/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
spartle træbåd
Fra : jfo


Dato : 01-05-06 07:58

Hej.
Jeg skal spartle min træbåd før jeg får den malet (sprøjtmalet) for at
fjerne
små ujævnheder i den gamle maling.
Har fået at vide at det man skal bruge er noget der indeholder silicone så
det er
elastisk og ikke smuldrer når da en træbåd jo er "levende". Og den masse man
bruger
skal også kunne tåle vand. Det jeg har brugt hedder 'elastisk
tætningsmasse'.

Har påført lidt af stadset, men jeg synes det er svært at få det pænt og
glat.
Og det er ikke til at pudse på bagefter da det er elastisk og sætter sig
fast på
sandpapiret.

-Skal spartlen påføres på en speciel måde så den er fin bagefter uden at
pudse eller
hvad er tricket?

-Hvilken spartel ville du bruge?

-Jfo



 
 
Egon Stich (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 01-05-06 10:00


"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:Cji5g.27890$Nb2.506664@news1.nokia.com...
> Hej.
> Jeg skal spartle min træbåd før jeg får den malet (sprøjtmalet) for at
> fjerne
> små ujævnheder i den gamle maling.
> Har fået at vide at det man skal bruge er noget der indeholder silicone så
> det er
> elastisk og ikke smuldrer når da en træbåd jo er "levende". Og den masse
man
> bruger
> skal også kunne tåle vand. Det jeg har brugt hedder 'elastisk
> tætningsmasse'.
>
> Har påført lidt af stadset, men jeg synes det er svært at få det pænt og
> glat.
> Og det er ikke til at pudse på bagefter da det er elastisk og sætter sig
> fast på
> sandpapiret.
>
> -Skal spartlen påføres på en speciel måde så den er fin bagefter uden at
> pudse eller
> hvad er tricket?
>
> -Hvilken spartel ville du bruge?
>
> -Jfo
>

Tilsyneladende er du ganske og aldeles på galt spor.
Man spartler ikke en træbåd.
Det du skal gøre, efter du har fjernet den "masse", du sikkert ikke kan male
på, er helt enkelt at fjerne den gamle maling.
Og så påføre ny, efter slibning, hvis du ønsker en helt glat overflade.
Alternativt bruger du slibepapir til at "glatte" den gamle maling.

MVH
Egon



Claus Tersgov (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-05-06 13:32


"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev

> Tilsyneladende er du ganske og aldeles på galt spor.
> Man spartler ikke en træbåd.
> Det du skal gøre, efter du har fjernet den "masse", du sikkert ikke kan
> male
> på, er helt enkelt at fjerne den gamle maling.
> Og så påføre ny, efter slibning, hvis du ønsker en helt glat overflade.
> Alternativt bruger du slibepapir til at "glatte" den gamle maling.

Sikke noget sludder, naturligvis spartler men en træbåd. Hvem vil sejle
rundt i en båd, hvor fribordet ligner et bombekrater?!

Hvis båden er malet, og hvis den gamle maling sidder godt fast, hvad i
alverden er så formålet med at fjerne den?

Det er simpelthen spild af tid, hvis den gamle maling sidder godt nok fast
og ellers er egnet til at male på.

Noget andet er naturligvis, hvis båden skal kalfatres.

Claus



Egon Stich (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 02-05-06 17:19


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:44575132$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev
>
> > Tilsyneladende er du ganske og aldeles på galt spor.
> > Man spartler ikke en træbåd.
> > Det du skal gøre, efter du har fjernet den "masse", du sikkert ikke kan
> > male
> > på, er helt enkelt at fjerne den gamle maling.
> > Og så påføre ny, efter slibning, hvis du ønsker en helt glat overflade.
> > Alternativt bruger du slibepapir til at "glatte" den gamle maling.
>
> Sikke noget sludder, naturligvis spartler men en træbåd. Hvem vil sejle
> rundt i en båd, hvor fribordet ligner et bombekrater?!

Det gør man ikke, spartler, når man er håndværker, og besidder en god gammel
opdragelse i vedligeholdelse af træskibe.
I hvert fald ikke på gammel maling.
Gør man det, er man en amatøragtig vandal, uden pietetsfølelse for
skibet


>
> Hvis båden er malet, og hvis den gamle maling sidder godt fast, hvad i
> alverden er så formålet med at fjerne den?

Hvis du er nødt til at spørge, tror jeg ikke, jeg magter at forklare dig
det.

>
> Det er simpelthen spild af tid, hvis den gamle maling sidder godt nok fast
> og ellers er egnet til at male på.

Spild af tid?
Tjah-- snarere hvis man er klamphugger--


MVH
Egon



Claus Tersgov (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 04-05-06 17:15


Egon Stich skrev:


> Det gør man ikke, spartler, når man er håndværker, og besidder en god
> gammel opdragelse i vedligeholdelse af træskibe.
> I hvert fald ikke på gammel maling.
> Gør man det, er man en amatøragtig vandal, uden pietetsfølelse for
> skibet

Det skal du overbevise de bedste bådbyggere om. Selv Walsted og Molich
spartlede de mange mahognybåde, de byggede. Af alle de mennesker, jeg har
mødt, og det gælder både malere, bådebyggere, entusiaster og andre, så er du
den første, der hævder, at man ikke spartler på en træbåd!

Jeg har lige spurgt Søren fra lynetten som i over tyve år drev
reparationsværft, og som er udlært hos Berg (ham med spidsgatterne, og som
har været flere år på orlagsværftet. Han siger, at han aldrig har hørt noget
lignende!

>> Hvis båden er malet, og hvis den gamle maling sidder godt fast, hvad
>> i alverden er så formålet med at fjerne den?
>
> Hvis du er nødt til at spørge, tror jeg ikke, jeg magter at forklare
> dig det.

Ja, sådan kan man også argumentere. Hvor mange træbåde har du egentlig selv
haft, og hvor mange har du renoveret?

Men kunne du så ikke løfte sløret for, hvordan man får et spejlblankt
fribord. F.eks. som mange af DFÆLE har?

Claus



Lars Holst (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 04-05-06 20:12

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in
news:445a289c$0$15785$14726298@news.sunsite.dk:

>
> Egon Stich skrev:
>
>
>> Det gør man ikke, spartler, når man er håndværker, og besidder en god
>> gammel opdragelse i vedligeholdelse af træskibe.
>> I hvert fald ikke på gammel maling.
>> Gør man det, er man en amatøragtig vandal, uden pietetsfølelse for
>> skibet
>
> Det skal du overbevise de bedste bådbyggere om. Selv Walsted og Molich
> spartlede de mange mahognybåde, de byggede. Af alle de mennesker, jeg
> har mødt, og det gælder både malere, bådebyggere, entusiaster og
> andre, så er du den første, der hævder, at man ikke spartler på en
> træbåd!
>
> Jeg har lige spurgt Søren fra lynetten som i over tyve år drev
> reparationsværft, og som er udlært hos Berg (ham med spidsgatterne, og
> som har været flere år på orlagsværftet. Han siger, at han aldrig har
> hørt noget lignende!
>
>>> Hvis båden er malet, og hvis den gamle maling sidder godt fast, hvad
>>> i alverden er så formålet med at fjerne den?
>>
>> Hvis du er nødt til at spørge, tror jeg ikke, jeg magter at forklare
>> dig det.
>
> Ja, sådan kan man også argumentere. Hvor mange træbåde har du egentlig
> selv haft, og hvor mange har du renoveret?
>
> Men kunne du så ikke løfte sløret for, hvordan man får et spejlblankt
> fribord. F.eks. som mange af DFÆLE har?
>
> Claus
>
>
>

Jeg har været med i en båd som flere år (ikke i træk) vandt præmier (jeg
tror det var en delfin eller sådan noget lignende der var præmien) som
den smukkest velholdte båd i DFÆL regi.
Det var et år hvor stævnet vist nok var i Lynæs og et år hvor det var
nede i Flensborg Fjord et sted.

Bådens navn var Runi (bygget i 1913) og er søsterbåd til den Runa båd der
i dag er på museet for bevaringsværdige lystfartøjer på Thurø/Tåsinge.

Vi havde faktisk en anden af søsterbådene, gaffelriggeren Snarken, i
vores familie. Den sejlede min bror lystigt til England i med storm over
Nordsøen med 2 ukyndige tøser ombord.

Som jeg husker det så brændte vi maling af på Runi, skrabede, brændte,
skrabede og sleb og sleb og sleb altid med så fint papir at det kun lige
kunne fornemmes at det rykkede noget som helst af.

Efter det var det et sted mellem 16 og 25 gange lak. Totalt overdrevet og
set i bakspejlet også en af årsagerne til at jeg i dag sejler i et
"youghurtbæger".

Spartling var ikke en del af vedligholdelsen på fribordet eller for den
sags skyld over dæk og sandelig heller ikke under dæk hvis det på nogen
måde kunne undgås.
Jeg husker en gang der var et stykke træarbejde i noget pokkenholt som
ikke kunne klares med afbrænding, skrabning, slibning og andre metoder
som umiddelbart var til rådighed uden at det gik ud over det smukke skib.
Det endte med et langvarigt stykke arbejde med træindlægning af tilskårne
stykker.

Måske er det et spørgsmål om æstetik.
At denne båd aldrig har været mere mishandlet end at det ikke var en
nødvendighed.

Jeg husker udemærket Berg og for den sags skyld Utzon spidsgatterne.
Skønne både som desværre i langt de fleste tilfælde har fået lov at rådne
op i alt for ukyndige hænder.

Når vi forårsklargjorde den føromtalte vinderbåd i Sejlklubben Sundet
tilbage fra jeg var barn i starten af 60'erne og et stykke op i 70'erne
var der stadig flere Berg og Utzon i drift.....og mange andre smukke både
som f.eks. 8 mR.
Hold da op hvor var de smukke dengang og hold da op hvor er der få
tilbage i dag. Det er en skam.

Men personligt ville jeg hverken have kompetencen, tiden eller lysten til
et så omsiggribende arbejde der ligger i vedligeholdelsen af en smuk
træbåd.

--
Lars Holst

Egon Stich (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 05-05-06 09:32


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:445a289c$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Egon Stich skrev:
>
>
> > Det gør man ikke, spartler, når man er håndværker, og besidder en god
> > gammel opdragelse i vedligeholdelse af træskibe.
> > I hvert fald ikke på gammel maling.
> > Gør man det, er man en amatøragtig vandal, uden pietetsfølelse for
> > skibet
>
> Det skal du overbevise de bedste bådbyggere om. Selv Walsted og Molich
> spartlede de mange mahognybåde, de byggede. Af alle de mennesker, jeg har
> mødt, og det gælder både malere, bådebyggere, entusiaster og andre, så er
du
> den første, der hævder, at man ikke spartler på en træbåd!
>
> Jeg har lige spurgt Søren fra lynetten som i over tyve år drev
> reparationsværft, og som er udlært hos Berg (ham med spidsgatterne, og som
> har været flere år på orlagsværftet. Han siger, at han aldrig har hørt
noget
> lignende!
>
> >> Hvis båden er malet, og hvis den gamle maling sidder godt fast, hvad
> >> i alverden er så formålet med at fjerne den?
> >
> > Hvis du er nødt til at spørge, tror jeg ikke, jeg magter at forklare
> > dig det.
>
> Ja, sådan kan man også argumentere. Hvor mange træbåde har du egentlig
selv
> haft, og hvor mange har du renoveret?
>
> Men kunne du så ikke løfte sløret for, hvordan man får et spejlblankt
> fribord. F.eks. som mange af DFÆLE har?
>
> Claus
>

Som regel er der jo forskel på, hvorledes liebhavere og industri udfører
ting og sager.
Så den kan man ikke rigtig bruge som overbevisende argument, den med at
"værftet plejer"---

Jeg har haft et par træbåde, ligesom jeg har vedligeholdt kaproningsbåde.
Der skød man IKKE genveje, men sleb og sleb og sleb---
Og fik smukke hurtige både.
Spartle?
Ja, hvis man er nærig med tiden, eller amatør.

MVH
Egon



Børge Wedel Müller (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 05-05-06 17:59

Hvor ville jeg håbe i "afveg for de oldgamle usenetregler om at skrive i
bunden"

I skriver noget fornuftigt, men jeg har altså ikke tid og lyst til at
scrolle ned i hver enkelt mail for at læse hvad i skriver.

Kan man foreslå at lave en lokal regel der hedder - har du noget fornuftigt
at sige, så skriv det i toppen....

mvh
/Børge

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:445b6d8d$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
> news:445a289c$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Egon Stich skrev:
>>
>>
>> > Det gør man ikke, spartler, når man er håndværker, og besidder en god
>> > gammel opdragelse i vedligeholdelse af træskibe.
>> > I hvert fald ikke på gammel maling.
>> > Gør man det, er man en amatøragtig vandal, uden pietetsfølelse for
>> > skibet
>>
>> Det skal du overbevise de bedste bådbyggere om. Selv Walsted og Molich
>> spartlede de mange mahognybåde, de byggede. Af alle de mennesker, jeg har
>> mødt, og det gælder både malere, bådebyggere, entusiaster og andre, så er
> du
>> den første, der hævder, at man ikke spartler på en træbåd!
>>
>> Jeg har lige spurgt Søren fra lynetten som i over tyve år drev
>> reparationsværft, og som er udlært hos Berg (ham med spidsgatterne, og
>> som
>> har været flere år på orlagsværftet. Han siger, at han aldrig har hørt
> noget
>> lignende!
>>
>> >> Hvis båden er malet, og hvis den gamle maling sidder godt fast, hvad
>> >> i alverden er så formålet med at fjerne den?
>> >
>> > Hvis du er nødt til at spørge, tror jeg ikke, jeg magter at forklare
>> > dig det.
>>
>> Ja, sådan kan man også argumentere. Hvor mange træbåde har du egentlig
> selv
>> haft, og hvor mange har du renoveret?
>>
>> Men kunne du så ikke løfte sløret for, hvordan man får et spejlblankt
>> fribord. F.eks. som mange af DFÆLE har?
>>
>> Claus
>>
>
> Som regel er der jo forskel på, hvorledes liebhavere og industri udfører
> ting og sager.
> Så den kan man ikke rigtig bruge som overbevisende argument, den med at
> "værftet plejer"---
>
> Jeg har haft et par træbåde, ligesom jeg har vedligeholdt kaproningsbåde.
> Der skød man IKKE genveje, men sleb og sleb og sleb---
> Og fik smukke hurtige både.
> Spartle?
> Ja, hvis man er nærig med tiden, eller amatør.
>
> MVH
> Egon
>
>



Jørgen (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 05-05-06 23:53

Hørt, hørt, hørt!
Skriv dog for pokker fra toppen. Der er alt for mange tråde, der går tabt i
et mylder af maskinskabte koder.

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:445b8450$0$9301$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hvor ville jeg håbe i "afveg for de oldgamle usenetregler om at skrive i
> bunden"
>
> I skriver noget fornuftigt, men jeg har altså ikke tid og lyst til at
> scrolle ned i hver enkelt mail for at læse hvad i skriver.
>
> Kan man foreslå at lave en lokal regel der hedder - har du noget
fornuftigt
> at sige, så skriv det i toppen....
>
> mvh
> /Børge
>
> "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:445b6d8d$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
> > news:445a289c$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
> >>
> >> Egon Stich skrev:
> >>
> >>
> >> > Det gør man ikke, spartler, når man er håndværker, og besidder en god
> >> > gammel opdragelse i vedligeholdelse af træskibe.
> >> > I hvert fald ikke på gammel maling.
> >> > Gør man det, er man en amatøragtig vandal, uden pietetsfølelse for
> >> > skibet
> >>
> >> Det skal du overbevise de bedste bådbyggere om. Selv Walsted og Molich
> >> spartlede de mange mahognybåde, de byggede. Af alle de mennesker, jeg
har
> >> mødt, og det gælder både malere, bådebyggere, entusiaster og andre, så
er
> > du
> >> den første, der hævder, at man ikke spartler på en træbåd!
> >>
> >> Jeg har lige spurgt Søren fra lynetten som i over tyve år drev
> >> reparationsværft, og som er udlært hos Berg (ham med spidsgatterne, og
> >> som
> >> har været flere år på orlagsværftet. Han siger, at han aldrig har hørt
> > noget
> >> lignende!
> >>
> >> >> Hvis båden er malet, og hvis den gamle maling sidder godt fast, hvad
> >> >> i alverden er så formålet med at fjerne den?
> >> >
> >> > Hvis du er nødt til at spørge, tror jeg ikke, jeg magter at forklare
> >> > dig det.
> >>
> >> Ja, sådan kan man også argumentere. Hvor mange træbåde har du egentlig
> > selv
> >> haft, og hvor mange har du renoveret?
> >>
> >> Men kunne du så ikke løfte sløret for, hvordan man får et spejlblankt
> >> fribord. F.eks. som mange af DFÆLE har?
> >>
> >> Claus
> >>
> >
> > Som regel er der jo forskel på, hvorledes liebhavere og industri udfører
> > ting og sager.
> > Så den kan man ikke rigtig bruge som overbevisende argument, den med at
> > "værftet plejer"---
> >
> > Jeg har haft et par træbåde, ligesom jeg har vedligeholdt
kaproningsbåde.
> > Der skød man IKKE genveje, men sleb og sleb og sleb---
> > Og fik smukke hurtige både.
> > Spartle?
> > Ja, hvis man er nærig med tiden, eller amatør.
> >
> > MVH
> > Egon
> >
> >
>
>



HO (06-05-2006)
Kommentar
Fra : HO


Dato : 06-05-06 06:44


"Jørgen" <Joergen.b@FJERN.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:445bd754$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hørt, hørt, hørt!
> Skriv dog for pokker fra toppen. Der er alt for mange tråde, der går tabt
> i

Hej
Hvis indlægget laves som det skal - så er det nu ikke det store problem
Hilsen
Hans Olsen
---
Båd navne og andet klister.
http://kongeaamc.dk/mcklister.html



Claus Tersgov (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 06-05-06 12:52


HO skrev:

> "Jørgen" <Joergen.b@FJERN.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:445bd754$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Hørt, hørt, hørt!
>> Skriv dog for pokker fra toppen. Der er alt for mange tråde, der går
>> tabt i

Nemlig!

Når vi to kan, så kan det undre at andre ikke kan finde ud af det. Måske er
vi mere intelligente end gennemsnittet her i gruppen?

FUT dk.admin.netikette

Claus



Claus Tersgov (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 06-05-06 12:50


Jørgen skrev:

> Hørt, hørt, hørt!
> Skriv dog for pokker fra toppen. Der er alt for mange tråde, der går
> tabt i et mylder af maskinskabte koder.

Så må du finde noget ordentlig software, som ikke er defekt. Det kan ikke
være meningen, at andre skal bryde gældende regler, fordi du har problemer
med dit system!

Det er netop fordi folk *IKKE* følger reglerne, at budskabet går tabt. Det
er rendyrket dovenskab og foragt for andre skribenter, og det kan sgu ikke
være meningen, at man skal belønne den slags opførsel ved at give køb på
reglerne!

FUT dk.admin.netikette

Claus



Egon Stich (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 06-05-06 08:53

Til det kan kun siges:
Amen.
Jeg har aldrig fattet den regels fornuft.

MVH
Egon


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:445b8450$0$9301$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hvor ville jeg håbe i "afveg for de oldgamle usenetregler om at skrive i
> bunden"
>
> I skriver noget fornuftigt, men jeg har altså ikke tid og lyst til at
> scrolle ned i hver enkelt mail for at læse hvad i skriver.
>
> Kan man foreslå at lave en lokal regel der hedder - har du noget
fornuftigt
> at sige, så skriv det i toppen....
>
> mvh
> /Børge



Claus Tersgov (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 06-05-06 12:47


Børge Wedel Müller skrev:

> Hvor ville jeg håbe i "afveg for de oldgamle usenetregler om at
> skrive i bunden"

Det gør man ikke. Man følger reglerne, som de gælder for alle skribenter.

> I skriver noget fornuftigt, men jeg har altså ikke tid og lyst til at
> scrolle ned i hver enkelt mail for at læse hvad i skriver.

Hvis du ikke har tid til det, så må du finde dig en anden hobby, som du har
bedre tid til!

Det er da topmålet af arrogance at bede andre om at blæse på reglerne, fordi
du ikke gider at bruge tid på noget!!

> Kan man foreslå at lave en lokal regel der hedder - har du noget
> fornuftigt at sige, så skriv det i toppen....

NEJ!

Det kan man sgu ikke!

Kunne du forestille dig enkelte sejlklubber indføre deres egne private
søfartsregler i vandet ud for deres havn?!

Hvis alle følger reglerne, så er der ingen problemer med at læse news. Det
er kun de dovne skidderikker, som er ligeglade med læsevenligheden af deres
indlæg samt reglerne. Hvis man citerer ordentligt, så er der intet spildtid.

Efterlev reglerne eller tag initiativ til at lave dem om!

FUT dk.admin.netikette

Claus



Claus Tersgov (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 06-05-06 12:39


Claus Tersgov skrev:

> reparationsværft, og som er udlært hos Berg (ham med spidsgatterne,

Og det var naturligvis forkert. Det var Hansen, han stod i lære hos. Det var
Berg som blev skør...

Claus



varly jespersen (01-05-2006)
Kommentar
Fra : varly jespersen


Dato : 01-05-06 22:55

Hej, jeg læste Egons svar og giver ham fuldstændig ret, jeg skal lige
tilføje at hvis du vil sprøjtemale noget, skal emnet være glat som en
barnerøv, en sprøjtemalet overflade fremhæver alle fejl/ridser selv de
mindste, og ikke som nogen tror dækker.
"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:Cji5g.27890$Nb2.506664@news1.nokia.com...
> Hej.
> Jeg skal spartle min træbåd før jeg får den malet (sprøjtmalet) for at
> fjerne
> små ujævnheder i den gamle maling.
> Har fået at vide at det man skal bruge er noget der indeholder silicone så
> det er
> elastisk og ikke smuldrer når da en træbåd jo er "levende". Og den masse
> man
> bruger
> skal også kunne tåle vand. Det jeg har brugt hedder 'elastisk
> tætningsmasse'.
>
> Har påført lidt af stadset, men jeg synes det er svært at få det pænt og
> glat.
> Og det er ikke til at pudse på bagefter da det er elastisk og sætter sig
> fast på
> sandpapiret.
>
> -Skal spartlen påføres på en speciel måde så den er fin bagefter uden at
> pudse eller
> hvad er tricket?
>
> -Hvilken spartel ville du bruge?
>
> -Jfo
>
>



jfo (02-05-2006)
Kommentar
Fra : jfo


Dato : 02-05-06 09:09


"varly jespersen" <varly-fjern-@nypost.dk> wrote in message
news:445683cf$0$38649$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej, jeg læste Egons svar og giver ham fuldstændig ret, jeg skal lige
> tilføje at hvis du vil sprøjtemale noget, skal emnet være glat som en
> barnerøv, en sprøjtemalet overflade fremhæver alle fejl/ridser selv de
> mindste, og ikke som nogen tror dækker.

Ok det drejer sig om en færøsk kaproningsbåd. Jeg ved at man på Færøerne
spartler disse både før de bliver sprøjlakerede for at de skal blive helt
jævne i overfladen.

Hmmm...må nok prøve at henvende mig dér.

Men tak for svarene

-Jfo



Claus Tersgov (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-05-06 13:41


"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev

> Ok det drejer sig om en færøsk kaproningsbåd. Jeg ved at man på Færøerne
> spartler disse både før de bliver sprøjlakerede for at de skal blive helt
> jævne i overfladen.

Hvordan er sådan en båd bygget, er den klinkbygget, kravelbygget, kantlimet
eller måske noget helt fjerde?

Naturligvis spartler man, det er den eneste måde at få en glat overflade, og
således også en blank overflade. Problemet er, hvis båden er kravelbygget,
så kræver det omhu og atter mere omhu, fordi kam ikke kan spartle over
kalfatringen.

Claus



Claus Tersgov (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-05-06 13:28


"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev

> Jeg skal spartle min træbåd før jeg får den malet (sprøjtmalet) for at
> fjerne
> små ujævnheder i den gamle maling.

Så længe vi taler om *malede* overflader:

Så bruger du det, man normalt kalder "spartelfarve". En ganske normal
udendørs træspartel baseret på opløsningsmiddel. Hempel har een, der er
baseret på styren, og den er fremragende. Tørrer på en lille time. Du kan
også bruge en to-komponent spartel eller anden, blot skal det være på
opløsningsmiddel eller epoxy.

DU MÅ IKKE BRUGE SILICONE!! Så er det vist sagt. Silicone kan ikke
overmales!

Er der tale om rent træ, så vil jeg anbefale epoxyspartel. Hverken
spartelfarve eller polyesterspartel trænger tilstrækkeligt langt ind i
træet, så brug epoxy eller grund et par gange først.

Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste