/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Lægning af gulv
Fra : Morten Nielsen


Dato : 28-03-06 12:40

Hej

Jeg har fået købt mig en 80 kvm, egeparket på 15mm, som skal lægges som
svømmende gulv, i flere rum i stueetagen og på første sal. Jeg ser heller
ikke noget problem i at lægge det i normale rum med 4 vægge, hvor man kan
hive fodpanelerne af og bruge disse til at skjule luften ud til væggen.

Men hvad gør man fx. på en repos, hvor det skal gå ud til en trappe der går
ned. Skal der stadig være 10 mm luft til kanten, eller lader man det gå helt
ud, og slutter af med en metalkant som går ned over trappetrinet ?

Jeg mangler også lige gode ideer til hvordan man lægger det omkring trappen,
hvor der måske er runde hjørner. Holder man afstand, eller lader man det gå
helt ind, og hvordan får man en liste/panel der evt. dækker dette mellemrum,
som også er rund ?

På forhånd tak.


/Morten Nielsen



 
 
Thomas (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 28-03-06 20:17


> hvor der måske er runde hjørner.

Runde hjørner? Det lyder sgu sjovt. Kan du ikke benytte en firkantet
rundstok?

/Thomas



Frank E. N. Stein (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 29-03-06 02:12

On Tue, 28 Mar 2006 21:17:12 +0200, Thomas wrote:

>> hvor der måske er runde hjørner.
>
> Runde hjørner? Det lyder sgu sjovt.

Jeg kan ikke se vitsen. Kan du uddybe?

Thomas (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 29-03-06 20:08


"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse
news:pan.2006.03.29.01.11.53.587161@mail.is...
> On Tue, 28 Mar 2006 21:17:12 +0200, Thomas wrote:
>
>>> hvor der måske er runde hjørner.
>>
>> Runde hjørner? Det lyder sgu sjovt.
>
> Jeg kan ikke se vitsen. Kan du uddybe?

Ja, da.
Et punkt i en konveks mængde M kaldes et hjørne,hvis det ikke ligger på et
liniestykke mellem to andre punkter i M. Derfor er et rundt hjørne ikke
matematisk korrekt.

/Ths.



Morten Nielsen (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Nielsen


Dato : 30-03-06 07:39

> Ja, da.
> Et punkt i en konveks mængde M kaldes et hjørne,hvis det ikke ligger på et
> liniestykke mellem to andre punkter i M. Derfor er et rundt hjørne ikke
> matematisk korrekt.

Nu er er det jo ikke dk.videnskab.hus-og-have. Jeg spurgte ikke om den
korrekte formulering af mit problem, nærmere et løsningsforslag.


/Morten Nielsen



Thomas (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 30-03-06 19:36


"Morten Nielsen" <Gzus||removethis||@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:442b7cee$0$47094$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Ja, da.
>> Et punkt i en konveks mængde M kaldes et hjørne,hvis det ikke ligger på
>> et
>> liniestykke mellem to andre punkter i M. Derfor er et rundt hjørne ikke
>> matematisk korrekt.
>
> Nu er er det jo ikke dk.videnskab.hus-og-have. Jeg spurgte ikke om den
> korrekte formulering af mit problem, nærmere et løsningsforslag.
>
Nu svarede jeg jo sådant set heller ikke dig, men "Frank E.N. Stein".

/Ths.



Frank E. N. Stein (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 30-03-06 23:22

On Wed, 29 Mar 2006 21:07:40 +0200, Thomas wrote:

>>>> hvor der måske er runde hjørner.
>>>
>>> Runde hjørner? Det lyder sgu sjovt.
>>
>> Jeg kan ikke se vitsen. Kan du uddybe?
>
> Ja, da.
> Et punkt i en konveks mængde M kaldes et hjørne,hvis det ikke ligger på et
> liniestykke mellem to andre punkter i M. Derfor er et rundt hjørne ikke
> matematisk korrekt.

Et hvilket som helst punkt i et afrundet hjørne ligger ikke på et
linjestykke mellem to andre punkter i M.
Hvis dit hjørne kun må bestå af eet punkt, kommer du til at lede længe
efter hjørner i den virkelige verden. Det er forresten der huse befinder
sig.

Martin Bak (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 29-03-06 10:02


"Morten Nielsen" <Gzus||removethis||@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:4429209f$0$47014$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har fået købt mig en 80 kvm, egeparket på 15mm, som skal lægges som
> svømmende gulv, i flere rum i stueetagen og på første sal. Jeg ser heller
> ikke noget problem i at lægge det i normale rum med 4 vægge, hvor man kan
> hive fodpanelerne af og bruge disse til at skjule luften ud til væggen.
>
> Men hvad gør man fx. på en repos, hvor det skal gå ud til en trappe der
> går
> ned. Skal der stadig være 10 mm luft til kanten, eller lader man det gå
> helt
> ud, og slutter af med en metalkant som går ned over trappetrinet ?
>

Der skal være afstand. Afstanden sikrer, at gulvet kan bevæge sig som følge
af temperatur- og luftfugtighedsudsving. Ellers vil der være en risiko for,
at gulvet kommer til at ligge i spænd og enten knirke eller i værste fald
bule.

> Jeg mangler også lige gode ideer til hvordan man lægger det omkring
> trappen,
> hvor der måske er runde hjørner. Holder man afstand, eller lader man det
> gå
> helt ind, og hvordan får man en liste/panel der evt. dækker dette
> mellemrum,
> som også er rund ?
>
Der skal altså også være afstand ved rundingen. Listearbejdet er rent
snedkeri. Skær for eksempel nogle kiler eller hakker ud fra bagsiden af
panelet/listen, så den kan formes langs rundingen.

Martin



Morten Nielsen (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Nielsen


Dato : 29-03-06 11:44

> Der skal være afstand. Afstanden sikrer, at gulvet kan bevæge sig som
følge
> af temperatur- og luftfugtighedsudsving. Ellers vil der være en risiko
for,
> at gulvet kommer til at ligge i spænd og enten knirke eller i værste fald
> bule.

Det var det jeg tænkte, jeg kan bare se på det eksisterende parketgulv, at
det er lagt helt ud til kanten af trappen. Tænkte nok at det var forkert :)

> Der skal altså også være afstand ved rundingen. Listearbejdet er rent
> snedkeri. Skær for eksempel nogle kiler eller hakker ud fra bagsiden af
> panelet/listen, så den kan formes langs rundingen.

Kan man evt. dampe trælisterne og sætte dem i spænd således at de får
rundingen, eller er det nødvendigt at skære disse hakker ?


På forhånd tak.


/Morten Nielsen



Martin Bak (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 29-03-06 12:05


"Morten Nielsen" <Gzus||removethis||@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:442a64e0$0$47047$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Der skal altså også være afstand ved rundingen. Listearbejdet er rent
>> snedkeri. Skær for eksempel nogle kiler eller hakker ud fra bagsiden af
>> panelet/listen, så den kan formes langs rundingen.
>
> Kan man evt. dampe trælisterne og sætte dem i spænd således at de får
> rundingen, eller er det nødvendigt at skære disse hakker ?
>
>
Det kommer an på, hvilken liste og hvor skarp rundingen er. Der gælder ingen
regler, alt hvad du kan få til at virke vil være i orden.

Martin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste