Bøgetræ
Fra : Claus Johannsen

Dato : 29-03-06 20:13

Jeg har et gammelt bøgetræ der står mellem to ahorntræer. Det tunge islag
her i vinter har taget pynten af de tre gamle træer. De to ahorntræer har
været stynet tilbage til 5 m. højde for mange år siden, og jeg påtænker at
styne dem igen. men kan mit bøgetræ holde til den behandling?

Mvh. Claus

Fra : F.Hansen

Dato : 29-03-06 20:26

"Claus Johannsen" <landkaergaard@post.nordit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> været stynet tilbage til 5 m. højde for mange år siden, og jeg påtænker at
> styne dem igen. men kan mit bøgetræ holde til den behandling?

Dit bøgetræ tager vel ingen skade af at du styner dine ahorn

Fundet med google:

Langt de fleste løvfældende træer egner sig til styning. I enkelte tilfælde
går det dog galt, sker det er der ikke andet at gøre end at fjerne resten af
stammen og plante et nyt træ.

Følgende arter har gennem tiderne vist sig at være særligt velegnede: Røn,
Lind, Pil, Poppel, Ask, Elm, Hestekastanie, Platan og Ahorn.

Finn

Fra : Claus Johannsen

Dato : 29-03-06 21:20

Min tanke var at styne det ned til 5 m. sammen med ahorntræerne.

Mvh. Claus

Fra : Martin

Dato : 30-03-06 09:11

Man ser i hvert fald flere steder i landet eksempler på at man "stævner"
bøgetræer, det består i at man skærer stammen i 0,2 - 1 meters højde. Det
virker fint så mon ikke 5 meter også kan gå? prøv evt at google på "stævnet
bøg"

Fra : MGJ

Dato : 01-04-06 05:18

Hej

Min nabo har stynet et stort bøgetræ for 3 år siden og det ligner noget der
er løgn !

MGJ