Validering bl.a. af liste i liste og targe~
Fra : Daniel Andreasen

Dato : 26-04-06 19:46

Dav

Jeg prøver at få w3 til at validere min menu, men det vil de ikke
så gerne. Menu er bygget op på følgende måde:

<ul>
<ol>
</ol>
</ul>

Det er som om validatoren ikke forstår at jeg har en ordnet liste
inde i den uordnet. Kan det passe man ikke kan lave en liste
inden i anden liste? Kan man evt. gøre et eller andet så det
bliver valideret.

Derudover vil jeg gerne høre hvad jeg skal gøre når jeg gerne vil
have at de link som går ud fra min side skal åbnes i et nyt
vindue og gerne vil have det valideret som strict. Jeg havde
brugt target="blank", men det må jeg åben bart ikke.

Jeg har i starten af mit html dokument skrevet: <?xml
version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> men validatoren siger at
der er da ikke et i med to prikker. Formuleringen har jeg fra
www.html.dk tutorial i xhtml.

Endelig: Hvordan får jeg validatoren til at godkende "Ø" i
meta-tagene?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Venlig hilsen
Daniel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 20:06

"Daniel Andreasen" <hrandreasen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> </ol>
> </ul>
>
> Det er som om validatoren ikke forstår at jeg har en ordnet liste

Listen i listen skal ligge et listepunkt

Altså sådan her:

<ol>
</ol></li>

> Derudover vil jeg gerne høre hvad jeg skal gøre når jeg gerne vil
> have at de link som går ud fra min side skal åbnes i et nyt
> vindue og gerne vil have det valideret som strict.

Næeh derfor skal du ændre din doctype til transitional. Target er fjernet
fra strict standarderne fordi det ikke er hensigtmæssigt at webmasteren skal
bestemme hvor en given side åbnes hos brugeren.

> Endelig: Hvordan får jeg validatoren til at godkende "Ø" i
> meta-tagene?

Sikker på der er angivet et korrekt tegnsæt?

Skal du bruge mere hjælp vil et link til siden være en stor hjælp

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 20:12

"CS" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse

> <ol>
> </ol></li>

Og jeg prøver lige igen. Var smuttet en fejl ind i eksemplet. Skal se sådan
her ud:

<ol>
</ol></li>

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 27-04-06 18:28

CS wrote:
> Og jeg prøver lige igen. Var smuttet en fejl ind i eksemplet. Skal se
> sådan her ud:

> <ol>
> </ol></li>

Typisk fejl når man håndkoder
En mere overskuelig kode får man ved at indrykke tags der ligger inde i
andre tags.

<ul>
<ol>
<li>
side
</a>
</li>
<li>
side
</a>
</li>
</ol>
</li>
</ul>

Det gør det også nemmere at finde en manglende start / slut tag der er en
anden hyppig fejl.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer http://www.webtilgængelighed.dk (på
dansk) = http://www.webaccessibility.dk (in english) Last: revision:

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 22:08

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4450ff23$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> </ul>
>
> Det gør det også nemmere at finde en manglende start / slut tag der er en

Jep sådan vil jeg også gøre under "normale" omstændigheder

Fra : Holst

Dato : 26-04-06 20:08

Daniel Andreasen wrote:

> [...]
> vindue og gerne vil have det valideret som strict. Jeg havde
> brugt target="blank", men det må jeg åben bart ikke.

Hedder det ikke target="_blank"?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-04-06 22:37

Holst skrev:

> Hedder det ikke target="_blank"?

Jo, hvis meningen er at der skal åbnes et nyt vindue hver gang (det
er det sikkert her).

Target="blank" vil (bør) fungere på samme måde som
target="nytvindue" eller target="popop" - det vil sige åbne et nyt
vindue hvis der ikke i forvejen findes et vindue eller en ramme med
navnet - og derefter genbruge dette vindue.
--
Jens.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-04-06 20:13

Daniel Andreasen wrote:
> [...]
> inde i den uordnet. Kan det passe man ikke kan lave en liste
> inden i anden liste? Kan man evt. gøre et eller andet så det

Din kode er ikke velformet. En indlejret liste skal
indlejres i et listepunkt:

> <ul>
> <ol>
> </ol>
</li>
> [...]

> vindue og gerne vil have det valideret som strict. Jeg havde
> brugt target="blank", men det må jeg åben bart ikke.

Nej, det må du ikke. Så lad være med det...

> Jeg har i starten af mit html dokument skrevet: <?xml
> version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> men validatoren siger at

Du skal overhovedet ikke bruge xml-prologen.

Indsæt en tegnkodeoplysning:

charset=iso-8859-1" />

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Daniel Andreasen

Dato : 26-04-06 20:39

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du skal overhovedet ikke bruge xml-prologen.

hvorfor skal jeg ikke bruge xml-prologen, skal den ikke være der før
en browser ved hvad det er for en side den kigger på (og før
validatoren ved efter hvilke regler den skal validere)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-04-06 21:34

Daniel Andreasen wrote:

> hvorfor skal jeg ikke bruge xml-prologen, skal den ikke være der før
> en browser ved hvad det er for en side den kigger på

Den skal ikke være der, fordi den får IE til at gå i quirks-mode
(bagudkompatibel visningsmodel). Formålet med den er ellers at definere
tegnsættet, men du kan du gøre det med det metatag, Jørgen anviste.

> (og før
> validatoren ved efter hvilke regler den skal validere)

Nej, til det formål kigger validatoren på DocType og eventuelt på
Metadefinitionen af tegnsættet. Uden metadefinitionen vil siden
sandsynligvis blive vurderet som skrevet i utf-8 - hvilket vil give
valideringsfejl, hvis din editor skriver med tegnsæt iso-8859-1.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Daniel Andreasen

Dato : 27-04-06 16:11

Dav igen nu er jeg ved at have fået rettet alle fejlene, der er dog
stadig en, hvor jeg ikke kan finde ud af hvad det helt præcist er
der er galt, så jeg håber at en af jer evt. vil kunne hjælpe mig.

Jeg har allerførst i min html-fil skrevet:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"DTD/xhtml1-strict.dtd">

Derefter kommer der et head og body og alt det der, men når jeg
prøver at validerer får jeg følgende fejlmelding:
Error Line 1 column 0: character "ï" not allowed in prolog.
ü/strong>?»¿<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"DTD/xhtml1-stric

Er der nogen der kan forklare mig hvad der er galt og hvad jeg skal
gøre ved det?

På forhånd tak og endnu en gang tak for den store hjælp jeg allerede
har fået

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-04-06 21:18

Daniel Andreasen wrote:

> Error Line 1 column 0: character "ï" not allowed in prolog.
> ü/strong>?»¿<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
> "DTD/xhtml1-stric

Det lyder som en tegnsætfejl.

> Er der nogen der kan forklare mig hvad der er galt og hvad jeg skal
> gøre ved det?

I første omgang skal du lægge det online og komme med et link til det, så vi
selv kan se det (læg ikke din kode i et indlæg her i gruppen!).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Daniel Andreasen

Dato : 28-04-06 16:15

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> I første omgang skal du lægge det online og komme med et link til det, så vi
> selv kan se det (læg ikke din kode i et indlæg her i gruppen!).

Det er ikke nødvendigt alligevel (i hvert fald ikke endnu). I min desperation
prøvede jeg at kopier alt min tekst fra mit html dokument ind i notepad på ny
og så gemme det igen og så, af en eller anden grund, validerede den.

Jeg forstår ikke helt hvor problemet kom fra, men det forsvandt igen, ikke
betrykkende, men rart.

Venlig hilsen
Daniel

Ps. beklager jeg ikke svarer før nu

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-04-06 22:02

Daniel Andreasen wrote:

> [...]
> grund, validerede den.
>
> Jeg forstår ikke helt hvor problemet kom fra, men det forsvandt igen,

Der er nok i forbindelse med den operation sket en konvertering af det
anvendte tegnsæt, så det stemmer overens med det, der er defineret i sidens
head eller er oplyst fra serveren.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/