/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
VHF radio uden cert.
Fra : frank.wodstrup@magir~


Dato : 16-05-06 09:14


Jeg har overtaget en sejlbåd hvori der er monteret en ældre (grøn)
VHF radio.

Umiddelbart virker den fint så der er vel ingen grund til at afmontere
den. Jeg har imidlertid dog hverken cert. eller en brik forstand på at
bruge den. Har selvfølgelig planer om at tage cert. til næste vinter.

Men.. I mellemtiden har jeg læst at jeg i en nødsituation
selvfølgelig gerne må bruge den også tage "skraldet" bagefter.
Såvidt jeg kan støve op er et nødopkald således:

Kanal 16 - 3 X mayday efterfulgt af skibetsnavn. Derefter position,
skade, antal personer - Am I right ?

Nu går der så forskellige kloge hoveder på havnen og fortæller mig
at der ikke længere kræves cert. Har det noget på sig ?

Båden ligger i Aalborg og derfor sejles der ofte gennem broerne og der
ville jeg jo gerne lige kommunikere med brobagten via VHF.

Ligeledes synes jeg det er umådeligt svært at finde noget
VHF-manual/guide på nettet så hvis du har nogle gode links så takker
jeg.

Mvh
/Frank


 
 
Hanne og Hans (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Hanne og Hans


Dato : 16-05-06 09:53

Instrukserne kan fås hos Lyngby radio.
Den tidligere ejer har pligt til at afmelde den.
Og du kan bruge den til nødopkald uden problemer.
Hans.
<frank.wodstrup@magirus.com> skrev i en meddelelse
news:1147767231.682979.74960@j33g2000cwa.googlegroups.com...

Jeg har overtaget en sejlbåd hvori der er monteret en ældre (grøn)
VHF radio.

Umiddelbart virker den fint så der er vel ingen grund til at afmontere
den. Jeg har imidlertid dog hverken cert. eller en brik forstand på at
bruge den. Har selvfølgelig planer om at tage cert. til næste vinter.

Men.. I mellemtiden har jeg læst at jeg i en nødsituation
selvfølgelig gerne må bruge den også tage "skraldet" bagefter.
Såvidt jeg kan støve op er et nødopkald således:

Kanal 16 - 3 X mayday efterfulgt af skibetsnavn. Derefter position,
skade, antal personer - Am I right ?

Nu går der så forskellige kloge hoveder på havnen og fortæller mig
at der ikke længere kræves cert. Har det noget på sig ?

Båden ligger i Aalborg og derfor sejles der ofte gennem broerne og der
ville jeg jo gerne lige kommunikere med brobagten via VHF.

Ligeledes synes jeg det er umådeligt svært at finde noget
VHF-manual/guide på nettet så hvis du har nogle gode links så takker
jeg.

Mvh
/Frank





Ukendt (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-05-06 10:37


<frank.wodstrup@magirus.com> skrev i en meddelelse
news:1147767231.682979.74960@j33g2000cwa.googlegroups.com...

Jeg har overtaget en sejlbåd hvori der er monteret en ældre (grøn)
VHF radio.

Umiddelbart virker den fint så der er vel ingen grund til at afmontere
den. Jeg har imidlertid dog hverken cert. eller en brik forstand på at
bruge den. Har selvfølgelig planer om at tage cert. til næste vinter.

Men.. I mellemtiden har jeg læst at jeg i en nødsituation
selvfølgelig gerne må bruge den også tage "skraldet" bagefter.
Såvidt jeg kan støve op er et nødopkald således:

Kanal 16 - 3 X mayday efterfulgt af skibetsnavn. Derefter position,
skade, antal personer - Am I right ?

Nu går der så forskellige kloge hoveder på havnen og fortæller mig
at der ikke længere kræves cert. Har det noget på sig ?

Båden ligger i Aalborg og derfor sejles der ofte gennem broerne og der
ville jeg jo gerne lige kommunikere med brobagten via VHF.

Ligeledes synes jeg det er umådeligt svært at finde noget
VHF-manual/guide på nettet så hvis du har nogle gode links så takker
jeg.

Mvh
/Frank

Hej Frank,

Det samme skete for mig.
Prøv at logge ind på dette link:
http://www.duelighed.dk/butik_vhf_kursus.htm
der kan du købe alt relevant materiale og få on line hjælp med henblik
på tage VHF/DSC certifikatet.
Det er mit indtryk at deltagerne har været tilfredse - og at de består
prøven ...
Du kan også prøve en af de lokale sejlklubber om de ikke kan tilbyde
et VHF-kursus.
Måske er det, du har hørt, at hvis man køber en ny VHF radio enhed med
DSC, så skal man aflægge en ny prøve?
Det vil normalt være et krav, at "skipper" har et VHF certifikat ...

Held og lykke!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



frank.wodstrup@magir~ (16-05-2006)
Kommentar
Fra : frank.wodstrup@magir~


Dato : 16-05-06 11:03


Kanon... Lige en undervisningsform for mig. Thx...

Eneste ulempe er at jeg skal fra Aalborg til Ballerup hvis ikke det
skal vente til vinter...

Mvh
/Frank


Ukendt (19-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-05-06 17:24

Hej.

Stoffet er nu ikke så svært - hvad med Århus den 15. juni

/Kim

<frank.wodstrup@magirus.com> skrev i en meddelelse
news:1147773776.294572.94870@y43g2000cwc.googlegroups.com...
>
> Kanon... Lige en undervisningsform for mig. Thx...
>
> Eneste ulempe er at jeg skal fra Aalborg til Ballerup hvis ikke det
> skal vente til vinter...
>
> Mvh
> /Frank
>



Kim Bøndergaard Poul~ (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Kim Bøndergaard Poul~


Dato : 20-05-06 21:12

15. Juni - er det kun en eksamen eller er der et kursus inkluderet evt i
dagene op til?

/(en anden) Kim

"Kims" <kimDOT4schmidtDOTdk> wrote in message
news:446df13c$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Stoffet er nu ikke så svært - hvad med Århus den 15. juni
>
> /Kim
>
> <frank.wodstrup@magirus.com> skrev i en meddelelse
> news:1147773776.294572.94870@y43g2000cwc.googlegroups.com...
> >
> > Kanon... Lige en undervisningsform for mig. Thx...
> >
> > Eneste ulempe er at jeg skal fra Aalborg til Ballerup hvis ikke det
> > skal vente til vinter...
> >
> > Mvh
> > /Frank
> >
>
>



Ukendt (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-05-06 13:24

Det er kun eksamen jf. nedenstående liste

http://www.fritidssejler.dk/radio/SRC%20proeveliste%202005-2006_1.doc

Tilmelding skal vist nok ske snart.

Selve pensummet kan hurtigt læses op - selv læste jeg det op over en
weekend.

/Kims

"Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> skrev i en meddelelse
news:446f7666$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> 15. Juni - er det kun en eksamen eller er der et kursus inkluderet evt i
> dagene op til?
>
> /(en anden) Kim
>
> "Kims" <kimDOT4schmidtDOTdk> wrote in message
> news:446df13c$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej.
>>
>> Stoffet er nu ikke så svært - hvad med Århus den 15. juni
>>
>> /Kim
>>
>> <frank.wodstrup@magirus.com> skrev i en meddelelse
>> news:1147773776.294572.94870@y43g2000cwc.googlegroups.com...
>> >
>> > Kanon... Lige en undervisningsform for mig. Thx...
>> >
>> > Eneste ulempe er at jeg skal fra Aalborg til Ballerup hvis ikke det
>> > skal vente til vinter...
>> >
>> > Mvh
>> > /Frank
>> >
>>
>>
>
>



Dag Stenberg (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Dag Stenberg


Dato : 16-05-06 11:43

frank.wodstrup@magirus.com wrote:
> Kanal 16 - 3 X mayday efterfulgt af skibetsnavn. Derefter position,
> skade, antal personer - Am I right ?

Mayday gäller förstås situationer där båten löper risk att sjunka eller
(numera) också man-over-board. Andra obehagligheter, som att masten är
av eller motorn inte går blir 3 X pan-pan (från franskans panne = i olag).

Dag Stenberg

Ukendt (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-05-06 21:45

Hej Frank
Be carefull!!!
Det er ok at du bruger VHF'en til nødkald "When the shit hits the fan" -
for dér gælder det pr. definition overhængende fare for menneskeliv, men
når du så begynder at tale om kommunikation med broerne så synes jeg du
er på betænkelig tynd is!!
Tag det dér VHF/DSC-bevis, - det er nemt og hurtigt - og få registreret
din VHF og få tildelt et kaldesignal !!! - og klar dig med signalflag N
på halv top og gennemsejling hver hele time indtil da!
Søsikkerhed, og værktøjerne til det, skal tages meget alvorligt!
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Ukendt (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-05-06 22:06


""Søren H."" <soren{sletxx}@xxhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
news:446a39bb$0$12400$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Frank
> Be carefull!!!
> Det er ok at du bruger VHF'en til nødkald "When the shit hits the
> fan" - for dér gælder det pr. definition overhængende fare for
> menneskeliv, men når du så begynder at tale om kommunikation med
> broerne så synes jeg du er på betænkelig tynd is!!
> Tag det dér VHF/DSC-bevis, - det er nemt og hurtigt - og få
> registreret din VHF og få tildelt et kaldesignal !!! - og klar dig
> med signalflag N på halv top og gennemsejling hver hele time indtil
> da!
> Søsikkerhed, og værktøjerne til det, skal tages meget alvorligt!
> Mvh
> Søren H.
> Marie af Næstved

SÅDAN!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



frank.wodstrup@magir~ (17-05-2006)
Kommentar
Fra : frank.wodstrup@magir~


Dato : 17-05-06 07:43

Jo jo... Nu skrev jeg vist heller ikke at jeg havde tænkt mig at bryde
nogle regler, eller ikke tage værktøjerne alvorlig - vel

Blot om nogen kunne forklare hvorfor flere "kloge Åger" på havnen
hævdede at cert. ikke var lovpligtig mere. Det lader det så til det
er og jeg starter helt sikkert på det forslåede web kursus og indtil
da er mobil til broen vel ligeså godt.

Takker for hjælpen.

/Frank


Egon Stich (17-05-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 17-05-06 08:53


<frank.wodstrup@magirus.com> skrev i en meddelelse
news:1147848167.525940.284490@j73g2000cwa.googlegroups.com...
Jo jo... Nu skrev jeg vist heller ikke at jeg havde tænkt mig at bryde
nogle regler, eller ikke tage værktøjerne alvorlig - vel

Blot om nogen kunne forklare hvorfor flere "kloge Åger" på havnen
hævdede at cert. ikke var lovpligtig mere. ------

-----------------------------

Forklaringen på dette er ganske simpelt, at vedkommende netop er "Kloge
Åger".
Sådanne udtaler sig jo glad og gerne, formodentlig endog fortrinsvis, om
ting og sager, de absolut ikke ved noget om.
Det er vel svaret på spørgsmålet?

I følge loven skal man have certifikat for at anvende VHF.

Kort fortalt.
Reglerne er en anelse mere elastiske, men det finder du ud af, når du tager
dit certifikat

MVH
Egon



Gunnar Holm. (18-05-2006)
Kommentar
Fra : Gunnar Holm.


Dato : 18-05-06 21:37

Det de kloge hoveder tænker på er nok, at tidligere betalte man en årlig
afgift for, at have VHFen ombord, det gør man ikke mere, du betaler for
oprettelse af radiostation, kaldebogstaver, mmsinr. etc., 700 kr. er det
vist for tiden.

Så vidt jeg er orienteret, er det ikke "Skipper" man forlanger certifikat
af, men blot en person ombord. Enhver har lov til, at betjene VHFen, vist de
er overvåget af certifikatholder.

I tillæg, skal folk med adgang til radiostationen, underskrive
tavshedsløfte.

Mvh.
Gunnar.





<frank.wodstrup@magirus.com> skrev i en meddelelse
news:1147767231.682979.74960@j33g2000cwa.googlegroups.com...

Jeg har overtaget en sejlbåd hvori der er monteret en ældre (grøn)
VHF radio.

Umiddelbart virker den fint så der er vel ingen grund til at afmontere
den. Jeg har imidlertid dog hverken cert. eller en brik forstand på at
bruge den. Har selvfølgelig planer om at tage cert. til næste vinter.

Men.. I mellemtiden har jeg læst at jeg i en nødsituation
selvfølgelig gerne må bruge den også tage "skraldet" bagefter.
Såvidt jeg kan støve op er et nødopkald således:

Kanal 16 - 3 X mayday efterfulgt af skibetsnavn. Derefter position,
skade, antal personer - Am I right ?

Nu går der så forskellige kloge hoveder på havnen og fortæller mig
at der ikke længere kræves cert. Har det noget på sig ?

Båden ligger i Aalborg og derfor sejles der ofte gennem broerne og der
ville jeg jo gerne lige kommunikere med brobagten via VHF.

Ligeledes synes jeg det er umådeligt svært at finde noget
VHF-manual/guide på nettet så hvis du har nogle gode links så takker
jeg.

Mvh
/Frank




Ukendt (18-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-05-06 23:37


"Gunnar Holm." <fritidsfiskeren@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1W4bg.162$IS3.63@news.get2net.dk...
> Det de kloge hoveder tænker på er nok, at tidligere betalte man en
> årlig
> afgift for, at have VHFen ombord, det gør man ikke mere, du betaler
> for
> oprettelse af radiostation, kaldebogstaver, mmsinr. etc., 700 kr. er
> det
> vist for tiden.
>
> Så vidt jeg er orienteret, er det ikke "Skipper" man forlanger
> certifikat
> af, men blot en person ombord. Enhver har lov til, at betjene VHFen,
> vist de
> er overvåget af certifikatholder.
>
> I tillæg, skal folk med adgang til radiostationen, underskrive
> tavshedsløfte.
>
> Mvh.
> Gunnar.
>
Det er korrekt, at "Skipper" ikke behøver certifikatet ...
Noget andet er, at det nok er en god idé for os lystsejlere, da det er
"Skipper" der til enhver tid har ansvaret for, hvad der sker på skibet
....

Jeg erindrer ikke at have underskrevet - sådan rent fysisk - et
tavshedsløfte, men det ligger som en klar betingelse i forbindelse med
erhvervelsen af certifikatet, at man forpligter sig til at overholde
det og man kan - såhudt jeg vidsker - få inddraget sin licens/staffes
med bøde (?), hvis man tilsidesæter sin tavshedspligt, som gælder hele
livet ... ... Manualen ligger i båden, så jeg kører lidt på en rusten
hukommelse ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste