hvordan er det nu lige
Fra : Søren

Dato : 16-04-06 15:34

Hej..'
Hvordan er det nu lige man gør.. har været nød til at lave en side med
rammer
Nu sker der jo det der ikke må ske.. søgemaskinerne finder jo alle sider.
nogen der har den kode man skal sætte ind på siderne, så den altid åbner
index siden

Mvh Søren

Fra : Benny Nissen

Dato : 16-04-06 15:44

Søren ramte sit keyboard den 16-04-2006 16:34 og fik dette ud af det:
> [...]
> nogen der har den kode man skal sætte ind på siderne, så den altid åbner

Det er ikke noget du kan kode dig ud af.
Hvorfor er du nødt til at lave en side med rammer ?

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-04-06 15:52

Søren skrev:

>Hvordan er det nu lige man gør.. har været nød til at lave en side med
>rammer

Hvorfor dog?

>Nu sker der jo det der ikke må ske.. søgemaskinerne finder jo alle sider.
>nogen der har den kode man skal sætte ind på siderne, så den altid åbner
>index siden

Det vil da irritere brugerne, så skal de jo til at lede efter
link til det de søgte.

Men du kan se det på
http://www.trans4mind.com/personal_development/JavaScript/jsFrames.htm

Så hellere bare et link til indexsiden på undersiderne.

Ellers
http://www.echoecho.com/dk/jsframes.htm
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : v0id

Dato : 16-04-06 16:19

Hej søren,
jeg går udfra at du snakker om søgemaskiner som Google og lign., hvis
ja, så er løsningen her:
Lav et dokument og kald det robots.txt, og indsæt dette i dokumentet:

Allow: /
Disallow: /Mappen_som_ikke_skal_søges_i

og lig det i roden af din side. F.eks.
www.DitDomæne.dk/robots.txt
Du kan også gøre så deres søgebotter hopper over hele siden, så
bare fjern Allow og sæt Disallow til /.

Et "real life" eksempel kunne være dette..

Jeg har domænet, www.Mit-Domæne.dk.
Der har jeg noget hemmeligt i mappen, hemmeligt.
Det må søgemaskinen på ingen måde finde!
Jeg laver så en tekstfil, robots.txt, med indholdet:
Disallow: /
i min robots.txt.

Men hvad nu hvis alt dette ikke virker?
Så indsætter man bare META-tagget:
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">
på alle de sider der ikke på blive søgt i.

Hvad med enkelt-filer, som skal beskyttes fra robots.txt?
Allow: /
Disallow: /hemmeligt/hemmeligFil.html

Så alt ialt, alle de sider der er sat til Disallow, vil søgebotterne
bare hoppe over.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-04-06 20:02

On 16 Apr 2006 08:18:58 -0700, "v0id" <oranen@jubii.dk> wrote:

>Lav et dokument og kald det robots.txt, og indsæt dette i dokumentet:

>Allow: /
>Disallow: /Mappen_som_ikke_skal_søges_i

Er du sikker på, at der er noget, der hedder
Allow:
- ?

<url: http://www.robotstxt.org/wc/norobots.html>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-04-06 08:40

v0id ramte sit keyboard den 16-04-2006 17:18 og fik dette ud af det:

> Så alt ialt, alle de sider der er sat til Disallow, vil søgebotterne
> bare hoppe over.

Hvis de er ærlige ja, men hvis de f.eks. vil finde emailadresser til
spam, så er en robots.txt med Disallow er godt sted at begynde. Det
tyder jo på, at brugeren har noget at skjule, og derfor snupper de det.
Altså hjælper du dem til at finde siderne på den måde.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : v0id

Dato : 17-04-06 06:56

Ja, men det kan faktisk ligeså godt unlades, da det står til Allow
som default.

http://www.google.com/webmasters/bot.html#robots

Fra : v0id

Dato : 17-04-06 08:50

Det er som man ser på det.
Men vil give dig fuldstændigt ret.
Jeg bruger personligt ikke selv robots.txt-filer, da jeg synes det er
unødvendigt at skjule noget - eller ihvertfald at prøve på det..

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-04-06 02:20

Søren skrev:

> har været nødt til at lave en side med rammer

Vi kan jo ikke se din nød når du ikke sender et link til
din side.

Der er ikke noget man er nødt til - det kan sagtens laves
op andre måder.

> Nu sker der jo det der ikke må ske.. søgemaskinerne
> finder jo alle sider.

Ja, det er den største ulempe ved frames, så får brugeren
en side uden navigation, hvis navigationen vel at mærke
ligger i en anden frame.

> nogen der har den kode man skal sætte ind på siderne, så
> den altid åbner index siden

Der findes en del af den slags (spørg i clienside-gruppen),
men problemet ved at scripte sig ud af det er også i mange
tilfælde problematisk.

Den bedste løsning er helt at undlade frames. Se også:

http://html-faq.dk/2009.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk