I gårsdagens Weekendavis kunne man i tillægget Idéer på side to [i
rubrikken »Falsificeret«] læse følgende:
Sen, men kvik
NY forskning i hjernens udvikling hos børn og teenagere viser, at man
allerede tidligt kan iagttage intelligensforskelle i hjerne-barken. Det
mærkelige er, at særligt intelligente børn er senere om at udvikle den
færdige hjernebark. Hvor tykkelsen på hjernebarken hos gennemsnitligt
intelligente børn når højdepunktet allerede omkring otte-års-alderen, så
lægger særligt intelligente børn relativt beskedent ud, til gengæld
udvikles hjernebarken, helt frem til de er omkring 12 år.
Hjerneforsker Judith Rapoport fra National Institute of Mental Health i
Bethesda, USA, konkluderer, at med hensyn til at vurdere, hvor kloge
børn er, så handler det altså ikke blot om, hvor meget eller hvor lidt
såkaldt gråt stof, de har i hjernen. Kvikke børn har ikke større hjerner
end andre børn. En høj intelligenskvotient skal snarere ses i sammenhæng
med, hvordan modningen af hjernen er foregået.
Scientific American
=
Det kunne tolkes som om at højintelligente børn er »udsat for« neuteni i
sammeligning med andre børn. Hvilket virker ganske sandsynligt, og vel
så også betyder at alle aldringsprocesser livet igennem forlænges.
Men betyder vendingen »lægger særligt intelligente børn relativt
beskedent ud«, relativt i forhold til klassen som helhed, eller i
forhold til, hvad de ender med?
Skulle det førstnævnte være tilfældet, skulle de børn der fagligt er
lidt bagud jo være dem, der skulle ende som akademikere [men jeg havde
altså læst min første bog, før jeg begyndte at gå i skole; »Mio min Mio«
som 5-årig, og havde brudt koden som 4-årig]. Og skulle de blot falde i
med klassen i øvrigt, så ville det virke mærkeligt at jeg som lærervikar
på en folkeskole i et enkelt skoleår har oplevet /voldsomme/
intelligensforskelle inden for de enkelte klasser. Med børn der stort
set ikke kunne lave faglige fejl, til børn der på ingen måde kunne følge
med i normalundervisningen, men måtte have specialundervisning fra
skolestarten.
Ja, jeg havde gerne set notitsen »udvidet« til en egentlig
feature-artikel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk