Jordens undergang
Fra : Peter Loumann

Dato : 29-03-06 20:02

Til min skræk læser jeg i avisen at Mælkevejen og Andromeda-galaksen snart
ramler sammen. Så nu vil jeg beskikke mit bo og berede mig på at møde
Herren. Men hvordan mærker jeg det når det sker?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : MrHoneyBunny

Dato : 29-03-06 20:32

"Peter Loumann" <me@privacy.net> wrote in message
> [...]
> Herren. Men hvordan mærker jeg det når det sker?
>
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)

Selv hvis du skulle være så stædig og nægte at dø engang i løbet af de næste
3 milliarder år og stadig er her når det sker, så er det ikke nødvendigvis
verdens undergang. Galakser er stadig primært et enormt tomrum hvor de
enkelte stjerner udgør en meget lille del af volumen, og et sammenstød vil
ikke nødvendigvis give en "splat" effekt. Oftest rives en stor del af
stjernerne ud af deres kredsløb om galaksens centrum og slynges ud i
tomrummet hvor de ender deres dage i al ensomhed. Eventuelt kan visse
planeters bane også blive påvirket, og i tilfælde af at vores egen jord
ændrer sin bane kan vi i værste fald risikere at blive slynget ind i vores
sol eller ud af vores kredsløb om solen - begge dele vil naturligvis
være....mindre heldige for os

Fra : kjaer

Dato : 30-03-06 10:02

Peter Loumann wrote:
> Til min skræk læser jeg i avisen at Mælkevejen og Andromeda-galaksen
> snart ramler sammen. Så nu vil jeg beskikke mit bo og berede mig på
> at møde Herren. Men hvordan mærker jeg det når det sker?

Herren ryger ved samme lejlighed. Det er jo langt oppe i himlen det foregår.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-03-06 09:13

Peter Loumann skrev:

> Til min skræk læser jeg i avisen at Mælkevejen og Andromeda-galaksen
> snart ramler sammen. Så nu vil jeg beskikke mit bo og berede mig på
> at møde Herren. Men hvordan mærker jeg det når det sker?

Jeg mener at der findes et flot billede af to galakser, som et sted
ude i universet er i færd med at "krydse" tværs igennem hinanden.

Som en anden har nævnt, skulle sådan et møde ikke nødvendigvis
resultere i en frygtelig masse planet- og stjernekollisioner.

--
'rluf :·)
»... Det var nyhederne fra "Radio Dommedag".

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 30-03-06 10:49

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
>
> Som en anden har nævnt, skulle sådan et møde ikke nødvendigvis
> resultere i en frygtelig masse planet- og stjernekollisioner.

Der er det her, af lidt ældre dato, men flot er det:

http://hubblesite.org/newscenter/newsdesk/archive/releases/1997/34/

Der er også det interessante, at sammenstød mellem to galakser
kan give anledning til NYE galakser, dværg-galakser:

http://www.tycho.dk/article/articleview/3408/1/252/

På side 2 i denne artikel nævnes det, at man i denne forbindelse
har konstateret tilstedeværelsen af organiske forbindelser, men
om det er selve sammenstødet der er årsag til dannelsen af disse,
fremgår ikke helt klart. Hvis det er det, så kan man jo ikke
sige, at sådanne sammenstød udelukkende er "destruktive"?

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : John Larsson

Dato : 30-03-06 10:38

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> [...]
>
>Som en anden har nævnt, skulle sådan et møde ikke nødvendigvis
>resultere i en frygtelig masse planet- og stjernekollisioner.

Ja, direkte kollisioner legeme mod legeme vil være sjældne. Galaksernes
moment vil sørge for at de stort set ikke "blander masser", men man skal
ikke tro at galakserne vil være upåvirkede! Fænomener som dette kan
simuleres temmelig detaljeret i computermodeller.

John

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 30-03-06 12:13

John Larsson skrev:

> [...]
> ikke tro at galakserne vil være upåvirkede! Fænomener som dette kan
> simuleres temmelig detaljeret i computermodeller.

Jeg har aldrig set sådanne simulationer, men jeg vil gætte på, at
mange af dem viser enkelte stjerner der bliver slynget ud med
ekstra stor impuls?

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-03-06 13:18

Mogens Michaelsen fortalte:

> Jeg har aldrig set sådanne simulationer, men jeg vil gætte på, at
> mange af dem viser enkelte stjerner der bliver slynget ud med
> ekstra stor impuls?

Der kan ihvertfald opstå meget flotte følehorn
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap971022.html

Mvh
Martin
--