Råd til køb af meget hurtig CPU, bundkort,
Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-04-06 14:26

Hej, jeg skal købe nyt bundkort, cpu, RAM og grafikkort.
Mit budget for cpu, bundkort, RAM og grafikkort er i omegnen af MAX 15.000
kr.

Jeg har harddiske, DVD drev og Lian Li kabinet !
Vil også gerne have en lækker CPU køler, helst så lydløs som muligt.

Jeg vil gerne have noget ret hurtigt og højtydende, men er i tvivl.
Har altid brugt Intel chipset og CPU pga. min erfaring siger mig, at Intel
CPU'er udviklede mindre varme end AMD CPUer og generelt kørte mere stabilt.
Ydermere følte jeg også, at jeg havde næsten nul problemer med Intel
Chipset, mens Via chipset gav mange kompabilitets problemer.

Men nu har jeg ikke haft fingeren på pulsen det sidste års tid, og jeg
føler/tror, der er sket et ryk i tingenes tilstand.

Jeg har læst mig til, at AMD's nye X2 Dual core cpu kører ret stabilt og at
den både er hurtigere og udvikler mindre varme end Intels's pendant til
denne.

Jeg skal bruge mit system til det en gennemsnitlig pc bruges til - men jeg
er ret kritisk og køber altid det 2. eller 3. hurtigste, når jeg skifter pc
- føler så jeg lidt bedre kan køre med det samme system igennem eet godt
års tid uden at skifte det. Min nuværende system er 1.5 år gammelt, så det
er på høje tid, at få det skiftet.

Kører med en Intel P4 2.8 Ghz og et solidt Asus bundkort (P5AD2) med Intel
chipset på.

Jeg arbejder en del med Photoshop og webdesign samt spiller en del (mest
action og sportsspil) - men er ikke som sådan gamer (spiller max. 4-5 timer
om ugen) Er meget kritisk mht til støj og ydelse. Kører med 2 stk. 15K SCSI
diske samt et par Raptor 150Gb diske, så er fint dækket ind dér :)
Kører ikke raid.
Har tit 25-30 vinduer åben af gangen samtidigt, så regner med, at skal
bruge 2 GB ram. Kører med en 24" TFT skærm og en 20" TFT skærm i dual mode.

Vil meget gerne have lidt råd til, om I syntes jeg skal købe AMD Dual Core
CPU - har tænkt om ikke dual core lige giver den tand bedre ydelse. Ægte
dual CPU er nok lige en tand mere end mit budget rækker til, da jeg gerne
vil have et højkvalitets grafikkort med 2 DVI porte til mine 2 TFT skærme.

Syntes I jeg skal droppe Dual Core cpu, eller vil Dual core give mig en
mærkbar bedre ydelse, når jeg arbejder med billeder og tunge programmer ?
Kører med Win Xp SP2 Pro.

Er AMD 64 X2 cpu'en for mig - eller har I bedre alternativer ?
Hvad med rammen - bundkort, der understøtter AMD kan ikke klare DDR2 ram,
vel ? Hvilken type ram er vejen frem for mig - jeg vil gerne have høj
ydelse, men giver ikke betale ekstra for blot at vide, at ydelsen er høj,
hvis ikke jeg kan mærke det reelt !

Tak fordi I har gidet læse mit lange indlæg igennem og tak fordi I vil
hjælpe mig med råd :)

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 05-04-06 20:39

har lige fået min opgraderet til asus a8n32-sli, amd x2 4800+, 2x1 gb pc4000
og et 7900gtx ... det rykker dælme for hårdt
men et eller to stk 7900gt kunne være godt, da de skulle yde godt men ikke
udvikle så meget varme (= mindre støj med den rette køler på )

på boardet er der noget heatpipe eller en slags passiv køling af sydbroen og
nogle andre ting.

med 4800+ følger der en heatpipe køler med som ikke larme det vilde

7900GTX fylder 2 porte med udblæsningen

har kun testet det nye system i 3dmark05 og 06 og det er vel bare tal ...

--
Johnny B [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-04-06 23:08

On Wed, 5 Apr 2006 21:39:09 +0200, Johnny B [2000] wrote:

> [...]
>
> 7900GTX fylder 2 porte med udblæsningen
>
> har kun testet det nye system i 3dmark05 og 06 og det er vel bare tal ...

Hvorfor valge du X2 4800+ fremfor Opteron 180 ?

Og hvorfor 7900GTX frem XD1900 XT ?

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph