Hvilket bundkort til min søn
Fra : Lars & Jane

Dato : 04-04-06 16:52

Til jul fik min 10 årige søn et Asrock
K7VT6-C til hans amd athlon

xp 2500+..
Men nu har jeg fået fat i en Abit NF7-S v.2.0 ca. 1år gammelt.
ville Abit Bundkortet ikke være bedre til ham istedet ?
Eller ville det værre dumt at udskifte et så nyt kort ?
Han bruger det mest til at spille Counter strike Source
( online ) samt lidt netsurfing.
Mvh Far og Søn...

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-04-06 17:12

Lars & Jane <ljgk@vejen-net.dk> skrev 2006-04-04:
> [...]
> Men nu har jeg fået fat i en Abit NF7-S v.2.0 ca. 1år gammelt.
> ville Abit Bundkortet ikke være bedre til ham istedet ?

Jo også i den grad. Abit kortet er både hurtigere og mere stabilt (hvis det
er fejlfrit) og mere overclockvenligt end Asrock kortet.

> Eller ville det værre dumt at udskifte et så nyt kort ?

Nja. Tjo. Det koster jo noget tid for windows XP skal geninstalleres.

Thomas

Fra : FedeDorit

Dato : 04-04-06 19:01

"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller ville det værre dumt at udskifte et så nyt kort ?
> Han bruger det mest til at spille Counter strike Source

Jeg fortryder at jeg solgte mit Abit NF7-S V2.0 og købte et ASRock
939DUAL-SATA2 :-/

Så giv ham det ABIT kort...og hvis I er heldige,er den XP2500 ulåst og så
kan den clockes pænt godt....

Fra : Lars & Jane

Dato : 05-04-06 14:42

"FedeDorit" <nogen@microsoft.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 939DUAL-SATA2 :-/
>
> Så giv ham det ABIT kort...og hvis I er heldige,er den XP2500 ulåst og så

Det er en Athlon 2500 XP Barton model 10 ?
Hvordan kan man se om den er låst ?
Lars...

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-04-06 14:50

> Det er en Athlon 2500 XP Barton model 10 ?
> Hvordan kan man se om den er låst ?

Flere metoder:

1. Du kan aflæse datokoden på den.
2. Du kan se om du kan justere på multiplier i bios. Kan du det, så er den
ikke låst.

http://fab51.com/cpu/barton/athlon-e24.html

Efter 39/2003 er de låst.

Thomas

Fra : FedeDorit

Dato : 05-04-06 14:50

> "FedeDorit" <nogen@microsoft.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en Athlon 2500 XP Barton model 10 ?
> Hvordan kan man se om den er låst ?
> Lars...

Hvis I kan ændre på multiplieren så den kører den hastighed som den sættes
til...ja så er den låst op på multiplieren...hvis ikke så kan I kun
overclocke ved at ændre på FSB´en (ved ikke om det er sort snak for
dig)......men det var de første Barton2500 som ikke var låst..dvs et par år
gamle skal den minimum være..

Fra : Lars & Jane

Dato : 05-04-06 15:08

> [...]
> overclocke ved at ændre på FSB´en (ved ikke om det er sort snak for
> dig)......men det var de første Barton2500 som ikke var låst..dvs et par

Ved ikke ret meget om OC, men kan man ikke bare hæve fsb fra 166 ( 333mhz )
til 200 ( 400mhz), eller Giver det ikke noget ?
Aner ikke hvad multiplier er for noget ?
Mvh Lars, og tak for hjælpen.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-04-06 15:22

> Ved ikke ret meget om OC, men kan man ikke bare hæve fsb fra 166 ( 333mhz )
> til 200 ( 400mhz), eller Giver det ikke noget ?

Det giver _meget_, hvis cpuen vil være med til det! Problemet er at du
presser både chipset og cpu på den måde og ingen af delene er måske beregnet
til at køre med en FSB på 200.

Din cpu kører med en hastighed der er givet ved MHz = Mult * FSB.

En 2500+ kører 11*166 = 1833 så vidt jeg husker.

Da en XP er FSB begrænset ville man med fordel kunne køre

9*200 istedet (dvs. underclocker cpuen, og hvis chipsettet er bygget til
200FSB, så har du heller ikke overclocket chipsettet) og selvom 1800MHz er
mindre end 1833, så vil 9*200 systemet være hurtigere end 11*166 systemet.

Multiplier tillader dig at overclocke med mindre skridt og derved kunne
fintune din overclock.

Hvis du skal have fat i en expert, så er Finn, der huserer herinde og i
..overclock gruppen en seriøst mere erfaren mand end mig.

Thomas

Fra : Lars & Jane

Dato : 05-04-06 16:06

> [...]
>
> Hvis du skal have fat i en expert, så er Finn, der huserer herinde og i
> .overclock gruppen en seriøst mere erfaren mand end mig.

Ja bundkortet kan køre 400mhz, og rammene men de køre også kun 333mhz ? men
er det ikke fordi cpu kun er 333mhz ?
Så hvis jeg sætter multiplier til 9*200, så belaster jeg altså ikke cpu
eller hvad ?
Mvh Lars..

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-04-06 16:10

> Ja bundkortet kan køre 400mhz, og rammene men de køre også kun 333mhz ? men
> er det ikke fordi cpu kun er 333mhz ?

Måske. Normalt er der 1:1 mellem FSB og ram, men det betyder jo ikke at du
har PC3200 i maskinen. Det kan være at det kun er 2700.

> Så hvis jeg sætter multiplier til 9*200, så belaster jeg altså ikke cpu
> eller hvad ?

Nope. Hvis det så virker og er stabilt. SÅ prøver man 9.5 * 200.
10.5 * 200

Osv. Når maskinen så bliver ustabil, så hopper man et tak tilbage. Hvis man
så ikke har mod på mere, så lader man det være ved det, ellers kan man hæve
spændingen på ram og cpu og evt slække lidt på ram timings.

Men overvej lige hvorfor du gør det her. Passer du ikke på, så kan det hele
ende med en samling elektronikaffald.

Mvh Thomas

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-04-06 01:05

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Det giver _meget_, hvis cpuen vil være med til det! Problemet er at du
> presser både chipset og cpu på den måde og ingen af delene er måske
beregnet
> til at køre med en FSB på 200.

Her vil jeg lige træde ind..

Chipsettet er kan sagtens køre med en FSB på 200.
Det er jo trods alt et nForce 2 Ultra 400 chipset der er på kortet.
Faktisk vil jeg vove den påstand at det snildt kan køre med en FSB på 220 og
sikkert mere

Problemet ligger nærmere i om CPU'en vil være med helt deroppe, chancerne er
dog gode for at den vil være med.
De fleste AMD'er vil gerne være med til overclock på FSB, nogle mere end
andre.
Når og hvis du (Lars) vælger at benytte Abit kortet, så tag et kig på den
sorte label på CPU'en.
Nederste linie angiver en stepping, f.eks. AIUHB og nogle tal, tallene
angiver år og uge for produktion og det sidste tal skal helst være <39, så
er den nemlig ulåst.
AIUHB er den bedste stepping sådan en CPU kan have, den kan overclockes ret
så vildt (med den rette køling selvføligelig).
Derefter er der JIUHB som også kan overclockes ret så flot, men ikke nær så
meget..

Næste problem er så RAM, de skal også gerne kunne være med, det kræver
minimum PC3200 RAM.

Jeg har selv et Abit AN7 (samme chipset som NF7-S Rev 2.0) og med min
XP1800+ (JIUHB stepping) kører jeg 2511 MHz.
FSB på 218, multiplier på 11.5.
Det der begrænser mit overclock er mine RAM (2 x Elixir 512 MB PC3200), ved
FSB på 219 går de ned, så de skal udskiftes på et tidspunkt med noget mere
OC venligt RAM.

Det skal så siges at det kræver altså en smule mod at overclocke og har man
ikke den store erfaring, så bør man lade være med at rode med det selv og
finde hjælp til det istedet.
Der skal tages hensyn til køling (overclocking presser CPU'en der gengælder
med højere temperaturer), strømforsyningen bliver også presset mere da
effektforbruget stiger, så den skal også være af en rimelig kvalitet.

Skulle du finde modet og lysten, så skriv tilbage, jeg står gerne til
rådighed for at guide dig gennem et OC.
Det kræver dog at du oplyser hvad der er i maskinen (RAM og køling især).

Mvh
Benjamin

Fra : Lars & Jane

Dato : 08-04-06 04:30

> [...]
> rådighed for at guide dig gennem et OC.
> Det kræver dog at du oplyser hvad der er i maskinen (RAM og køling især).

Hej...
Har nu ombyttet til abit kortet...... Hold da op det kører forvildt.... der
er godt nok forskel på bundkort.
Venter lige med at prøve OC til jeg finder en god køler, da jeg kun har den
originale AMD køler, der fulgte med.
Men 1000 tak for hjælpen til alle...., og til benjamin jeg vil MEGET gerne
have din hjælp, når tid er.
Mvh Far og en nu endnu gladere søn...

Fra : Finn og Angela

Dato : 08-04-06 13:22

> Venter lige med at prøve OC til jeg finder en god køler, da jeg kun har
> den
> originale AMD køler, der fulgte med.

I intern gr. er denne til salg:

http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=458&Pname=AeroCool%20Deep%20Impact%20DP101%20NoiseMagic%20Modificeret