css
Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 04-05-06 10:51

Jeg kan ikke hitte ud af det der CSS...
Jeg prøver mig frem vha. diverse tutorial fra Hjemmesideskolen.dk, HTML.dk
m.fl. men det er åbentbart ikke fyldestgørende nok til at jeg fatter det.

Lige nu har jeg fundet et eksempel som jeg så vil arbejde ud fra, men det
lystrer ikke:
Jeg har klippet lidt i det, men linie 7 <!--#include file="menu.asp"-->
bliver fuldstændig ignoreret.

Hvorfor det?

<h1>Banner</h1>
<h4>Kursusweb</h4>
<!--#include file="menu.asp"-->
[ Menu ]
<h4>Overskrift 1</h4>
[ Nyhedstekst 1 ]
<h4>Overskrift 2</h4>
[ Nyhedstekst 2 ]

Samtidig vil jeg spørge om nogen kender til bøger om emnet som jeg kan finde
på biblioteket, for jeg tror min indlæring vil blive højnet med en grundig
bog i stedet for de ellers udmærkede tutorial jeg finder på nettet - De går
ikke nok i dybden til at jeg fatter det.

Hilsen
Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-05-06 11:07

Torben R. Sørensen skrev:

> Jeg kan ikke hitte ud af det der CSS...
> Jeg prøver mig frem vha. diverse tutorial fra Hjemmesideskolen.dk, HTML.dk
> m.fl. men det er åbentbart ikke fyldestgørende nok til at jeg fatter det.

Du er sikker på at du ikke går for hurtigt frem? Include er
ganske vist ikke vildt indviklet, men det er ikke det første man
skal kaste sig over. Det virker kun hvis siden ligger på en
HTML-server der kan afvikle noget serverside sprog. Du kan ikke
afprøve det fra din egen harddisk.

--
Bertel

Fra : Louis

Dato : 04-05-06 13:35

Det virker kun hvis siden ligger på en
> HTML-server der kan afvikle noget serverside sprog. Du kan ikke
> afprøve det fra din egen harddisk.

Ja, det er ganske uhensigtsmæssigt. Findes der dog ikke et-eller-andet
software, så det alligevel kan lade sig gøre?

Fra : jopa

Dato : 04-05-06 14:04

Louis skriblede bla:

> Ja, det er ganske uhensigtsmæssigt. Findes der dog ikke et-eller-andet
> software, så det alligevel kan lade sig gøre?

Kender kun til PHP og der kan du

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Thomas H

Dato : 04-05-06 14:53

Louis skrev:

> Findes der dog ikke et-eller-andet
> software, så det alligevel kan lade sig gøre?

Tjo, M$ Visual Studio skulle have en virtuel server indbygget så du kan
se asp-sider lokalt... sagde manden hos M$.

Ved det dog ikke med sikkerhed (kassen står stadig på hylden...)

Fra : per christoffersen

Dato : 04-05-06 15:01

"Louis" <lousoe@sofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Det virker kun hvis siden ligger på en
>
> Ja, det er ganske uhensigtsmæssigt. Findes der dog ikke et-eller-andet
> software, så det alligevel kan lade sig gøre?

Hvis det er en winmaskine kan du installere Personal webserver fra Microsoft
(som måske allerede er der).

/Per

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-05-06 18:48

per christoffersen wrote:
> "Louis" <lousoe@sofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er en winmaskine kan du installere Personal webserver fra
> Microsoft (som måske allerede er der).

Den findes kun i pro ikke i home udgaver fra W2K og op og i ingen versioner
af Windows installeres den automatisk. Fra W2K og op hedder den ISS og ikke
Personal Webserver, det var kun i 98 den hed det.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer http://www.webtilgængelighed.dk (på
dansk) = http://www.webaccessibility.dk (in english) Last: revision:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-05-06 18:17

Louis skrev:

> Ja, det er ganske uhensigtsmæssigt.

Så er det heller ikke værre.

Jeg åbner mit FTP-program og får forbindelse til mit domæne og
indstiller til den rigtige mappe.
Så åbner jeg min browser og henter HTML-filen fra serveren.
Derefter åbner jeg min editor og skriver noget PHP-kode. Ét klik,
træk og slip i SmartFTP, samt Ctrl-R i browseren - så ser jeg
resultatet.

Hvis jeg havde en lokal server kørende, kunne jeg spare klik,
træk og slip - men til gengæld skulle jeg installere og
vedligeholde dels en webserver, dels PHP-modulet til den. Det
gider jeg ikke.

> Findes der dog ikke et-eller-andet
> software, så det alligevel kan lade sig gøre?

Ok jo, men det er mere besværligt end at leve med 'ulempen'.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-05-06 20:47

Bertel Lund Hansen skrev:

> til gengæld skulle jeg installere og vedligeholde dels
> en webserver, dels PHP-modulet til den. Det gider
> jeg ikke.

Der er slet ingen vedligeholdelse. Jeg har en IIS fra W2K
og et php-modul oven i denne, det kører helt problemfrit
med asp og php i en skøn blanding.

Erik har lavet en nem vejledning på
http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-05-06 20:56

Allan Vebel skrev:

> Der er slet ingen vedligeholdelse. Jeg har en IIS fra W2K
> og et php-modul oven i denne, det kører helt problemfrit

Som sagt synes jeg ikke det er en synderlig ulempe som det kører
hos mig, og så ved jeg endda at det ikke er mystiske forskelle på
min lokale server og min rigtige server der laver koks i
kulissen.

Problemfri opsætning af PHP - det lyder som om man ikke skal tage
stilling til diverse sikkerhedsspørgsmål?

Er den der serverfidus på nettet, eller kører den rent lokalt?

PS. Jeg bruger ikke engang SmartFTP. Jeg bruger et selvskrevet
program der gør det endnu nemmere.

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 04-05-06 21:19

Bertel Lund Hansen skriblede bla:
> Problemfri opsætning af PHP - det lyder som om man ikke skal tage
> stilling til diverse sikkerhedsspørgsmål?

Ja

> Er den der serverfidus på nettet, eller kører den rent lokalt?

lokalt
http://www.easyphp.org/ bruger jeg
Suverænt at arbejde med
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Knud

Dato : 05-05-06 04:26

Louise faldt over sit tastatur, og skrev en masse.
"Louis" <lousoe@sofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Det virker kun hvis siden ligger på en
>
> Ja, det er ganske uhensigtsmæssigt. Findes der dog ikke et-eller-andet
> software, så det alligevel kan lade sig gøre?
Hvis du har en gammel PC-er med Win 98 ellers fiser du hen og køber dig en
ny PC-er med XP-Prof, så kan du både lave dine sider med PHP og ASP, og se
dem på din egen PC-er.
Ellers må du oploade til din hjemmeside for at se hvad du sidder og laver.
Du kan ikke lave server på en PC-er med Home Edi. Ved ikke om Bill har luret
den med at tjene et par kroner mere på kontoen, men det kan bare ikke lade
sig gøre.
Når du skal opsætte maskinen, så er der gode vejledninger på
www.hjemmesideskolen.dk og www.html.dk
Mvh Knud

Fra : jopa

Dato : 04-05-06 11:16

Torben R. Sørensen skriblede bla:
> Jeg kan ikke hitte ud af det der CSS...
> Jeg prøver mig frem vha. diverse tutorial fra Hjemmesideskolen.dk,
> HTML.dk m.fl. men det er åbentbart ikke fyldestgørende nok til at jeg
> fatter det.
<!--#include file="menu.asp"-->
Skal ligge i din html hvor du ønsker det.
Skal ikke være i din css
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 04-05-06 12:25

jopa skriblede bla:
> <!--#include file="menu.asp"-->
> Skal ligge i din html hvor du ønsker det.
> Skal ikke være i din css

Sorry misforstod dit ?
Nu har jeg ikke en stand forskid på ASP men kan du i det hele taget køre det
på dit hotel ?

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk