Agurketid
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-06-01 23:06

Jeg har nu ved selvstudier læst mig til at jeg skal knibe toppen på mine
drivhusagurker allerede ved seks blade. Det må da vist bero på en
misforståelse eller en tyrkflejl? Så skulle jeg knibe nu, og den skal først
til at gro for alvor nu. Jeg vil også gerne have afklaret hvad man stiller
op med sideskuddene. Som jeg ser det nu, er der en agurk i hvert bladhjørne
og derfra starter også et sideskud. Da de nederste blade allerede er ved at
være udtjente, ville det vel være passende at disse blev afløst af
sideskudsblade? Planterne har endnu ikke hæftet sig til stangen med
klatretrådene, efter 10 dage. Er det normalt og kommer det senere? Kan
klatretrådene bære plante og frugter, eller s k a l de bindes til pinden?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 15-06-01 21:31

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9gbce9$8l2$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> drivhusagurker allerede ved seks blade. Det må da vist bero på en
> misforståelse eller en tyrkflejl? Så skulle jeg knibe nu, og den skal

Jeg beskærer ikke mine agurker undtagen sidst på sommeren, hvis planterne er
blevet så store, at de bruger mere kraft på at udvikle blade end at udvikle
agurker. Desuden fjerner jeg gamle blade, der hænger og blevet hvide/gule.

> [...]
> klatretrådene, efter 10 dage. Er det normalt og kommer det senere? Kan
> klatretrådene bære plante og frugter, eller s k a l de bindes til

Jeg har bundet en snor i drivhusets tagkonstruktion, ned til de enkelte
agurkeplanter og planten gror op omkring denne snor.

mvh. Klaus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-06-01 22:11

On Fri, 15 Jun 2001 00:05:32 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>op med sideskuddene. Som jeg ser det nu, er der en agurk i hvert bladhjørne

Man siger at alle agurkerne på hovedstammen, de skal fjernes.
Frugterne skal kun komme på sideskuddene. Disse sideskud skal på den
nederste trediedel af planten nappes af over en frugt, den midterste
trediedel efter 2 frugter og den øverste efter 3.

Så kompliceret er virkeligheden heldigvis ikke. Der kan sagtens sidde
agurker på hovedstammen og sideskuddene behøver man ikke nødvendigvis
at nippe. Men husk for alt i verden at de første 3-4 agurker på
hovedstammen enten skal fjernes helt eller skal tages mens de er meget
små. Hvis de får lov at gro vil de tage en masse kraft fra planten så
man får et mindre udbytte senere. Men bare man lige fjerner dem, så
kan planten vokse sig stor og kraftig så den kan bære virkelig mange
agurker.

> [...]
>klatretrådene, efter 10 dage. Er det normalt og kommer det senere? Kan
>klatretrådene bære plante og frugter, eller s k a l de bindes til pinden?

Vi sætter en pind ved hver plante og binder en snor i loftet og rundt
om pinden/agurken. Efterhånden som den vokser snor vi snoren rundt om
planten og pinden. Pinden kan egentlig godt undværes men der er lidt
mere styr på hele konstruktionen når den er der.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk