Utæt WC
Fra : Ulrik Smed

Dato : 29-03-06 08:35

Hej

Jeg har et lidt ældre Gustavsberg WC der løber. Det er ved indløbsventilen
at det ikke stopper med at tage vand ind. Først kunne jeg give cisternen et
lille dask, så stoppede det. Men så tog jeg låget af cisternen og rykkede
lidt i den sorte kapsel der sidder over ventilen, og det blev det værre
af... :-/

Det ser sådan her ud inden i cisternen:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/IMG_3943.jpg

Jeg tænker bare det skal afkalkes, men hvordan kommer jeg ind til den ventil
under den sorte kapsel? Kapslen kan vrikkes en anelse frem og tilbage, men
kan ikke umiddelbart tages af. Og hvis jeg presser ovenpå den, så kan jeg få
vandtilgangen til at standse.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Gunnar007

Dato : 29-03-06 16:30

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et lille dask, så stoppede det. Men så tog jeg låget af cisternen og
> rykkede lidt i den sorte kapsel der sidder over ventilen, og det blev det

SÅdan en du har taget billede af kan du købe i et velasorteret byggemarked.
Det gjorde jeg da jeg havde netop det problem.
Det virkede..

Nu er det så utæt nede ved bolden, selvom jeg har skiftet den

Hilsen G

Fra : Ulrik Smed

Dato : 29-03-06 18:24

Gunnar007 wrote:

> SÅdan en du har taget billede af kan du købe i et velasorteret
> byggemarked. Det gjorde jeg da jeg havde netop det problem.
> Det virkede..

Det lyder godt! Men hvordan fik du den af, den sorte kapsel dér, skal den
skrues af? Og følger ventilen og armen til flyderen med af?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Gunnar007

Dato : 29-03-06 19:55

> Det lyder godt! Men hvordan fik du den af, den sorte kapsel dér, skal den
> skrues af? Og følger ventilen og armen til flyderen med af?

Nej du køber hele svømmeren med rør og det hele,
Det hele skrues af og nyt sættes på.
Spørg der hvor du køber det.

Man skal dog huske at slukket for vandet

Hilsen G

Fra : Ulrik Smed

Dato : 29-03-06 20:21

Gunnar007 wrote:

> Nej du køber hele svømmeren med rør og det hele,
> Det hele skrues af og nyt sættes på.
> Spørg der hvor du køber det.
>
> Man skal dog huske at slukket for vandet

Hehe, OK! Har allerede lukket for vandet, ellers står WC'et jo bare og
poster udmærket vand direkte i kloaken. Jeg må lige forbi Bom-Stark
eller Silvanowich i morgen.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Ulrik Smed

Dato : 30-03-06 23:07

Ulrik Smed wrote:

> Hehe, OK! Har allerede lukket for vandet, ellers står WC'et jo bare og
> poster udmærket vand direkte i kloaken. Jeg må lige forbi
> Bom-Stark eller Silvanowich i morgen.

De havde sådan en universal svømmer/ventil/rør-ting i Silvan. Lignede meget
den af min. Men det er ret bøvlet at komme til bag WC'et under cisternen for
at skifte det hele. Så jeg slåssede lidt videre med den gamle, og endte med
at sætte en træklods i klemme mellem den sorte kapsel foroven, og op imod
cisternens top. Det virker, men har jo nok en tvivlsom holdbarhed... :-/

Er der ikke nogen der ved hvordan jeg får den pokkers kapsel af? Så er der
jo sikkert noget nedenunder der kan renses eller afkalkes, eller måske en
pakning der kan skiftes. Det ville være noget nemmere.

Her er billedet igen:

Fra : Armand

Dato : 04-04-06 01:12

Ulrik Smed skrev:

> [...]
gamle, og endte med at sætte en træklods i klemme mellem den sorte
kapsel foroven, og op imod cisternens top. Det virker, men har jo nok en

Hvor gammelt er WC'et?
Tit er der, som i så mange andre situationer, ikke langt fra prisen på
et reparations-sæt og et billigt nyt WC. Prøv at kigge priser og
genovervej så!

Alternativet er som altid at afsøge nettet for produktet til den bedste
pris - Jeg har før haft held på billigvvs.dk !

--
Armand.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 04-04-06 22:32

Armand wrote:
> Hvor gammelt er WC'et?

Hmm, ca 15 år vil jeg skyde.

> Tit er der, som i så mange andre situationer, ikke langt fra prisen på
> et reparations-sæt og et billigt nyt WC. Prøv at kigge priser og
> genovervej så!

Det sæt i Silvan kostede ca. 150.-

> Alternativet er som altid at afsøge nettet for produktet til den
> bedste pris - Jeg har før haft held på billigvvs.dk !

Har lige kigget lidt, de har faktisk et Ifö til 1455.- Meeen, vil nu stadig
hellere rep'e det gamle, det virker som en lille bagetelfejl, og hvis jeg
kan få det kapsel af er det sikkert ikke meget der skal til. Ellers må jeg
købe til det sæt i Silvan.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark