Hej Jesper
Lige et par kommentarer - (Sidst blev jeg skældt ud af en der også har
kommenteret indlæg tidligere)
""Altså - pkt 1: er der noget, jeg overser ved blot at få nedsat bilens max
trækvægt (ud over at jeg skal til syn med bilen for at få de 50 kg "tilbage"
igen) ?""
>>Tjae som du skirver skal du vente til syn med at ændre totalvægt igen -
>>ellers koster dit eventyr lidt til Staten igen.Og i udlandet har de endnu
>>sværer ved at finde ud af vores regler om vægt på CV+Bil og Kørekort<<
""2: Hvem uglen-i-hulen er den/de klaphatt(e), der har skrabet de her
regeler sammen ? Jo mere, jeg prøver at sætte mig ind i dem jo værrer er
indholdet. Jeg frygter de kommende EU-harmoniseringer på dette område
(også) - selvom man ikke skulle tro det er jeg bange for at det kun bliver
værre.....""
>>Ja , husk lige grænsen for vogntoget`s totalvægt på 3500 KG OGSÅ
>>!!! -Personligt tror jeg at du har ret - vi får nok strammere
>>"Trailerregler" ved EU sammenfletningen på dette område\ og mange
>>Poltifolk + kørelærer kan heller ikke fortolke disse ånsdvage regler !<<
Har selv valgt at tage B/E kortet til personbil og må nu køre med 3500KG /
3500 KG - Kostede mig cirka 3200,- for 2 år siden !
PS - Check lige bøde størrelsen for overlæs ´forkert kørekort til kørekort -
så bliver du hurtigt overbevist .....
Kim
"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:4443faf3$0$130$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ja - jeg er snart lidt forvirret/overrasket over dette fænomen.
> Historien er at vi sidste år købte en Hymer Future 480T og nu lige har
> skiftet vor gamle Volvo ud med en Ford Focus Stc.
> Tallene er som følger:
> CV: ev 900 - tv 1.200 kg
> Bil: ev 1.100 - bremset anhænger: 1.200 kg.
>
> Jeg er helt med på at bilen godt må trække cv'en - intet mystik i det.
> Men jeg skulle på motorkontoret i anden anledning og stak frisk damen
> reg.attesten på cv'en og bad hende lige rette totalvægten ned til 1.150
> kg - så sku jeg jo være ude over kørekort-regelen også.
> Men til min overraskelse siger damen at det kan hun ikke ændre uden at jeg
> kører til syn med cv'en - men hun kan uden videre nedsætte bilens højest
> tilladte anhængervægt med bremser. Dette afslår jeg da det jo ikke kan
> løse mit problem.
>
> Vel hjemme igen begynder jeg at søge efter oplysninger om emnet på nettet
> og finder ret hurtigt flere historier om folk, der har løst samme problem
> ved netop at få nedsat bilens max trækvægt - og sandelig også et par
> "officielle" sider med det kendte "ja/nej" diagram over hvad man må køre
> med - se f.eks.:
http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80
>
> Og nu sidder jeg tilbage i stolen og undrer mig endnu mere over disse
> regeler; jeg kan ikke lovliggøre trækket ved at få nedsat cv'ens lasteevne
> med 50 kg uden at køre til syn med den (hvilket jeg jo forresten ikke kan
> med egen bil - først hjemturen kan jeg trække selv !) - forresten en
> ændring, der på ingen måde kræver ændring af cv'en - derfor syn !?!.
> Jeg kan til gengæld synsfrit få nedsat bilens træklast med samme 50 kg
> uden syn - og derved fuldt lovligt køre med for stor anhænger ifht
> kørekort-regelen - blot jeg ikke læsser cv'en til en totalvægt højere end
> 1.150 kg......men cv'en er jo stadig for tung ?!
>
> Altså - pkt 1: er der noget, jeg overser ved blot at få nedsat bilens max
> trækvægt (ud over at jeg skal til syn med bilen for at få de 50 kg
> "tilbage" igen) ?
>
> Pkt 2: Hvem uglen-i-hulen er den/de klaphatt(e), der har skrabet de her
> regeler sammen ? Jo mere, jeg prøver at sætte mig ind i dem jo værrer er
> indholdet. Jeg frygter de kommende EU-harmoniseringer på dette område
> (også) - selvom man ikke skulle tro det er jeg bange for at det kun bliver
> værre.....
>
> --
> ---------------
> Jesper Hedegaard
> GS500E når vejret spiller
> Ford når det spilder
>