Fletteproblem
Fra : Henny

Dato : 27-04-06 11:42

Jeg har et regneark, som indeholder en liste med personer. Hver person
har (self.) et navn og et personnummer. Personerne er delt op i
grupper, og hver person har derfor også et gruppenummer. Mit problem
er, at jeg gerne vil flette Excel-dokumentet til et Word-dokument, hvor
der udskrives et ark for hver gruppe. Jeg kan kun finde ud af at
flette, hvis der kun skal en person på hvert ark, men det er jo ikke
tilfældet her. Er der noget helt basalt, jeg overser, eller kan det
ikke lade sig gøre?

Mvh.

Henny

Fra : Calle.

Dato : 27-04-06 15:54

Henny wrote:
> [...]
> flette, hvis der kun skal en person på hvert ark, men det er jo ikke
> tilfældet her. Er der noget helt basalt, jeg overser, eller kan det

du mangler nok det der hedder næste post

--
*** Calle ***

Fra : Lars Klintholm

Dato : 27-04-06 17:06

Den 27 apr 2006 skrev Henny i dk.edb.programpakker.ms-office:

> [...]
> ark, men det er jo ikke tilfældet her. Er der noget helt basalt,
> jeg overser, eller kan det ikke lade sig gøre?

Har du som hoveddokumenttype valgt standardbrev?

Prøv i stedet at vælge etiketter

Lars Klintholm

Fra : Henny

Dato : 27-04-06 20:10

"Lars Klintholm" <klintholm@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Den 27 apr 2006 skrev Henny i dk.edb.programpakker.ms-office:
>
> Har du som hoveddokumenttype valgt standardbrev?
>
> Prøv i stedet at vælge etiketter

Det går ikke, for det skal flettes med et skema, der ser ud på en ganske
bestemt måde. Der er felter til personnummer og navn, men Word kan ikke
bruge denne skabelon, når der er valgt etiketter som hoveddokumenttype.

Mvh.

Henny

Fra : Lars Klintholm

Dato : 27-04-06 23:31

> Det går ikke, for det skal flettes med et skema, der ser ud på en
> ganske bestemt måde.

Så skal du selv indsætte feltet <<næste post>>

Lars Klintholm

Fra : Henny

Dato : 28-04-06 09:06

Lars Klintholm skrev:

> Så skal du selv indsætte feltet <<næste post>>

Så er vi inde på noget af det rigtige. Det giver det resultat, at
hvert ark skrives fuldt, hvad enten de nævnte personer har samme
gruppenummer eller ej. Det, jeg ønsker, er et ark for hver gruppe, og
det kan jeg altså ikke få til. Jeg må nok nøjes med at kopiere og
indsætte, som jeg har gjort hidtil. Dette overstiger åbenbart min
formåen.

Mvh.

Henny

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-04-06 09:57

"Henny" <henny.stewart@gmail.com> skrev i en meddelelse

Lars Klintholm skrev:

> [...]

det kan jeg altså ikke få til. Jeg må nok nøjes med at kopiere og
indsætte, som jeg har gjort hidtil. Dette overstiger åbenbart min

Jeg tror faktisk, at det overstiger Words formåen Som jeg læser din
beskrivelse består en "post" af alle de linjer, der har samem gruppe ID, og
de står på hver sin linje i regnearket. Men for Word, er hver linje sin egen
post. Det betyder, at når du indsætter koden for næste post, tages næste
linje i regnearket - uanset hvilket gruppeID den tilhører.

Jan

Fra : Calle.

Dato : 28-04-06 16:51

Jan Kronsell wrote:
> [...]
> er hver linje sin egen post. Det betyder, at når du indsætter koden
> for næste post, tages næste linje i regnearket - uanset hvilket
Nej, han burde kunne sætte en If/hvis ind for betingensen af gruppe ID

--
*** Calle ***

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-04-06 18:03

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Nej, han burde kunne sætte en If/hvis ind for betingensen af gruppe ID

Det er muligt, at det kan lade sig gøre, men jeg kan ikek se hvordan. Der
skal være en NextRECORD kode for hver post under alle omstændigheder, men
hvis gruppen skifter, skal der tillige indsættes et sideskift. Det mener jeg
ikke at man kan med et IF felt, men jeg kan selvfølgelig blive klogere

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-06 22:00

--
Måske kunne man løse det ved at flette til ny fil og så lave et tvunget
linieskift i det oprettede Word-dokumentet.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-04-06 22:45

"Per Falkjær" <Pefa (at) mail punktum dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Måske kunne man løse det ved at flette til ny fil og så lave et tvunget
> linieskift i det oprettede Word-dokumentet.

Ja, Det er nok en mulig løsning. Men det kræver at man kan lave et sideskift
midt i den "formular", der flettes ind i - uden at det ødelægger formularen.

Jan

Fra : Henny

Dato : 28-04-06 11:37

Jan Kronsell (nomorespam) skrev:

> [...]
> post. Det betyder, at når du indsætter koden for næste post, tages næste
> linje i regnearket - uanset hvilket gruppeID den tilhører.

OK, jamen det er da klar tale. Så behøver jeg ikke sidde og føle mig
som en idiot, når jeg kopierer og indsætter, hvis der rent faktisk
ikke _findes_ en smartere måde at gøre det på.

Mvh.

Henny

Fra : Calle.

Dato : 28-04-06 16:52

Henny wrote:

> OK, jamen det er da klar tale. Så behøver jeg ikke sidde og føle mig
> som en idiot, når jeg kopierer og indsætter, hvis der rent faktisk
> ikke _findes_ en smartere måde at gøre det på.

Har du prøvet med If Hvis betingelsen

--
*** Calle ***

Fra : Henny

Dato : 28-04-06 20:59

> Har du prøvet med If Hvis betingelsen

Ja, og det i flere forskellige varianter. Ingen af dem har virket, som jeg
ville have det.

Mvh.

Henny

Fra : Leo Heuser

Dato : 29-04-06 08:08

[...]

Hej Henny

Uden at jeg er gået meget i dybden, vil jeg umiddelbart mene, at det
skal løses med VBA.

Jeg har lige et par spørgsmål:

Hvor mange grupper er der tale om?

Indeholder listen KUN Navn, personnummer og gruppenummer
(i den rækkefølge), og står de tre kolonner ved siden af hinanden?

Er der ofte tale om, at tilføje/fjerne personer fra listen?

Hvad er stinavnet til projektmappen (jeg går ud fra, at der er
tale om Excel?)

Hvilken version af Word og Excel, arbejder du med?

Leo Heuser

Followup to newsgroup only please.

Fra : Henny

Dato : 29-04-06 11:37

"Leo Heuser" <leo.heuser@DROPTHISadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Uden at jeg er gået meget i dybden, vil jeg umiddelbart mene, at det
> skal løses med VBA.
>
> Jeg har lige et par spørgsmål:
>
> Hvor mange grupper er der tale om?

Det varierer fra måned til måned, men et sted mellem 20 og 40.

> Indeholder listen KUN Navn, personnummer og gruppenummer
> (i den rækkefølge), og står de tre kolonner ved siden af hinanden?

Nej, listen indeholder også andre oplysninger. Pt. står de i rækkefølgen
gruppenr., cpr nr., navn - først herefter følger de øvrige oplysninger.

> Er der ofte tale om, at tilføje/fjerne personer fra listen?

Ja, det er der.

> Hvad er stinavnet til projektmappen (jeg går ud fra, at der er
> tale om Excel?)

Jeg forstår ikke rigtig spørgsmålet. Mappen gemmes på forskellige steder,
alt efter, hvor jeg arbejder med den (på jobbet eller hjemme), men jeg har
ikke problemer som sådan med at finde den til at udføre almindelig
brevfletning.

> Hvilken version af Word og Excel, arbejder du med?

Mest Office 97, som jeg bruger på jobbet og er bedst hjemme i, dels Office
XP(2002 sp3), når jeg bøvler med det hjemme.

Mvh.

Henny

Fra : Leo Heuser

Dato : 29-04-06 15:23

[...]

Hej igen Henny

Her er en makro, der skulle løse dit problem, men da
jeg ikke har set dit hoveddokument, er det muligt, at
vi skal korrespondere lidt for at få det til at køre

I Excel:

Jeg har forudsat, at overskrifterne står i række 1, og
data i række 2 og nedefter.

1. Åbn din datakilde (projektmappen)
2. Markér hele gruppekolonnen (klik i A'et)
3. Klik i navneboksen (yderst til venstre for indtastningslinjen)
4. Skriv navnet "Grupper" uden anførselstegn.
5. Gem projektmappen og luk den.
(Makroen nedenfor sorterer datalisten efter gruppenummer.)

I Word:

1. Åbn dit hoveddokument.
2. Gå til VBA-editoren med <Alt><F11>
3. Find dit hoveddokument i projektvinduet til venstre
og dobbeltklik på det. Hvis projektvinduet ikke er
synligt, får du det frem med <Ctrl>r
4. Vælg menupunktet Indsæt > Modul
5. Kopiér subrutinen nedenfor og indsæt den i modulet.
6. Vælg menupunktet Funktioner > Referencer
7. Find Microsoft Excel Object Library og sæt hak ved det.
8. Gå tilbage til hoveddokumentet med <Alt><F11>, gem
det og luk det

I brug:

1. Åben dit hoveddokument.
2. Vælg <Ctrl><F8> og kør makroen "FletningMedGruppe"

Hver gruppe vil nu blive placeret i sit eget dokument, hvorfra
du kan udskrive på almindelig vis.

Option Explicit

Sub FletningMedGruppe()
'Leo Heuser, 29-4-2006
Dim ActDocument As Document
Dim Counter As Long
Dim Dummy As Variant
Dim DummyRange As Excel.Range
Dim EndRecordColl As New Collection
Dim GetBackSlash As Long
Dim GroupRange As Excel.Range
Dim GroupRangeName As String
Dim GroupRangeValue As Variant
Dim SheetName As String
Dim StartRecordColl As New Collection
Dim XLApp As Excel.Application
Dim XLWorkbook As Excel.Workbook

On Error GoTo Finito

GroupRangeName = "Grupper"

Dummy = ActiveDocument.MailMerge.DataSource.Name
GetBackSlash = InStr(Dummy, "\")

Do While GetBackSlash <> 0
Dummy = Mid(Dummy, GetBackSlash + 1)
GetBackSlash = InStr(Dummy, "\")
Loop

Set XLApp = GetObject(, "Excel.Application")
Set XLWorkbook = XLApp.Workbooks(Dummy)

Set GroupRange = XLApp.Range(GroupRangeName)

With XLWorkbook.Worksheets(GroupRange.Parent.Name)
Set GroupRange = XLApp.Range(GroupRange.Cells(1, 1), _
.Cells(.Rows.Count, GroupRange.Column).End(xlUp))
End With

GroupRange.Cells(1, 1).Sort _
key1:=GroupRange, order1:=xlAscending, header:=xlYes, _
MatchCase:=False

Set GroupRange = GroupRange.Rows(2). _
Resize(GroupRange.Rows.Count - 1, GroupRange.Columns.Count)

GroupRangeValue = GroupRange.Value

On Error Resume Next

For Counter = 1 To UBound(GroupRangeValue)
StartRecordColl.Add Item:=Counter, _
Key:=CStr(GroupRangeValue(Counter, 1))
Next Counter

For Counter = 1 To UBound(GroupRangeValue) - 1
EndRecordColl.Add Item:=StartRecordColl(Counter + 1) - 1, _
Key:=CStr(StartRecordColl(Counter + 1))
Next Counter

EndRecordColl.Add Item:=UBound(GroupRangeValue, 1)

On Error GoTo Finito

Set ActDocument = ActiveDocument

For Counter = 1 To StartRecordColl.Count
With ActDocument.MailMerge
.Destination = wdSendToNewDocument
.SuppressBlankLines = True
With .DataSource
.FirstRecord = StartRecordColl(Counter)
.LastRecord = EndRecordColl(Counter)
End With
.Execute
End With
Next Counter

Finito:

If Err.Number <> 0 Then
MsgBox "Der er opstået følgende fejl." & vbNewLine & _
Err.Description
End If

Set XLApp = Nothing
Set XLWorkbook = Nothing
End Sub

Fra : Leo Heuser

Dato : 29-04-06 18:42

Der var lige en lille smutter.

2. Vælg <Ctrl><F8> og kør makroen "FletningMedGruppe"

skulle have været

2. Vælg <Alt><F8> og kør makroen "FletningMedGruppe"

Leo

Fra : Henny

Dato : 01-05-06 07:22

Du har lagt en hel del arbejde i dette. Desværre kan jeg slet ikke
finde ud af det, jeg burde måske have sagt, at makroer stort set er
ukendt territorium for mig, og at vba-editoren er 100% ukendt
territorium.

Mvh.

Henny

Fra : Leo Heuser

Dato : 01-05-06 07:49

[...]

Hvis du er indstillet på at gå nye stier, så er jeg
indstillet på at hjælpe dig til at få projektet op
at stå

VBA er et stærkt værktøj, som er uundværligt i
de mange situationer, hvor man ikke kan klare
problemerne med de indbyggede faciliteter
i Office.

Hvis du er interesseret vil jeg foreslå, at du
mailer mig direkte.

Leo