jan Fennels
forskrifter derfor slet ikke er relevante for almindelige hundeejere.

Jeg er ikke uenig i dette, og det var faktisk derfor jeg skrev at Jan Fennel
"påstår" hendes metode baserer sig på ulveadfærd. Ja, man er blevet klogere
siden hun skrev bogen.

Min kommentar er at hunde jo netop ikke er ulve, og derfor er diskussion om
ulveadfærd ikke relevant for løsning af lederskabsproblemer og
adfærdsproblemer i forhold til sin hund. Og lederskab kan selvfølgelig
defineres på mange måder.

Som der står i artiklen er det ikke meningen at alle skal gøre sådan, men
har man et lederskabsproblem, eller ønsker man ultimativt lederskab, så
virker metoden.

Mvh
Søren

Fra : Jesper HVL

Dato : 08-04-06 21:15

Hej

> [...]
> storbyer, slet ikke danner flokke som ulve gør, og at Jan Fennels
> forskrifter derfor slet ikke er relevante for almindelige hundeejere.

Tæt på. Faktisk at ulve slet ikke danner flok som man troede de gjorde.
At ulveflokken mere ledes efter devisen del-og-hersk end bare hersk (min
udlægning). Alpha han/hun som den altdominerende leder findes faktisk
ikke - kun i visse store ulveflokke.

> Jeg er ikke uenig i dette, og det var faktisk derfor jeg skrev at Jan Fennel
> "påstår" hendes metode baserer sig på ulveadfærd. Ja, man er blevet klogere
> siden hun skrev bogen.

Jeps. Det lader til at man bliver klogere næsten år-for-år. Egentlig
utroligt. Jeg troede - før jeg fik hund og begyndte at læse lidt om
deres adfærd - at det var ret grundigt kortlagt, og ligeså med ulvens.
Men det lader til at der er lige så mange meninger som der er folk der
laver studier i e.g. ulve.

> [...]
>
> Som der står i artiklen er det ikke meningen at alle skal gøre sådan, men
> har man et lederskabsproblem, eller ønsker man ultimativt lederskab, så

Enig i dette. Vi havde f.eks. problemer med vores Beagle. De er da til
en vis grænse blevet løst ved at bruge et vist udvalg af disse metoder.
Og han sover stadig i den store familie-kurv.

Mvh
Jesper

Fra : jopa

Dato : 08-04-06 21:17

Jesper HVL skriblede bla:

> [...]
> hersk (min udlægning). Alpha han/hun som den altdominerende leder
> findes faktisk ikke - kun i visse store ulveflokke.

Alt efter hvilke bøger man læser

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Jesper HVL

Dato : 08-04-06 21:53

jopa wrote:

> Jesper HVL skriblede bla:

> Alt efter hvilke bøger man læser

Ja. Hvis man ikke var forvirret før, så er man det da _nu_

Fra : jopa

Dato : 08-04-06 21:56

Jesper HVL skriblede bla:

> Ja. Hvis man ikke var forvirret før, så er man det da _nu_

Personligt har jeg kun hovedrysten til overs for disse såkaldte hunde
terapeuter eller hvad de kalder sig.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 09-04-06 04:56

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> Jesper HVL skriblede bla:

> Personligt har jeg kun hovedrysten til overs for disse såkaldte hunde
> terapeuter eller hvad de kalder sig.

Hvorfor dog det? Jeg synes da det er godt at der er nogen der ved meget om
hunde, som kan hjælpe dem der ikke ved så meget om hunde, og derfor har et
problem med sin hund.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 09-04-06 04:53

> Jesper HVL skriblede bla:

> Alt efter hvilke bøger man læser

Ja, man er blevet klogere siden de fleste bøger blev skrevet. De
observationer som skrønen om den meget overlegne alfa bygger på, er gjort på
ulve i fangenskab, hvor et antal ulve, der egentlig ikke ønsker at være
sammen, er bragt sammen på begrænset plads. Meget nylige oveservationer
viser at fritlevende ulve har en helt anden flokadfærd. Og at en ulveflok
næsten altid består af en far og en mor og udvoksede unger, der endnu ikke
er flyttet hjemmefra.

At modellen med den overlegne alfa er god til at få tingene til at fungere i
en menneskefamilie med hund er så en anden ting, men en hund er heller ikke
en ulv, og en menneskefamilie med hund er ikke en fritlevende ulveflok.

Mvh
Søren