Brug af IFRAME
Fra : Harald

Dato : 30-03-06 19:13

Hej

Jeg har et problem som det ser ud til at jeg kan løse med iframe, men er det
en god ide at bruge iframe? Jeg har læst flere steder at kun de nyeste
browsere understøtter iframe.

/HK

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-03-06 19:41

Harald skrev:

>Jeg har et problem som det ser ud til at jeg kan løse med iframe, men er det
>en god ide at bruge iframe? Jeg har læst flere steder at kun de nyeste
>browsere understøtter iframe.

Browserunderstøttelse behøver værebange for.

Man skal mindt fire-fem år tilbage, for at iframe ikke
understøttes.

Men der er andre ulemper ved brug af både iframe og alm. frames.

http://html-faq.dk/2009.asp

x-fut: news:dk.edb.internet.webdesign.html, hvor svar herpå
bringes, det har ikke noget med clientside at gøre.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Harald

Dato : 30-03-06 20:22

> [...]
> understøttes.
>
> Men der er andre ulemper ved brug af både iframe og alm. frames.

ok, men jeg skal kun bruge det til at kunne kalde en php fil der opdatere
nogle værdier i $_SESSION, egentlig behøver iframen ikke engang at være
synlig.

/HK

Fra : Kasper Johansen

Dato : 31-03-06 11:52

Harald skrev:
> Jeg har et problem som det ser ud til at jeg kan løse med iframe

Prøv at forklare hvad dit problem er, så kan det være, at vi kan finde
en anden løsning til dig :)

Kasper Johansen

Fra : Harald

Dato : 31-03-06 15:06

"Kasper Johansen" <kaspernj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Prøv at forklare hvad dit problem er, så kan det være, at vi kan finde en
> anden løsning til dig :)

Her er mit spørgsmål fra serverside.php gruppen:

Bliver svært at forklare da jeg ikke ved så meget om det.. endnu. Men jeg
har lavet en side som viser nogle varer hentet fra en MySQL base, kunden kan
så klikke på "Læg i kurv" knappen hvorefter en side kaldes sådan:
viskurv.php?Idnr=480&func=t

i viskurv opdatere jeg så $_SESSION:
$_SESSION['minKurv'][ $Idnr ] ['Antal'] = 1;
$_SESSION['minKurv'][ $Idnr ] ['Idnr'] = $Idnr;
osv.

problemet er at kunden jo ryger væk fra listen med varer og ind i
indkøbskurven, det jeg gerne vil er at kunden skal blive hvor han er men
$_SESSION skal alligevel opdateres?

/HK

Fra : Kasper Johansen

Dato : 01-04-06 09:20

Harald skrev:
> problemet er at kunden jo ryger væk fra listen med varer og ind i
> indkøbskurven, det jeg gerne vil er at kunden skal blive hvor han er men
> $_SESSION skal alligevel opdateres?

Du har faktisk to valg-muligheder. Du kan enten bruge XMLHTTP eller et
iframe. XMLHTTP er noget du skal lege med i JavaScript, og det er (efter
min mening) betydeligt sværre end at lege med et iframe.

Du kan evt. skjule dit iframe, så kunden ikke kan se det. Det kan du
gøre således:

<iframe style="display: none;" id="mitiframe"></iframe>

Hvis du vil have dit iframe til at ændre url, så kan du gøre det således
(ved hjælp af en knap):

<input type="button" value="Tilføj til kurv"
onclick="document.getElementById('mitiframe').src = 'nyurl.php';">

Du kan også gøre det således ved hjælp af et link:

'nyurl.php';">Link</a>

Du behøver ikke gøre dig nogle bekymringer om brugen af iframes, jeg har
allerede lavet tonsvis af websites (inkl. webshops), og ingen har
brokket sig over brugen af iframes endnu :) I såfald har du intet valg,
da XMLHTTP er nyere end iframes :)

Held og lykke med det :)

Kasper Johansen
ELG Linux Guldborgsund

Fra : Harald

Dato : 01-04-06 15:15

> [...]
> sig over brugen af iframes endnu :) I såfald har du intet valg, da XMLHTTP

Her er hvad jeg skrev i NG´en den 31. :
"Nu har jeg lavet det med en skjult IFRAME og det ser ud til at virke ganske
fint, der er ikke noget direkte link til det IFRAME´en indeholder så der
burde heller ikke påstå problemer med robotter der opretter underlige link."

Jeg burde nok lige have nævnt at jeg havde fundet en løsning men det er nu
rart at høre at min løsning også er den "rigtige", så tak for det. Jeg har
dog valgt at kalde en javascript function når der trykkes på knappen og i
functionen bruger jeg så document.getElementById og lidt andet kode for at
skjule linket til php siden for diverse robotter. Desuden var jeg puttet min
IFRAME ind i en DIV og skjult DIV´en da jeg ikke var klar over at man kunne
skjule IFRAME´s.

/HK