Geografisk indeksering - alternativer til ~
Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-12-00 03:42

Hey.

I forbindelse med et fortegnelsesprojekt er jeg ved at notere nogle
geografiske specifikationer ned for bestemte områder af Danmark (lad
os i analogien blot sige, at det fx er de fire første cifre af
telefonnumre, jeg er ved at mappe til byer/områder).

Mit udgangspunkt er at have en by, landsdel-notation (fx "København",
Sjælland" eller evt blot NULL, "Sjælland", hvis byen ikke kan
præciseres for some reason).

Den fortegnelsesdata vil blive brugt overfor tredjemand, og her kommer
jeg til at tænke på om der i forvejen findes nogle fornuftige
opdelings-systemer - evt. brugt indenfor marketing og almen
demografi-analyse (outputtet fra mit system skal gerne være så
lettilgængeligt/videre brugbart som muligt, uden at folk skal bruge en
masse tid på at konvertere mine valgte bynavne eller landsdele til et
andet system)

Min egen tanke var hhv. bynavn eller landsdel, men jeg er i tvivl om
hvor præcist, det skal være (fx "Marbjerg", "Hedehusene" eller "Høje
Taastrup") - og så hvad landsdele skal dække over ("Lolland",
"Falster", etc. eller bare fx "Sjælland m.m."). Specielt ifbm.
København (som by) kommer jeg i tvivl om hvor meget, man skal opdele.

Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om hhv. kommuner og postnumre
til at passe ind som "bynavne", og så amter og landområder til at
passe ind som "landsdele". Måske endda by, amt, landområde.

Endnu en mulighed kunne selvfølgelig være sogn, provsti, etc. - men
det resulterer nok ikke i et datagrundlag, der er let at bruge i andre
sammenhænge.

Det er selvfølgelig klart, at der ikke kan gives en universalløsning
på forskellige situationer, men jeg er interesseret i at høre om
hvilke alternativer og datamodeller, man "typisk" ville kunne opleve?
Eller sagt på en anden måde; hvilket dataformat ville man "typisk"
kunne friste marketingsafdelingen for et firma, ifbm. at præsentere
demografisk data?

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : James Olsen

Dato : 24-12-00 08:28

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om du har overvejet at bruge et geografisk
informations system så som MapInfo - det løser jo dit problem - på om man så
kan sige den "rigtige" måde. Check www.mapinfo.com (.dk)

Produktet har funktioner indbygget til at præsentere data som du beskriver
det. Check det ud det er ret let at bruge og rimeligt effektivt.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-12-00 15:37

On Sun, 24 Dec 2000 08:28:10 +0100, "James Olsen"
<james_olsen@vip.cybercity.dk> wrote:

>Check www.mapinfo.com (.dk)
>
>Produktet har funktioner indbygget til at præsentere data som du beskriver
>det. Check det ud det er ret let at bruge og rimeligt effektivt.

Det lyder ganske interessant, og jeg vil da også hente en prøveudgave
at lege med. Mit håb er blot, at det er let at føde MapInfo med
ekstern data.

Hvor udbredt er MapInfo?

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : James Olsen

Dato : 26-12-00 18:57

> Det lyder ganske interessant, og jeg vil da også hente en prøveudgave
> at lege med. Mit håb er blot, at det er let at føde MapInfo med
> ekstern data.
>
> Hvor udbredt er MapInfo?

Det er meget brugt f.eks. i tekniske forvaltninger i Amter og kommuner til
kortlægning af diverse fysiske forhold sådan nogen registrere

Du kan ret let "føde" MapInfo med data da du kan importere via OLEDB/ODBC.

Håber du for det til at fungere - ellers så spørg igen :)