MySQL: Kan jeg gøre dette?
Fra : Magnus

Dato : 01-05-06 16:48

Hvordan sammenkører jeg to tabeller med nyheder (Nyheder og Kortnyt) og
sortere dem efter den dato som står i henholdsvis feltet dato og kndato?

SQL = "SELECT id, dato, kategori, overskrift FROM Nyheder WHERE
kategori<>'0' ORDER BY dato DESC LIMIT 0, 10"
SQL = "SELECT knid, knkategori, knhead, kndato FROM Kortnyt WHERE
knkategori<>'0' ORDER BY kndato DESC LIMIT 0, 10"

Med disse to linier henter jeg de 10 nyeste poster i hver af tabellerne men
hvordan kan jeg hente en samlet liste med de 10 nyeste poster?

Databasen er en MySQL version 3.23.58

/Magnus

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-05-06 17:08

On Mon, 1 May 2006 17:48:09 +0200, "Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk>
wrote:

>Med disse to linier henter jeg de 10 nyeste poster i hver af tabellerne men
>hvordan kan jeg hente en samlet liste med de 10 nyeste poster?
>
>Databasen er en MySQL version 3.23.58

Det kan du ikke med den gamle version af MySQL. I 4.0 kom UNION med,
som kan sætte to select-resultatsæt sammen i forlængelse af hinanden.

3.23.58 er en meget gammel version. Hvis du har mulighed for det, så
bør du opgradere. Hvis du ikke har mulighed (fx hvis du benytter et
webhotel), bør du overveje om det er pengene værd at forblive hos det
sted.

--
- Peter Brodersen
Ugens værktøj - sammensæt og opdel PDF-filer: http://pdf.ter.dk/

Fra : Magnus

Dato : 02-05-06 19:25

> Det kan du ikke med den gamle version af MySQL. I 4.0 kom UNION med,
> som kan sætte to select-resultatsæt sammen i forlængelse af hinanden.

Jeg her nu fået flyttet min database til MySQL version 4.0.26 hvordan skal
sammenkæder jeg så de to tabeller?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-05-06 20:02

On Tue, 2 May 2006 20:24:43 +0200, "Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk>
wrote:

> [...]
>
>SQL = "SELECT knid, knkategori, knhead, kndato FROM Kortnyt WHERE
>knkategori<>'0' ORDER BY kndato DESC LIMIT 0, 10"

For SQL-delens vedkommende:

(SELECT id, dato, kategori, overskrift FROM Nyheder WHERE
kategori<>'0')
UNION
(SELECT knid AS id, kndato AS dato, knkategori AS kategori, knhead AS
overskrift FROM Kortnyt WHERE knkategori <> '0')
ORDER BY dato DESC LIMIT 0,10

--
- Peter Brodersen
Ugens værktøj - Find vej - noget hurtigere end Krak: www.findvej.dk