"Fast" footer
Fra : Henny

Dato : 14-04-06 08:44

Jeg har været ved at lege lidt med tanken om at bruge en footer til
navigation, og derfor vil jeg gerne have, at den ligger fast i bunden af
skærmbilledet, uanset hvordan der scrolles eller ikke bagved. Jeg har fundet
et løsning, som fungerer i FireFox og Opera. Hvordan får jeg det til at
virke i IE?

http://hennystewart.com/nyt/

Mvh.

Henny

Fra : Dennis Munding

Dato : 14-04-06 09:33

Hej Henny!
"Henny" <henny@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skærmbilledet, uanset hvordan der scrolles eller ikke bagved. Jeg har
> fundet et løsning, som fungerer i FireFox og Opera. Hvordan får jeg det

Det kan du læse mere om her:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.pe-vagtservice.dk/,
http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Henny

Dato : 14-04-06 11:14

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Henny!
> "Henny" <henny@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det kan du læse mere om her:
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Jo, tak, det kommer til at virke, men jeg tror nu, at jeg vil opgive det for
næværende. Det bliver for panglet at skulle have "conditonal comments" på
hver eneste side. Hvis det går, som det plejer, ender jeg med at have en
hulens masse sider, og så skal jeg lige pludselig have rettet en eller anden
lille ting, hvor jeg så bliver nødt til at gå ind på hver enkelt side for at
gøre det. Den slags er til at få svip af!

Mvh.

Henny

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-06 12:06

> [...]

> anden lille ting, hvor jeg så bliver nødt til at gå ind på hver enkelt
> side for at gøre det. Den slags er til at få svip af!

Derfor man anvender SSI (server side include), og kan samle sine html sider
af flere dele Dermed kan man have headere, footere, menuer osv. liggende
i særskilte filer, og kan rette dem et centralt sted, hvis man får behov for
det.

Mere om emnet:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=includen
http://www.html.dk/tutorials/ssi/

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Henny

Dato : 14-04-06 12:15

"CS" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse

> [...]
> sider af flere dele Dermed kan man have headere, footere, menuer osv.
> liggende i særskilte filer, og kan rette dem et centralt sted, hvis man

Lige præcis! Derfor er det panglet at skulle have en conditional comment på
_hver_ side af hensyn til IE. Måske skulle du læse indlæggene ordentligt,
før du svarer på dem. Bare et råd, i al venskabelighed.

Mvh.

Henny
- don't teach your granny to suck eggs!

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-06 13:15

> [...]

> på _hver_ side af hensyn til IE. Måske skulle du læse indlæggene
> ordentligt, før du svarer på dem. Bare et råd, i al venskabelighed.

Og hvorfor er det så du mener at man ikke med fordel kan inkludere blokken
med conditional comments på alle sider? Så vidt jeg kan se af Eriks eksempel
er den ens på alle sider, og skulle man få brug for at rette den kan man
gøre det et enkelt sted hvis den er inkluderet.

Fra : Dennis Munding

Dato : 14-04-06 14:05

Hej Henny!
> [...]
> på _hver_ side af hensyn til IE. Måske skulle du læse indlæggene
> ordentligt, før du svarer på dem. Bare et råd, i al venskabelighed.

Ikke nødvendigt - du laver en fil med alt indhold til og med </head> (du kan
også gøre det til og med <body>...), og kalder den f.eks. header.inc/.shtml,
og så laver du et kald til den på hver side.
På den måde, er der kun ét sted, som du skal rette....

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-06 15:48

Henny skrev:

> Lige præcis! Derfor er det panglet at skulle have en
> conditional comment på _hver_ side af hensyn til IE.

Der er intet til hinder for at inkludere en conditional comment med
SSI - så man kun skriver selve kommentaren ét sted
(inkluderingskoden skal dog så stå på alle siderne).

> Måske skulle du læse indlæggene ordentligt, før du svarer på dem.
> Bare et råd, i al venskabelighed.

Hm - måske skulle du læse svarene ordentligt før du erklærer dem
ubrugelige.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henny

Dato : 14-04-06 15:58

> [...]
> (inkluderingskoden skal dog så stå på alle siderne).

> Hm - måske skulle du læse svarene ordentligt før du erklærer dem

Yep, og touché! Jeg vil i fremtiden bestræbe mig på kun at skrive indlæg på
usenet, efter at jeg har skruet hovedet ordentligt på.

Mvh.

Henny

Fra : David Trasbo

Dato : 14-04-06 16:37

Henny skrev:

> [...]
> skærmbilledet, uanset hvordan der scrolles eller ikke bagved. Jeg har
> fundet et løsning, som fungerer i FireFox og Opera. Hvordan får jeg det

Jeg ved hvad du tænker på. Position:fixed virker ikke i IE.

Indtil folk har fået øjnene op for bedre browsere, som f.eks. Opera, kan du
lave et IE-hack, som henter et stylesheet med de rettelser der skal til, for
at siden virker hensigtsmæssigt i IE.

Hvis vi antager at footeren hedder #footer, kunne det løses sådan her:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="almindeligtstylesheet.css">

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="iestylesheet.css">
<!-[end if]-->

I iestylesheet.css angives kun de elementer, som skal rettes i forhold til
IE.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.