Fordeling af ADSL-forbindelse
Fra : Brian Møller

Dato : 04-04-06 20:36

Hej

Jeg er selvstændig IT-Konsulent.
Jeg udfører div. opgaver hjemmefra ved div. firmaer; men hoster og min egen
hjemmeside og email.
Jeg anvender dermed min ADSL-forbindelse både erhvervsmæssigt og privat.
Det skal siges at forbindelsen er en Cybercity Erhvervsforbindelse, som er
oprettet før jeg lavede mit firma; men den står i mit navn.
Fordelingen er ca. 50% til hver.

Udgiften (ex. moms) til adsl-forbindelsen går jeg ud fra at jeg kan bogføre
i mit regnskab, men kan jeg trække det hele udgiften til adsl-forbindelsen
fra eller kun en del af udgiften ?
Mht. momsen kan jeg der trække det hele fra selvom jeg evt. kun trækker 50%
af udgiften fra i mit regnskab eller kun de 50% ?

Nogen der har nogen retningslinier eller råd ?

Mvh

Brian Møller

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-04-06 06:38

"Brian Møller" <news@moellernet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
50%
> af udgiften fra i mit regnskab eller kun de 50% ?

Du kan ikke trække momsen fra nogen steder. Jeg har samme problem mht
el-forbrug, da jeg kun har 1 måler i hytten.
Det bedste du kan gøre, er at lave et debitorskifte hos Cybercity, idet der
også er nogle regler (som jeg godt nok ikke kender til bunds) med hensyn til
arbejdsgiverbetalt ADSL forbindelse, som du kan få fordel af.

Nico

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-04-06 06:46

> [...]
> 50% af udgiften fra i mit regnskab eller kun de 50% ?
>
> Nogen der har nogen retningslinier eller råd ?

I følge Skat og egen revisor ( Deloitte ) kan du lade din virksomhed betale
samtlige udgifter til ADSL, fastnettelefon og din egen mobiltelefon.
Herefter skal du "kun" beskattes af værdien af fri telefon ( 3.000,- )
hvilket vist kan svarere sig for de fleste.
Det er måden vi har løst det på i vores virksomhed, med den lille krølle, at
det er konens virksomhed (personlig) og jeg er så ansat med fri telefon i
stedet for, og kan så modregne vores 3 teenagerpigeres telefonforbrug, så
det giver 0,- hos os.

Du kan trække hele momsen fra.

Mvh
Michael

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-04-06 07:11

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussenSLET_DETTE@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:HQIYf.7$UW5.0@news.get2net.dk...
> [...]
betale
> samtlige udgifter til ADSL, fastnettelefon og din egen mobiltelefon.

Rigtigt, hvis regningen udstedes til virksomheden (bare for at gøre det helt
klart)

Nico

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-04-06 11:52

> Rigtigt, hvis regningen udstedes til virksomheden (bare for at gøre det
> helt
> klart)

Det har nu hverken Skat eller revisor påpeget over for os. Vi har sågar
fremlagt vores private PBS kvitteringer som dokumentation uden revisoren har
gjort indsigelse.

Mvh
Michael

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-04-06 12:47

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussenSLET_DETTE@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:FjNYf.26$S72.22@news.get2net.dk...

> Det har nu hverken Skat eller revisor påpeget over for os. Vi har sågar
> fremlagt vores private PBS kvitteringer som dokumentation uden revisoren
har
> gjort indsigelse.

Så er der åbenbart forskellige opfattelser; jeg har ihvertfald fået på
hattepulden for nogle år siden

Nico

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 15:28

> Det har nu hverken Skat eller revisor påpeget over for os. Vi har sågar
> fremlagt vores private PBS kvitteringer som dokumentation uden revisoren
> har gjort indsigelse.

Samme her.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Brian Møller

Dato : 05-04-06 09:49

> [...]
> i stedet for, og kan så modregne vores 3 teenagerpigeres telefonforbrug,

Perfekt. Lige hvad jeg havde brug for at vide.

Mvh

Brian Møller

Fra : Mogens Jørgensen - w~

Dato : 11-04-06 22:15

Og hvad hvis virksomheden drives som enkeltmandsvirksomhed uden
ansatte udover ejerne selv.

Der er immervæk stadigvæk udgifter til telefon og ADSL.

Mogens Jørgensen - Webhotel : Fra 0 kroner i oprettelse. 7,-/md.
Easy Webhost - http://www.easywebhost.org/
Ærlig og UDEN gummiparagraffer. Trafik til priser du forstår.

Fra : D.Hansen

Dato : 25-04-06 21:36

"Mogens Jørgensen skrev:
> [...]
> Easy Webhost - http://www.easywebhost.org/
> Ærlig og UDEN gummiparagraffer. Trafik til priser du forstår.

Hej Mogens

Hvis det drives som en enkeltmandsvirksomhed, så reguleres telefonudgifterne
efter følgende TSS-cirkulærer 2004-38 (cirkulæret kan findes på www.skat.dk)

Cirkulæret fastsætter de satser som menes at være af privat karakter. Det er
vigtig at man sondre mellem telefon uden for arbejdsstedet og telefon på
arbejdsstedet når det drejer sig om abonnementsudgifter. Alle
samtaleudgifter op til 1.810 kr. ekskl. moms er privat.

Det betyder at 1.810 kr. ekskl. moms skal posteres som en hævning i
virksomheden (abonnementsudgifter holder jeg uden for i dette eksempel -
dette er kun samtaleudgifter), og dermed bliver ejeren personlig beskattet
af disse telefonudgifterne. Dermed skal der IKKE påføres 3.000 kr. som fri
telefon på selvangivelsen, da telefonudgifterne beskattes som en hævning.

D.Hansen