Udsende reklamer via Fax ?
Fra : GiWeo

Dato : 29-03-06 16:39

Hejsa

Hvad siger loven om at udsende reklamer via fax ?

--

Lars Engelhardt
info@netinkREMOVE.dk

Fra : LarsJ

Dato : 29-03-06 16:45

GiWeo skrev:
> Hejsa
>
> Hvad siger loven om at udsende reklamer via fax ?

Det er forbudt, hvis modtageren ikke har givet dig lov - uanset om det
er til private eller firmaer.
Du kan læse om markedsføringsloven på forbrug.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-03-06 22:19

"GiWeo" <giweoFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Hvad siger loven om at udsende reklamer via fax ?

Det er et brud på markedsføringslovens §6a (den såkaldte "Spam-paragraf"),
med mindre modtageren forud har givet dig lov

<SNIP>
§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
</SNIP>

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 31-03-06 00:29

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder
> samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende

I øvrigt mener jeg, at det er svineri, direkte ubehøvlet og uartigt i
højeste grad at bruge fax-motagerens papir til reklamer. Jeg kunne aldrig i
min vildeste fantasi finde på at handle med et sådant firma.
Karsten H. Jensen

Fra : Thomas VJ

Dato : 31-03-06 02:33

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> § 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
> elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller ... <klip>

Hvad er det lige et automatisk opkaldssystem er?

Er det forresten ikke også ulovligt at ringe til private og/eller
virksomheder uopfordret?

--
mvh, Thomas VJ
dykkerteori.dk

Fra : Anders Christensen

Dato : 31-03-06 06:13

Thomas VJ wrote:
> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er det lige et automatisk opkaldssystem er?

De opkald der kommer nogen af fra udlandet med "Du har vundet en
rejse..." sker via et automatisk opkaldssystem, hvor man så bliver
stillet videre til et menneske når man trykker på en tast.
Fax kan også udsendes automatisk fra en computer.

> Er det forresten ikke også ulovligt at ringe til private og/eller
> virksomheder uopfordret?

Der er nogle få brancher (forsikring, bogklubber og vist et par stykker
mere) der må kontakte private telefonisk, men ellers er det generelt
forbudt at ringe til private.
Virksomhederne er der frit slag på.

Man kan dog som virksomhed blive markedsføringsbeskyttet i cvr-registeret.
Det forbyder dem der henter data i cvr i at bruge dem til direkte
markedsføring, jævnfør cvrloven.
Desværre kan jeg ikke helt finde ud af om det har nogen virkning på dem
der finder informationerne andre steder.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-03-06 15:55

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Er det forresten ikke også ulovligt at ringe til private og/eller
> virksomheder uopfordret?

Ikke til virksomheder, men det er i strid med dørsalgsloven at ringe
uopfordret til private (et par brancher er dog undtaget bla. aviser,
forsikringer osv.).
Ën anden ting er så at jeg som erhvervsdrivende bliver temmelig irriteret
når jeg uopfordret bliver ringet op. Det bør man tage med i sine
overvejelser når man vælger markedsføringsform.

Fra : Thomas VJ

Dato : 03-04-06 18:59

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
<klip>
> Ën anden ting er så at jeg som erhvervsdrivende bliver temmelig irriteret
> når jeg uopfordret bliver ringet op. Det bør man tage med i sine
> overvejelser når man vælger markedsføringsform.

Helt enig - ofte beder jeg sælgeren hænge på et øjeblik ... Efter et
kvarters tid har de fleste af dem lagt på

Det hænder at en bruger opretter sig som kunde i min internet shop uden at
gennemføre et køb. Min nuværende praksis i sådanne tilfælde er kontrollere
om brugeren er på Robinson listen og derefter sende et (snail-mail)
velkomstbrev. Men en gang i mellem kunne det være rart at ringe til kunden
og eksempeltvis høre om vedkommende har haft problemer med købet eller
spørgsmål. Men det må man vel heller ikke selvom brugeren har oprettet sig
som kunde ?

--
Mvh, Thomas VJ
dykkerteori.dk

Fra : Anders Christensen

Dato : 03-04-06 18:11

Thomas VJ wrote:
> [...]
> og eksempeltvis høre om vedkommende har haft problemer med købet eller
> spørgsmål. Men det må man vel heller ikke selvom brugeren har oprettet sig

Nej, ikke medmindre kunden aktivt giver dig lov.