frugttræ ud af frugtgren
Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 28-03-06 22:41

Har lige tænkt en tanke !!- kan man tage en gren fra en en frugttræ -
putte den i en spand jord (som står i en vandfyld kapilær kasse) -
dække den til 99% med jord - og få den til at sætte rødder??
Såfremt er det så nødvendigt med podning ??

Mvh
Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-03-06 19:30

On 28 Mar 2006 13:40:52 -0800, peter_dinesen@hotmail.com wrote:

> [...]
>dække den til 99% med jord - og få den til at sætte rødder??
>Såfremt er det så nødvendigt med podning ??

I princippet kan man godt. I praksis er det næppe godt.

Frugttræerne er meget længe om at sætte rødder hvis man sætter
stiklinger af dem.

Hvis man kunne få ordentlige træer ud af det ved at sætte stiklinger, så
gjorde man det helt sikkert, frem for at pode. Det er en meget
arbejdskrævende process at pode.

Jeg ved ikke hvor god en rod man vil få på et frugttræ sat fra stikling,
men det kan også være en af grundene til at man poder - ved at pode på
et bestemt underlag (grundstamme) kan man nogenlunde styre størrelsen på
træerne, så de alle bliver omtrent lige store.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 30-03-06 10:22

Mange tak for det - så blev jeg lidt klogere :)

Peter