Hej Claus,
Jeg tror ikke at det vil være godt om alle havde en sådan dims.
Formålet med AIS systemet er et helt andet:
Den Internationale Maritime Organisation IMO har vedtaget, at
der fra 1. juli 2002 skal være AIS-udstyr i alle nybyggede skibe
på 300 BT. og derover, som er beskæftiget i international
sejlads. Fra samme tidspunkt indføres AIS gradvist i
eksisterende skibe, således at alle skibe over 300 BT. fra
udgangen af 2004 skal have dette udstyr installeret.
Som følge af et større olieudslip efter en skibskollision i
foråret 2001 i farvandet umiddelbart øst for Gedser, blev der på
dansk initiativ indkaldt til et ekstraordinært møde i HELCOM
(Helsinki Commission).
Mødet blev afholdt den 10. september 2001 i København og
forberedt af en til formålet sammensat ekspertgruppe ved møder i
løbet af sommeren. Her blev AIS hurtigt tillagt en væsentlig
rolle. Samtlige østersølande deltog i mødet og alle erklærede,
at de ville etablere nationale landsystemer til systematisk
overvågning af skibsfarten. Endvidere blev det vedtaget - og på
ministermødet bekræftet - at der skulle indledes et samarbejde
således, at de nationale landbaserede AIS-systemer skal kobles
sammen med henblik på inden 1. juli 2005 at kunne overvåge og
føre statistik med samtlige AIS-udstyrede skibe i hele
Østersøområdet.
Landende under HELCOM har således aftalt, at der i alle landene
skal opbygges en infrastruktur der muliggør udveksling af AIS
data på tværs af landegrænserne. Visionen er at forbinde alle
landene omkring Østersøen i et fælles regionalt AIS-netværk.
Endvidere kræver EU i ”Direktiv om oprettelse af et
trafikovervågnings- og informationssystem for skibsfarten”, at
der senest med udgangen af 2008, skal være et landbaseret AIS-
system i drift.
UAIS (Universal Automatic Identification System), der i daglig
tale kaldes AIS, er et civilt automatisk informationssystem der
muliggør udveksling af oplysninger mellem skibe samt mellem
skibe og landstationer.
Et AIS udstyret skib, udsender kontinuerligt oplysninger om
f.eks. skibets navn, position, kurs, fart, dybgang, skibstype
samt oplysninger om skibets last m.m. via radioforbindelse til
andre AIS-udstyrede skibe eller landbaserede AIS stationer.
AIS vurderes at bidrage med væsentlige informationer i relation
til identifikation og positionering af skibstrafikken. AIS vil
derigennem kunne bidrage til opbygning af det maritime
situationsbillede som er grundlag for bl.a. farvandsovervågning
og havmiljøovervågning. Endvidere forbedres muligheden for at
udarbejde nøjagtige sejladsstatistikker til at belyse, hvilke
områder der er potentielt farlige, og hvor man derfor skal sætte
ind med sejladsregulerende tiltag som fx
trafiksepareringssystemer og evt. regler om anvendelse af lods.
I tillæg så har fiskeflåden under 300 tons heller ikke et
komplet AIS anlæg ombord.
Det irriterer de større både i betydelig grad, især færgerne som
krydser Østersøen, da fiskerne ofte trawler på langs ved siden
af sejlruterne og kun kan ses på radar i dårligt vejr.
Prøv at se på de kortsimuleringer der findes på
www.ais.dk og
forestil dig så hvordan kortet med aktive AIS systemer ville se
ud hvis alle mindre fritidsfartøjer bliv plottet ind. Det ville
ikke give megen mening.
De mindre både kan have en modtager ombord, hvor de kan se
informationerne fra bådene over 300 tons og ud fra dette undgå
at opholde sig i disse skibes ruter. De store skibe er hæmmet af
deres dybgang eller begrænsede manøvreegenskaber og hverken kan
eller skal gå af vejen for fritidsdykkere som har forvildet sig
ud i de officielle sejlruter.
AIS-systemet er godt for det som det er beregnet til.
Mvh/Harding
Claus Grell Hansen <nospam@divein.dk> skrev:
>Nedenstående er hentet fra
>
www.ishoejsejlklub.dk
>
>klip start -->
>
>Kort fortalt går AIS ud på, at alle
>skibe over 300 bruttoton og alle
>passagerskibe fremover skal udsende
>alle vigtige data om deres sejlads
>elektronisk via VHF. Disse signaler
>kan man som lystsejler opfange på en
>AIS-monitor
>
><-- klip slut
>
>300 ton... Meget godt, men det er vel
>heller ikke sjovt at blive sejlet ned
>i en tåge af en skib på 250 ton.
>Ved nogle her om dimsen er noget man
>har taget til sig, også i de mindre
>vægt-klasser? Mange sejlbåde har en,
>men hvad med fiskefartøjer, og mindre
>godsskibe?
>
>Idéen er jo god nok, hvis ALLE havde sådan en.
>
>
>Claus Grell Hansen
>So ein dingen muss man haben...