Undervandshus til Nikon D70s
Fra : Jens U. K.

Dato : 30-03-06 09:01

Jeg er interesseret i at kunne tage billeder under vandet og har kigget
lidt efter den slags produkter... jeg har ingen erfaring med hvad der
kræves ifm med undervandsbilleder - udover et engangsundervandskamera hvor
de fleste af billederne var meget blå...

Så jeg har fået øje på ewamarine som har nogen "poser" hvor kameraet kan
puttes ned i. De kan fås i forskellige størrelser afhængig af hvor lang
objektiv og kamera er samt om der er blitz eller ej. Prisen ligger i
tyskland på nettet lidt under 200 euro.

Umiddelbart har jeg een optik til kameraet, nemlig kitobjektivet 18-70mm.
Jeg overvejer at købe at købe en tele men er ikke afklaret om der skal
være zoom eller ej.
Jeg overvejer også at købe en lysstærk fast "normal" optik omkring 50mm.
Jeg har ingen blitz umiddelbart (har vist en gammel liggende, som måske
kan snakke med kameraet).

Hvad er godt at have til sådan noget undevandsfotografering (fisk, planter
og andre spændende ting man kan se når man snorkler)?
Hvad skal man være opmærksom på (teknikmæssigt)? F.eks. har jeg
konstateret at farverne bliver meget flottere hvis solen skinner kraftigt
når billedet tages...

/Jens Ulrik

PS: Oprindeligt postet med samme titel d. 28. marts 2006 16:25 i
dk.fritid.foto.indkøb samt dk.fritid.foto med Fut sat til
dk.fritid.foto.indkøb.

Fra : Felix

Dato : 30-03-06 09:27

Prøv at få en snak med Scansub fra Roskilde 46750575
de har vist UV-huse til dit kamera.

/Felix

Fra : Harald Ljøen

Dato : 31-03-06 17:18

Jens U. K. wrote:

> [...]
> hvor lang objektiv og kamera er samt om der er blitz eller ej. Prisen
> ligger i tyskland på nettet lidt under 200 euro.

Disse posene er ikke verdt prisen. De må bl a blåses opp slik at blir
komprimert til "korrekt" størrelse på den dybden du skal fotografere,
og så må du passe på ikke å gå så dypt at fotoapparatet blir squeezet.

Kjøp heller et skikkelig uv-hus!

> Umiddelbart har jeg een optik til kameraet, nemlig kitobjektivet
> 18-70mm. Jeg overvejer at købe at købe en tele men er ikke afklaret
> om der skal være zoom eller ej.

Kit-objektivet kan godt brukes til uv-fotografering. Du vil nok helst
bruke det i den korteste enden av brennviddeområdet.

> Jeg overvejer også at købe en lysstærk fast "normal" optik omkring
> 50mm. Jeg har ingen blitz umiddelbart (har vist en gammel liggende,
> som måske kan snakke med kameraet).

50 mm er ikke praktisk til uv-foto med mindre det er en macro. Ellers
blir avstanden til motivet så langt at sikten blir dårlig.

> [...]
> Hvad skal man være opmærksom på (teknikmæssigt)? F.eks. har jeg
> konstateret at farverne bliver meget flottere hvis solen skinner

All uv-fotografering krever etterbehnadling for å rette opp
fargebalansen.

Jeg ser en annen har bedt deg kontakte Scansub. Jeg kan bekrefte at de
har hus til D70, jeg har kjøpt et Nimar hus til D70 derfra selv. Det er
dessuten til salgs, om du skulle være interessert

--
harald

"det er tydelig at du har levet hele livet uten å ta til deg kritikk."
- Erik Naggum

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 31-03-06 18:30

Hej Jens

Du er godt nok modigt hvis du tager et D70S med under vandet i en "plastik
pose", jeg købte en Eva-marine C-AFX til mit D70 med lynlås som kunne 5
meter ned, nu skulle den kun bruges ved det store vandfald i Brasilien,
under sejlturen op Djævlens gab opdaget ved slutningen at lynlåsen var gået
fra hinanden på 5 cm. der skete heldigvis ikke noget, så hold dig væk fra
dem.
Scansub har pvc hus som kan gå til 80 meter og koster ca. 4500 kr.

Fra : Jens U. K.

Dato : 03-04-06 09:48

"Sten Nordstrøm" <stenn@webspeed.dk> wrote in message
> Hej Jens
>
> Du er godt nok modigt hvis du tager et D70S med under vandet i en
> "plastik

Jeg har jo ikke gjort det endnu - jeg lytter til argumenter....

> [...]
> gået
> fra hinanden på 5 cm. der skete heldigvis ikke noget, så hold dig væk

Tror du ikke bare du har glemt at lyne op efter brug

Sådan som jeg ser det, er en "plastikpose" med en vandtæt lynlås rimelig
let at håndtere. Der skal ikke være fremmedlegemer i "pakningen", så
virker den. Man kan endda se om der kommer bobler ud når man holder den
under vand og presser lidt på den!

> Scansub har pvc hus som kan gå til 80 meter og koster ca. 4500 kr.

Det er lavet af polycarbonat, ikke pvc.
Ulempen, som jeg ser det, er at der er rigtig mange pakninger i sådan et
hus som kan blive utæt. Derudover er der selve lukkemekanismen, som også
er følsom overfor fremmedlegemer. Fordi det er hårdt, får du ikke nogen
luftbobler at se når du holder det under vandet, for du kan ikke trykke på
det så luft vil blive presset ud gennem en evt. utæthed og trykket ved
vandoverfladen presser ikke luft ud.
Jeg kan sagtens finde fordele ved sådan en "plasticæske" ift en
"plastikpose" - men til mit brug lidt snorkling i ny og næ, synes jeg ikke
de opvejer den høje pris.

Den "pose" som jeg kiggede på kan vel erhverves til ca 1500,-. Den skulle
kunne gå 20-30 meter ned og så kan der også sidde en blitz inde i posen...

/Jens Ulrik

PS: Jeg har også et canon p&s-kamera, hvor jeg ved at en plastikboks
dertil koster omkring 1500,- men den er udgået alle steder, og efter jeg
har fået d-slr ville det være mere interessant at få det med i stedet.

Fra : Allan Norsk

Dato : 04-04-06 15:14

> [...]
> puttes ned i. De kan fås i forskellige størrelser afhængig af hvor lang
> objektiv og kamera er samt om der er blitz eller ej. Prisen ligger i

Jeg kan kun tilslutte mig koret der fraråder EwaMarine.

For mange år siden eksperimenterede jeg sammen med en kammerat med en sådan
pose. Vi snorklede med den i svømmehallen og i svenske søer. Den holdt godt
nok tæt, men det var meget besværligt at betjene kameraet med den indbyggede
handske. Plasten var simpelthen for kraftig (hvilket jo også kan være en
fordel . At vi brugte kamera uden autofokus og med manuel filmfremføring
gjorde det ikke lettere.

Jeg mener at posen til nød kan anvendes til lidt snorkling eller sejlads i
kajakker. Til dykning er den totalt uegnet og jeg tvivler på at du kan
betjene noget som helst når du når dybere end 5m.

Skrab lidt flere penge sammen og køb noget du bliver glad for i længden.

/Allan

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-04-06 09:01

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> holdt godt nok tæt, men det var meget besværligt at betjene kameraet med
> den indbyggede handske. Plasten var simpelthen for kraftig (hvilket jo

Det er vist ikke den model jeg har kigget på til mit Nikon D70s, men jeg
kan sagtens forestille mig at det kan være lidt besværligt at arbejde med.

> fordel . At vi brugte kamera uden autofokus og med manuel
> filmfremføring gjorde det ikke lettere.

I teorien kan jeg jo sætte automatikprogrammet til, så skal jeg kun trykke
på knappen - men i praksis vil jeg nok godt kunne ændre lidt indstillinger
undervejs, og specielt de indstillinger der justeres med fornt eller
baghjulet er jeg lidt bekymret for...

> Jeg mener at posen til nød kan anvendes til lidt snorkling eller sejlads
> i kajakker. Til dykning er den totalt uegnet og jeg tvivler på at du kan
> betjene noget som helst når du når dybere end 5m.

Jeg tror jeg har skrevet det andetsteds... men umiddelbart er det til
snorkling og jeg dykker ikke meget dybere end 5 meter med snorkel.

> Skrab lidt flere penge sammen og køb noget du bliver glad for i længden.

Jah - det er jo lige det... hvis jeg køber en ewamarine "frysepose" til
1500,- så har jeg lidt i overskud til at købe et ok vidvinkelobjektiv
eller en god ekstern blitz - hvis jeg derimod skal købe en italiensk nimar
"tupperwareæske" til 5000,- så har jeg 3500,- mindre til det... og så skal
jeg nok slet ikke tænke på hvad det koster at få en blitz på "madkassen"

Jeg går ikke ud fra at nogen af producenterne har en garanti, som giver en
erstatning for ødelagt udstyr, hvis uheldet er ude?

/Jens Ulrik

Fra : Johnny Christensen

Dato : 05-04-06 10:09

> [...]
> på knappen - men i praksis vil jeg nok godt kunne ændre lidt indstillinger
> undervejs, og specielt de indstillinger der justeres med fornt eller

Der tror jeg hurtigt at du får lyst til at ændre på hvad automatikken
foreslår dig.
Auto er ok til nogle situationer, men giver et helt skævt resultat til en
del af de forhold der hersker under havets overflade.

> [...]
> jeg nok slet ikke tænke på hvad det koster at få en blitz på "madkassen"

Ja, men vidvinkel linse behøver du ikke at ønske dig til en Ewa-Marine pose.
Da de har et plant frontglas, så vil det være som at pisse imod vinden. Du
får da trykket på aftrækkeren nogle gange, men resultatet kommer slet ikke
til at svare til dine forventninger.
Så på den konto kan du spare endnu flere penge.

Så er der lige det sjove lille forhold at hvis det nu skulle vise sig at
posen blev pakket lidt omkring kameraet og du anvender en linse der ændrer
fysisk længde under fokusering. Så lægger det en modstand på din autofokus
servomotor, det holder den ikke til ret længe.

Ganske vist anvender jeg kamera under vandet på nogle præmisser som du nok
slet ikke har ambitioner om at bruge dit kamera til på nuværende tidspunkt.
Men selv til dit behov for snorkling og måske let dykning til 5-10m så ville
jeg vælge et fast undervands hus.

Hvis du gerne vil spare penge og samtidig gerne vil tage lidt billeder, så
køb et brugt kompakt kamera setup med et godt hus. Jeg har set flere steder
f.eks Coolpix5000 med vidvinkel adapter og Ikelite hus til salg for omkring
5000 kr. Priserne rasler ned på digitalt udstyr der er et par år gammelt.
Brugsværdien er ganske god, men handelsværdien er nærmest latterlig lav.

> Jeg går ikke ud fra at nogen af producenterne har en garanti, som giver en
> erstatning for ødelagt udstyr, hvis uheldet er ude?

Nix, det er på egen risiko og ansvar at det hele forgår. Kun en tåbe
begynder at tage sit kamera med under overfladen. Det er dyrt, det er
farligt og alt for vanedannende.

mvh
Johnny
(yderst tåbelig)
www.johnnychristensen.com

Fra : Jens U. K.

Dato : 07-04-06 09:59

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> wrote in message

> "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse
[...]
> [...]
> kommer slet ikke til at svare til dine forventninger.
> Så på den konto kan du spare endnu flere penge.

En makro så?

> [...]
> ændrer fysisk længde under fokusering. Så lægger det en modstand på din
> autofokus servomotor, det holder den ikke til ret længe.

Det er ikke et problem - det står rimeligt klart i "brugervejledningen".
Derudover følger der en "dims" med til at sørge for at der kan komme luft
udenom objektivet, således at et objektiv med intern fokus ikke får
problemer med det luft der "skubbes" frem og tilbage "indvendig" under
fokusering.

> [...]
> tidspunkt. Men selv til dit behov for snorkling og måske let dykning til
> 5-10m så ville jeg vælge et fast undervands hus.

Har du prøvet "posen"?

> [...]
> steder f.eks Coolpix5000 med vidvinkel adapter og Ikelite hus til salg
> for omkring 5000 kr. Priserne rasler ned på digitalt udstyr der er et

Tjah... men så vil jeg da hellere købe et nimar-hus til 4675,- dkk fra nyt
der passer til mit d70s...

> Nix, det er på egen risiko og ansvar at det hele forgår. Kun en tåbe
> begynder at tage sit kamera med under overfladen. Det er dyrt, det er
> farligt og alt for vanedannende.

Så uanset hvad man vælger at pakke sit kamera ind i, så kan man kun skyde
skylden på sig selv når ikke man fik lukket pakningen ordentligt...

/Jens Ulrik