Batteri?
Fra : Mr. Smith

Dato : 29-03-06 15:30

Hey

Min pc startede i dag op med meldingen at CMOS ikke kunne indlæses. Jeg
gik ind i BIOS og ændrede datoen fra 2004 til dags dato.

Efter genstart skete der intet, og min skærm får nu ikke engang signal
når jeg starter pc'en.
Blæserne starter og harddisken snurrer ganske kort tid - det beep som
plejer at lyde, kommer heller ikke.

Kan det være batteriet som er dødt, når pc'en slet ikke vil starte?

Mvh. Smith

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-03-06 23:03

"Mr. Smith" <spam@nospamthankyou.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> plejer at lyde, kommer heller ikke.
>
> Kan det være batteriet som er dødt, når pc'en slet ikke vil starte?

Det kan det formentlig godt, men det er dog sjældent, at sådan et batteri
står helt af sådan lige uden videre.
Da du var i bios skulle du have haft indlæst bios enten som default, optimal
eller hvilke muligheder der nu er, for ellers vil cmos stadig være forkert
ved en genstart.
Jeg vil foreslå at du fysisk fjerner strømstikket til computeren, så den
står helt uden strøm et øjeblik. Derefter sætter du det til igen og prøver
at starte og ser om du så kan komme frem til bios og indlæse bios default,
optimal eller osv.
Hvis ikke du kan det, skal du i manualen finde ud af, hvordan du kan
nulstille bios. Det kan man typisk ved kortvarig at flytte en jumper på
bundkortet.
Alternativt fjerner man batteriet i ca. 1 time og prøver at sætte det i
igen, hvorefter man genstarter. Så plejer den at have nulstillet bios.

Kurt

Fra : Mr. Smith

Dato : 30-03-06 19:26

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> wrote
> [...]
> Alternativt fjerner man batteriet i ca. 1 time og prøver at sætte det i
> igen, hvorefter man genstarter. Så plejer den at have nulstillet bios.

- Jeg har nu fået gang i maskinen ved at nulstille bios ved at flytte
jumperen og jeg fjernede også batteriet - tak for tippet!

Nu kan jeg som sagt starte pc'en, men hvis jeg ændrer dato og klokkeslæt og
gemmer ændringerne, står jeg i samme situation som tidligere - intet liv i
pc'en.

Nogen idé om hvad der forårsager dette?

//smith

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-03-06 20:23

"Mr. Smith" <spamspam@spam.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nu kan jeg som sagt starte pc'en, men hvis jeg ændrer dato og klokkeslæt
> og gemmer ændringerne, står jeg i samme situation som tidligere - intet

Tja - jeg skrev, at du skulle indlæse bios default eller optimal eller hvad
det nu hedder. Det hjælper ikke, at du bare stiller klokken. Den har smidt
bios og den skal genindlæses og derefter gemmes inden du forlader den. Så
burde det virke.
Ellers må du prøve med et nyt batteri.

Kurt