DLL filer
Fra : ~*~ Mivi ~*~

Dato : 14-06-01 15:23

Hej

Jeg har fået fat i en DLL, som indeholder nogle procedure jeg mener, jeg
burde kunne kalde.

Jeg har en beskrivelse af dem.
Jeg kan også deklarere nogen af dem !
Det gør jeg således:

Function OpenPort(Port : String) : Byte; stdcall; external 'd:\EZTTNT.DLL'
name 'openport';

Den virker.

Så er der andre beskrevet, som programmet (udviklet i D5) fortæller under
opstart, at den ikke kan finde.

Er der nogen mulighed for, at se, hvilke procedure / funktioner der er i
sådan en DLL fil ?

Michael

Fra : Christian Iversen

Dato : 14-06-01 15:43

> Jeg har fået fat i en DLL, som indeholder nogle procedure jeg mener, jeg
> burde kunne kalde.
[...]
> Function OpenPort(Port : String) : Byte; stdcall; external 'd:\EZTTNT.DLL'
> name 'openport';
[...]
> [...]
> opstart, at den ikke kan finde.
>
> Er der nogen mulighed for, at se, hvilke procedure / funktioner der er i

Nej, det er der desværre ikke!

MEN, der er mulighed for at se om en bestemt funktion er tilgængelig!

Du skal bruge det, der hedder "dynamic linking". D.v.s at du først henter
adresserne på de Methods du vil kalde, run-time.

Det du bruger nu, hedder "static linking". D.v.s. at dit program indeholder
noget information om, at du *SKAL* bruge en funktion der hedder "OpenPort" i
"EZTTNT.DLL". Hvis ikke *alle* de funktioner du har specificeret, er til
rådighed, kan programmet ikke starte.

Du skal kigge på WinAPI-funktionen "LoadLibrary", og "GetProcAddress". (Slå
dem op i Delhi-online-hjælpen)

Håber du får det til at virke!

--
Regards, Christian Iversen [FIDUSO]
Flawless.Dk: [http://domains.flawless.dk]

Fra : Peter Laursen

Dato : 14-06-01 16:15

> [...]
>Det gør jeg således:
>

>Er der nogen mulighed for, at se, hvilke procedure / funktioner der er i

Det kommer lidt an på hvordan dll'en er skruet sammen, men du kan muligvis få delphi til at lave en tlb fil for dig. Eksempel i delphi5 (efter hukommelsen!) : Start delphi, og luk alle projekter. Vælg 'Import type library' under Project, click Add og browse til din .dll og 'Create unit'. Resultat (hvis det går godt) en dllnavn_TLB.pas med typedefinitioner.

/Peter

Fra : Thomas Schulz

Dato : 14-06-01 20:19

>Det kommer lidt an på hvordan dll'en er skruet sammen, men du kan muligvis
få delphi til at lave en tlb fil for dig. Eksempel i delphi5 (efter
hukommelsen!) : Start

Er det ikke udelukkende ved (D)Com(+) Dll'er?

Thomas

Fra : Jan

Dato : 14-06-01 18:47

In article <wN3W6.2002$VQ4.180421@news010.worldonline.dk>,
mivi@occdata.dk says...
:Hej
:
[...]
start, at den ikke kan finde.
:
[...]

Prøv at se på TDump.exe.
Ligger i dit BIN bibliotek.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-06-01 21:40

Hej

Til NT4 havde jeg et quickviewer program som kunne liste alle navne på
eksporterede procedurer i en DLL, men der er vist ingen mulighed for at se
procedurernes parametre.

Desværre har W2000 ikke den samme viewer indbygget.

Hilsen
Uffe

Fra : Jan

Dato : 14-06-01 23:34

In article <9i9W6.397$Os1.52281@news.get2net.dk>, uffe@routeware.dk
says...
:Hej
:
[...]
:>
[...]
Nej, den viser kun de exporterede funktioner.
I nogen dll'er ingenting... tror det er i C/C++ dll'er...?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-06-01 22:53

> Nej, den viser kun de exporterede funktioner.
> I nogen dll'er ingenting... tror det er i C/C++ dll'er...?

En DLL med et COM interface behøver ikke at eksportere nogen funktioner, så
det kunne være forklaringen, men næppe at det har noget med C/C++ at gøre.