Begynderhjælp til SummaSummarum
Fra : Kolle

Dato : 14-04-06 08:18

Er der et sted på nettet hvor man kan se en guide til hvordan man kommer
igang med SummaSummarum?
Jeg har siddet og bikset med det i 4-5 timer nu og jeg kan ikke få noget som
helst til at virke. Jo jeg kan godt få det til at virke, men jeg kan bare
ikke finde ud af at bruge det

mvh
MK

Fra : ThoMar

Dato : 14-04-06 08:43

Køb eller lån denne bog
Regnskab på pc - med summasummarum
http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-660-5

ThoMar

Fra : Kim Malmberg

Dato : 14-04-06 15:38

Hej
Har du købt programmet ?
Der følger manual med til den købte version
Der er en del hjælp på www.stoneware.dk under tips og tricks.
Du har også mulighed for hos en certificeret forhandler at købe support
Skriv lidt om hvilke konkrete problemer du har, så skal du nok få hjælp.
mvh Kim Malmberg
certificeret forhandler af
SummaSummarum
God påske

Fra : Kolle

Dato : 16-04-06 07:06

Konkrete problemer .....
Mjaaaaa der er jo mange, der er faktisk intet der vil virke som jge vil.

Hvordan føre jeg til rengskab at jeg har købt for 756,40 bensin?
Når jeg prøver så lægger den moms til hvilket den jo ikke skal da det jo er
inkl. i prisen og den skal derfor faktisk trække den fra og regne et færdigt
resultat ud.

Når jeg sælger en vare kan jeg se at der rigtig nok ført til konto at der
sker noget, men for det første kommer der et - foran, men da det jo er et
salg så skulle der jo gerne komme penge ind og ikek ud. Samtidig kan jeg se
at der på en anden konto til en anden kunde bliver sat de penge ind ....
ikke noget jeg har bedt den om.

Jeg har lavet en konto med en sum af samtlige indtægter, og det samme med
udgifterne, men det virker heller ikke.

Hvordan føre jeg et enkelt køb af fx. værktøj til renskabet?

Under overskigt kan man ikke se om der er overskud eller underskud i denne
måned?
Hos mig bliver et køb af fx. værktøj tilføjet den kurve som en indkomst.

jeg har mange mange flere irreterende småproblemer som simpelthend bare ikke
virker.

mvh
MK

Fra : Elmand

Dato : 16-04-06 12:54

> [...]
> som
> helst til at virke. Jo jeg kan godt få det til at virke, men jeg kan bare

Kære Mk

Det er desværre sådan,at fordi man har et regnskabsprogram,kan man ikke lave
regnskab uden at have et minimum kendskab til udførelsen af regnskabsteknik.
Du skal være fuld fortrolig med
udtryk og behandling af ord som debit og kredit. f.eks skal en udgift (
varekøb) føres i din kassekladde i debit hvorved pengene automatisk bliver
hevet ud af kreditkonto ( bank - kasse ) .

Ligemeget hvilket program du bruger, skal du før du starter oprette en
kontoplan.- mange programmer er forsynet med en standardkontoplan man
sagtens kan bruge. I kontoplanen
er også opført hvilke konto du indtaster incl moms og kontoplanen vil så
klarer resten selv.

Du starter så med at indføje dine data for bank - kassebeholdninger . Så
kan du begynde
dine daglige bogføringer. Taster du ikke regnskabsmæssigt korrekt ind, er
der desværre ingen
bogføringsprogrammer der kan hjælpe dig. Håber du bare er bragt lidt på
sporet om,hvad det drejer sig om. Held og lykke.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Kolle

Dato : 16-04-06 15:13

Hej Elmand

Jamen det gjorde det skam
Jeg har holdt styr på mine indtægter og udgifter i regneark de sidste 2 år,
og tænkte at nu var der efterhånden så meget at det nok kunne svare sig at
få smidt det ind i et rigtigt regnskabsprogram.
Efter 2 dages intens arbejde med SummaSummarum er jeg da blevet lidt
klogere, og netop det du siger med en kontoplan kunne jeg så nikke genkende
til da du skrev.
Jeg syntes bare det er totalt ulogisk når jeg tænker på at jeg alså kun har
en bankkonto at jeg så ikke i programmet kan nøjes med en bankkonto hvor
indtægter går ind og udgifter går ud .... er der så overskud , ja så er det
hele jo dejligt, er der underskud på den konto så skal jeg se mig om efter
et nyt arbejde

Jeg mangler bare stadig at kunne forstå at når jeg i Summa sælger en vare så
har jeg en konto med kundens navn på og når jeg trykker bogfør det bilag så
kommer der gudhjælpende til at stå
-50.000 i steder for 50.000 på kontoen.
Jeg har læst lidt om at man kan skifte fortegn i manualen med det som er
beskrevet hjælper mig ikke en dyt.

indtil vidre må jeg betrakte SummaSumarum som en stor skuffelse af et køb.
Det har kun gjort alle ting svære at gennemskuge og fuldstændig umuligt at
få hjælp af min ellers udemærket kone som har holdt styr på det hele før i
tiden.

mvh
MK

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 16-04-06 15:21

> [...]
> -50.000 i steder for 50.000 på kontoen.
> Jeg har læst lidt om at man kan skifte fortegn i manualen med det som er

Kan du så ikke glæde over at der står et plus under aktiver: TILGODEHAVENDER
Debitorer

--
Jørn R