100 og ikke 1000 Mbit, hvorfor?
Fra : Michael [2800]

Dato : 26-05-06 16:40

Hej,

Jeg kan ikke få mit Asus P4C800 bundkort med indbyggede 3Com Gigabit
netkort til at køre 1 GBit. Det har før virket, dog under Win2K og nu
køre jeg Win XP MCE.
Hvis jeg "tvinger" den til at køre 1 GBit så mister den bare
forbindelsen og intet sker. Er der nogen der har en idé om hvad der kan
være galt?

--
/michael

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-05-06 16:45

"Michael [2800]" <michael@mhcdan.dk> wrote in message
> [...]
> Hvis jeg "tvinger" den til at køre 1 GBit så mister den bare forbindelsen
> og intet sker. Er der nogen der har en idé om hvad der kan være galt?

Hvad forbinder du til?

Fra : Michael [2800]

Dato : 26-05-06 16:54

Bjarke Hansen wrote:
> Hvad forbinder du til?
En Win2K Server og den siger at den køre 1GBit.

--
/michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-05-06 16:48

> [...]

>Hvis jeg "tvinger" den til at køre 1 GBit så mister den bare
>forbindelsen og intet sker. Er der nogen der har en idé om hvad der kan

Tja, der skal selvfølgelig være gigabit netkort 'i begge ender' og
kabler, stik mv skal være specificeret til gigabit net.

Prøv at skifte kabler og netværksenheder indtil du kan lokalisere
problemet....

<mlr>

Fra : Michael [2800]

Dato : 26-05-06 17:11

Michael Rasmussen wrote:
> Tja, der skal selvfølgelig være gigabit netkort 'i begge ender' og
> kabler, stik mv skal være specificeret til gigabit net.
selvfølgelig og det er der. Dog er kablet et cat5, men det drejer
sig om små 5 meter og det har virket før. Jeg har prøvet med 2 kabler.
Har bl.a. prøvet med det kabler som sidder i det kort der virker.

> Prøv at skifte kabler og netværksenheder indtil du kan lokalisere
> problemet....
Der er selvfølgelig den mulighed at netkortet er gået "lidt" i stykker
og det derfor kun virker lidt, hvis det er muligt.

--
/michael

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-05-06 17:54

> selvfølgelig og det er der. Dog er kablet et cat5, men det drejer sig
> om små 5 meter og det har virket før. Jeg har prøvet med 2 kabler. Har
> bl.a. prøvet med det kabler som sidder i det kort der virker.

Hvis du selv har bixet de netkabler sammen, så har du højt sansynligt et
kablings problem. Køb nogle færdige kabler fra en anerkent producent og du
er sikkert på skidtet virker.

Her virker 1000Mbit fint på 100meter

> Der er selvfølgelig den mulighed at netkortet er gået "lidt" i stykker og
> det derfor kun virker lidt, hvis det er muligt.

hvis det ikke er et kabelproblem, er det nok driverne der driller. Har du
prøvet at hente de nyeste drivere og init drivere til dit bundkort?

Fra : Michael [2800]

Dato : 27-05-06 07:08

Bjarke Hansen wrote:
> hvis det ikke er et kabelproblem, er det nok driverne der driller. Har du
> prøvet at hente de nyeste drivere og init drivere til dit bundkort?

Thi hi, det var sgu et kabelproblem, men ikke nogen af mine egne
hjemmefuskede, men derimod et købt kabel.

Jeg takker for jeres hjælp Bjarke og Michael.

--
/michael

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 27-05-06 10:22

"Michael [2800]" <michael@mhcdan.dk> skrev i en meddelelse news:4477eca9$0$123$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Thi hi, det var sgu et kabelproblem, men ikke nogen af mine egne hjemmefuskede, men derimod et købt kabel.

Ja, de er ikke bedre end dem man selv laver hvis man er omhyggelig.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-05-06 10:51

"Morten Jørgensen" <mj_500@sol.dk> wrote in message

> Ja, de er ikke bedre end dem man selv laver hvis man er omhyggelig.

Det lyder godtnok mærkeligt hvis færdiglavede kabler skulle være så dårlige
at de slet ike virker. Ofte hvis de er lavet på den rigtige måde, altså
farvekoderne er rigtige og det er det rigtige ledning/kabel. Så burde det
sku virke. men man kan jo tit bliver overrasket Jeg havde dog forventet
at det var hjemmelavet og man ike har brugt den rigtige farvekode. Men har
også set en levandør levere et patchkabel med kun 3 par, og så virker det
naturligvis ikke til gigabit. Kan også være det er derfor det ikke virker.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 29-05-06 09:45

"Thi hi, det var sgu et kabelproblem, men ikke nogen af mine egne
hjemmefuskede, men derimod et købt kabel."

Som skrevet tidligere, så køb kun anerkendte mærker. 100Mbit kunne kineserne
næsten finde ud af at kopiere. Men 1 og 10 Gb, er ikke sådan lige. Og aller
vigtigst, connectorerne skal være "gode", de fleste fejl ligge i selve
connectoren. Der skal være de rigtige impedanser.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Thomas Larsen

Dato : 30-05-06 13:49

On 2006-05-29, Henrik Nielsen <xng@xpost.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> vigtigst, connectorerne skal være "gode", de fleste fejl ligge i selve
> connectoren. Der skal være de rigtige impedanser.

for at køre 1Gb skal kablet være Cat 5e, eller kunne klare en Cat 5e
test.

10GBASE-T er ikke færdigspecificeret endnu, men er på vej
http://en.wikipedia.org/wiki/10GBASE-T

/Thomas

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 31-05-06 09:22

"10GBASE-T er ikke færdigspecificeret endnu"

Korrekt. Jeg har allerede set 2 revisioner af 10G connector. De er rimeligt
komplexe ifht. de "gamle" connectorer.

Fra : Arne Møller-Hansen

Dato : 15-08-06 10:33

Hej,

Et gæt på fejlen:

Gammeldags "krydsede" kabler krydser kun det orange og det grønne par.
Gigabit bruger alle 8 ledere, og dermed skal det brune og det blå par også
krydses. Til gengæld er de fleste gigabit netkort udstyret med auto-mdix, så
du kan bruge et "lige igennem" kabel, der naturligvis er ens for alle 8
ledere?

Med venlig hilsen

Arne