Word og excel filer, og beskyttelse heraf
Fra : Lars Jørgensen / 275~

Dato : 21-04-06 14:24

Hejsa NG.

Håber i kan hjælpe, for MS vil ikke.

Vi er 5 brugere som har adgang til de samme filer, som der jævnligt laves
opdateringer i af alle 5 brugere. Jeg ville gerne bestytte filerne, så der
kun er en som kan have dem åbne af gangen, så man undgår at det er den der,
gemmer sidst der er gældende.

Er der nogle der ved hvordan man gør det? Det skulle være muligt ifg ms, men
de vil bare ikke fortælle hvordan man gør.

Jeg kan godt lave den skriv bestyttet, men så er der ingen som kan ændre i
den.

Har fundet noget på MS hjemmeside som hedder IRM (Information Rights
Management), men kan ikke finde det i min office, og kan heller ikke helt
gemmenskue om det er der jeg skal bruge til at løse mit problem.

På forhånd tak

Lars Jørgensen

Fra : Max

Dato : 21-04-06 14:39

Hej Lars

> Jeg kan godt lave den skriv bestyttet, men så er der ingen som kan
> ændre i den.

Når du skrivebeskytter den kan kun en have den åben for
redigering, de andre kan så åbne den som skrivebeskyttet
og kun se den, er det ikke det du ønsker ?

Mvh Max

Fra : Lars Jørgensen / 275~

Dato : 21-04-06 20:08

> Hej Lars

> Når du skrivebeskytter den kan kun en have den åben for
> redigering, de andre kan så åbne den som skrivebeskyttet
> og kun se den, er det ikke det du ønsker ?

Nej, den må gerne ændres, men hvis der er en som har den åben, skal andre
kun kunne læse den, da det ellers vil være den som gemmer sidst der får det
" afgørenede" ord.

Lars

Fra : Max

Dato : 21-04-06 20:15

Hej Lars

> Nej, den må gerne ændres, men hvis der er en som har den åben, skal
> andre kun kunne læse den, da det ellers vil være den som gemmer sidst
> der får det " afgørenede" ord.

Prøv nu at læse hvad jeg skriver.

Mvh Max

Fra : Bjarne

Dato : 21-04-06 20:36

"Lars Jørgensen / 2750" <nyhedsgruppeREMOVE@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:44492d9a$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nej, den må gerne ændres, men hvis der er en som har den åben, skal andre
> kun kunne læse den, da det ellers vil være den som gemmer sidst der får
> det " afgørenede" ord.
>
> Lars

Det er som Max skriver
Ham der åbner filen først kan redigere i den
Så længe han har den åbnet kan resten kun
være med på en kigger.
Man kan altid se hvem der har gemt filen sidst under egenskaber.

--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : Harald Staff

Dato : 22-04-06 11:11

Hei Lars

Word- og Excelfiler oppfører seg nettop sådan helt av seg selv: Dersom A
åpner den, og B så åpner den, så får B beskjed: "Filen er i brug av A. Vi du
åpne skrivebeskyttet, skal jeg varsle når den er ledig eller skal vi avbryte
?".

Dette fordrer at det er fysisk samme fil, liggende på et felles tilgjengelig
område. Siden du reiser problemstillingen mistenker jeg at du istedet har
fem lokale kopier i omløp som du ønsker å synkronisere bruken av. Det er
nærmest umulig. Eller også har dine brukere rutine for og/eller kode for å
gemme en skrivebeskyttet fil. Det skal de slutte med.

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : Lars Jørgensen / 275~

Dato : 22-04-06 17:14

"Harald Staff" <innocent@enron.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> nærmest umulig. Eller også har dine brukere rutine for og/eller kode for å
> gemme en skrivebeskyttet fil. Det skal de slutte med.

Tak for hjælpen. Det viser sig at i har ret. Så kommer det næste problem
bare. Vi sidder 5 forskellige steder i landet, og denne funktion virker kun
når man sidder på lokal net sammen, dvs, ikke eks. vis et FTP drev. Er der
nogle som har en god løsning til hvordan man kan klare dette, så vi kan
komme på et netværksdrev vis de 4 adsl forbindelser? Det skal siges at VPN
er ikke en milighed.

Lars

Fra : Max

Dato : 22-04-06 17:49

Hej Lars

> problem bare. Vi sidder 5 forskellige steder i landet, og denne

Det kunne du godt have startet med at fortælle, så var der
ingen der havde behøvet at spilde tiden :(

Mvh Max

Fra : Harald Staff

Dato : 23-04-06 14:56

Du skal kikke litt på hva SharePoint kan tilby:
http://www.microsoft.com/danmark/products/office2003/sharepoint/

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : Lars Jørgensen / 275~

Dato : 24-04-06 18:13

> Du skal kikke litt på hva SharePoint kan tilby:
> http://www.microsoft.com/danmark/products/office2003/sharepoint/

Tak for linket...

Det er lige det jeg mangler... Hmm, så var der bare lige det at man skulle
bruge en MS windows 2003 server... Hmm. det er lidt dyrt for den funktion
når den ikke skal bruges til andet..

Lars

Fra : Harald Staff

Dato : 24-04-06 21:44

> Det er lige det jeg mangler... Hmm, så var der bare lige det at man skulle
> bruge en MS windows 2003 server... Hmm. det er lidt dyrt for den funktion
> når den ikke skal bruges til andet.

Jeg vet ikke om jeg kjøper premissene dine. Du bedriver åpenbart virksomhet
over et større geografisk område med medarbeidere online 5 forskellige
steder i landet. Sharepoint er bygget for å avhjelpe allverdens i et sådant
scenario, så hvorfor /skal/ den ikke andet enn løse dit lille
gem-som-problem ? Where's your imagination man ?

Ok, jeg har vist deg elven og tenker ikke tvinge deg til å drikke

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : Simon K

Dato : 26-04-06 13:38

Harald Staff skrev:
> "Lars Jørgensen / 2750" <nyhedsgruppeREMOVE@webspeed.dk> skrev i melding

Så søg på sharepoint i Google og se alle de udbydere, der tilbyder at
hoste Sharepoint for jer, så I kun betaler per bruger og ikke behøver at
installere noget selv. Er selv på nippet til at prøve det i min
virksomhed - og mon ikke de fleste vil lade jer prøve den første måned
gratis?
Alternativet er at programmere en en hjemmeside til at lade jer logge
ind og tjekke dokumenter ind og ud. En fin lille programmeringsopgave,
men mon ikke alle Sharepoints yderlige funktioner også lokker?

Nu har Harald trukket dig ned til elven, så må jeg jo tvinge dig til at
drikke

Mvh
Simon Kibsgård
No Such Company