Hjælp
Fra : Hønemor

Dato : 17-01-01 09:00

Jeg skal til at lave min første hjemmeside.
Hvilke programmer vil i råde mig til at bruge, så det bliver nemt for mig.
Jeg har ikke forstand på koder HTML og så videre, men jeg vil gerne hurtigt
i gang.

Hilsen Helle
Linket til hjemmesiden her under er lavet efter en guide, og det lærer man
jo ikke meget af.
Hilsen Helle.
www.hellefagerberg.subnet.dk

Fra : Mike Jensen

Dato : 17-01-01 11:29

Klar dreamweaver, nem og logisk

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 17-01-01 14:37

Wed, 17 Jan 2001 07:59:39 GMT, udtrykte "Hønemor" <Helles@privat.dk>
Følgende:

>Jeg skal til at lave min første hjemmeside.
>Hvilke programmer vil i råde mig til at bruge, så det bliver nemt for mig.

Stone's Webwriter
http://www.webwriter.dk/

>Jeg har ikke forstand på koder HTML og så videre, men jeg vil gerne hurtigt
>i gang.

Html.dk's HTML-tutorial er en god start.
http://html.dk/tutorials/html/

--
mvh Andreas Kleist Svendsen
a_svendsen@hotmail.com

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 17-01-01 15:35

> [...]
> Hvilke programmer vil i råde mig til at bruge, så det bliver nemt for mig.
> Jeg har ikke forstand på koder HTML og så videre, men jeg vil gerne

Tag et kig på http://html.dk og brug så notepad eller ultraedit til at
skrive koder.
Det er den hårde, men også bedste måde at lære det på.

/kenne
--
En busstation er et sted, hvor busser stopper.
En togstation er et sted, hvor tog stopper.

Fra : Claus Schmidt

Dato : 17-01-01 23:41

"Kenneth Kristensen" skrev:

> Det er den hårde, men også bedste måde at lære det på.

Jaja, så hård er den nu heller ikke Hønemor

Jeg vil tro at du kan have noget oppe og
køre på en formiddag eller mindre, ved
at følge en god tutorial.

Det bliver selvfølgelig ikke så avanceret
i starten, men det kan det jo blive i takt
med at du lærer mere

--
[claus]

Fra : Ole Andersen

Dato : 17-01-01 20:15

Kik på www.dkportal.dk under webservice
der finder du en masse gode link
Mvh
Ole

Fra : Ulrik Friis

Dato : 18-01-01 08:52

> [...]
> Hvilke programmer vil i råde mig til at bruge, så det bliver nemt for mig.
> Jeg har ikke forstand på koder HTML og så videre, men jeg vil gerne

Frontpage2000 er et fortræffeligt værktøj for begyndere til enormt meget
øvede. Hvis du samtidig anskaffer et 48 kr.s hæfte om programmet samt et om
opbygning af en website, vil du i løbet af meget kort tid være godt i gang.

Hvis du får mulighed for at lægge dit website på en server
med Frontpage serverudvidelser (serverextensions) kan du relativ nemt lave
en website med en række interaktive funktionaliteter.

FP2k er en WYSIWYG editor til forskel fra Notepad, Stone's Webwriter,
TextPad og lignende
værktøjer, hvor du sidder og skriver koderne direkte. For en begynder er det
forstadier til
døden at sidde og kode direkte.

Dreamweaver 3.0 er også en enorm stærk WYSIWYG editor, men den er mere
beregnet for øvede og til prof. brug. Og den koster knap 4 gange så meget
som FP2k (1.400 kr overfor 5.400 kr).

Du kommer dog ikke udenom at lære det mest basale i HTML kodning, da ingen
editor er ufejlbarlig, og man kommer altid i den situation, at der skal
håndrettes i koderne. Men det er noget der kommer henad vejen. Du skal være
opmærksom på, at selvom en WYSIWYG editor ligner et tekstbehandlingsprogram,
så er det det ikke, da HTML sætter reglerne for, hvordan din tekst og grafik
kan vises.

Køb nogle 48 kr.s hæfter og gå igang. Og når du så får problemer - og det
gør du - kender du
jo adressen på denne nyhedsgruppe og der findes også en gruppe for Frontpage
brugere. Og hjælpsomheden er meget stor. Go' f'nøjls.

mvh
Ulrik

Fra : Hønemor

Dato : 18-01-01 09:39

Hvad er forskellen på Frontpage2000 og Frontpage Express ?
Helle

Fra : Ulrik Friis

Dato : 18-01-01 14:01

> Hvad er forskellen på Frontpage2000 og Frontpage Express ?
> Helle

FP Express er freeware (følger med IE 5) og den er en discount WYSIWYG
editor. Den kan sagtens bruges, men giver årsag til en del bøvl, da den ind
imellem har sin helt egen tolkning af hvordan koderne skal laves.

FP2000 (følger med Office 2000 Premium) er en fuldt professionel editor, som
ikke laver "unoder" som i tidligere udgaver (fx FP98 og FPExpress).

mvh
Ulrik

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-01-01 14:22

Ulrik Friis <ulrik@friis.as> skrev:

> FP2000 (følger med Office 2000 Premium) er en fuldt professionel editor,
som
> ikke laver "unoder" som i tidligere udgaver (fx FP98 og FPExpress).

Nå!

Har du prøvet at rydde op i frontpagekode? Når jeg gør det - og fjerner alt
unødvendigt tingeltangel, fylder det kun 20% af det oprindelige.

Efter min mening er det et helt forkert signal at sende, at en nybegynder
skal starte med Frontpage, som nok er den ringeste sammen med GoLive.

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 18-01-01 15:53

Allan Vebel skrev i meddelelsen ...
>Har du prøvet at rydde op i frontpagekode? Når jeg gør det - og fjerner
alt
>unødvendigt tingeltangel, fylder det kun 20% af det oprindelige.

Nå, så er det dig jeg har hørt det fra. En vis hr. Karlsen påstår
nemlig at FP2000 laver rimelig pæn kode. Måske kan den konfigureres til
at arte sig? (Altså FP2000, ikke JPK desværre)

-- Klaus.

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-01-01 17:01

Klaus Seidenfaden <ks@CUT.seidenfaden.net> skrev:
> En vis hr. Karlsen påstår
> nemlig at FP2000 laver rimelig pæn kode.

> Måske kan den konfigureres til at arte sig?

Uanset hvordan man bærer sig ad vil den altid lave mere kode end nødvendigt.
Jeg har "rengjort" flere hundrede frontpagesider, så jeg ved det.

> (Altså FP2000, ikke JPK desværre)

Han ligger fortsat i mit kill-filter som den eneste - jeg gider ikke at...
Jeg ser faktisk kun hans indlæg hvis de er med i andres svar på hans
indlæg.

--
Allan

Fra : Ulrik Friis

Dato : 23-01-01 08:44

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev i en meddelelse
> Han ligger fortsat i mit kill-filter som den eneste - jeg gider ikke at...
> Jeg ser faktisk kun hans indlæg hvis de er med i andres svar på hans
> indlæg.

Ja, ja Allan - enhver må jo tage sig i agt for sine indre dæmoner, og hvis
din tolerance ikke rækker til at læse Jens Peters iøvrigt ganske lærerige
kommentarer, så kan du vel ikke gøre for det. Det er jo nemt nok at rakke
ned på noget og desuden er det ikke særlig konstruktivt. Jeg savner et
indspark fra dig om hvad der så er bedre, siden FP2000 skulle være et så
elendigt begynderværktøj. Min erfaring med programmet igennem bl.a.
undervisning viser mig, at folk relativ hurtigt begriber hvad der er op og
ned i produktionen af websider. Og pludselig står de med en fuldt
funktionsduelig website. Jeg kender ikke noget andet program, der kan gøre
det. Gør du?

Jeg vil gi' dig ret i, at FP2000 sammen med de andre WYSIWYG editorer
hurtigt laver for meget kode, men set fra en begynder vinkel er det ikke et
problem man behøver at bekymre sig om. Hvis et privat website kommer op over
30 sider er det et meget stort site. Og selv her betyder det intet, om
siderne er 20% tungere end strengt nødvendigt. Hvis man bruger reglerne i
HTML når man laver sider i FP2000 eller Dreamweaver, så er der så godt som
ingen "overskudskode" tilbage!!! Den primære kodeoverproduktion kommer fra
gentagne rettelser samt formatering af tabeller og tekst efter regler, der
fungerer i tekstbehandlingsprogrammer.

mvh
Ulrik

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 23-01-01 09:41

Ulrik Friis skrev i meddelelsen ...
> [...]
lærerige
>kommentarer, så kan du vel ikke gøre for det.

Vi er nogle, hvis indre dæmoner får knopper over at være vidne til
insisterende antisocial adfærd. (Det handler her ikke om indhold, men
om form.)

-- Klaus.

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-01-01 12:48

Ulrik Friis <ulrik@friis.as> skrev i:

> Og pludselig står de med en fuldt funktionsduelig
> website. Jeg kender ikke noget andet program,
> der kan gøre det. Gør du?

Ja, en almindelig teksteditor eller måske Stones Webwriter samt lidt sund
fornuft. Det har den fordel at der kun kommer det ud man selv har skrevet

Hov! Læg mærke til at jeg skrev:

> [...]

Det giver jo en væsentlig forskel.

Hvad wysiwyg-programmerne gør ved koden, har været oppe at vende så mange
gange i disse grupper, så det vil jeg ikke kommentere nærmere her.

I øvrigt har mine indre dæmoner det fint med min beslutning.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-01-01 18:06

Ja hvis det var rigtigt. Selv ikke FP1.1 lavede SÅ dårlig kode.
Det ville muligvis være muligt at lave en enkeltstående side som havde
så meget spild hvis man gjorde sig umage for det, men det ville ikke
være bare i nærheden af hvordan en gennemsnitsside så ud.