Dykning i Krabi, Thailand
Fra : Søren Frost

Dato : 26-03-06 01:51

Hej gruppe,

Jeg skal i starten af maj tilbringe 7 dage i området omkring Krabi i
Thailand. Præcis hvordan og hvor ugen skal tilbringes er i skrivende stund
uafklaret, og jeg vil i den anledning gerne høre om eventuelle erfaringer
fra området. Fokus er (naturligvis) på dykning, men alle erfaringer fra
området har interesse.
Øen Koh Phi Phi skulle efter sigende være et idéelt sted til dykning. Nogen
der vil be- eller afkræfte dette?

Det bør nævnes at min medrejsende er nyuddannet PADI OW, med dertil hørende
dybdebegrænsninger (vist nok 18 meter?). Vil dette eventuelt give problemer
i forhold til dykkerstederne og centrene i området?

M.v.h.
Søren Frost

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 26-03-06 10:02

Phi-Phi er normalt stedet at dykke. Der er et pænt stykke der ud, og min
kæreste og jeg havde kun 2 dyk i alt på vores thailandstur for 2½ år siden.
Dybden er ikke noget problem idet der er nogle populære swim-arounds inden
for alm. OW-grænser.

Man kan være heldig at se hvalhajer derude - det gjorde vi. Men sigten kan
efter sigende variere meget.

De fleste dykker centre (på Ao-Nang Beach) arbejder sammen i lav-sæsonen
(August-Oktober) og booker gæster ind på hinandens både så bådene er fyldte.
Så som du kan regne ud er priserne de samme. Vi valgte derfor at besøge
diveshopsne og tog den hvor vi blev bedst modtaget og guidet.

God tur
Nicolai Hanssing

Fra : Søren Frost

Dato : 26-03-06 22:04

Takker for de svar jeg har modtaget hidtil.

Jeg antager man kunne finde et strandhotel med egne dykkerfaciliteter, båd,
flaskefyldning m.m, og så tage med dem ud til dykkerstederne om dagen.
Alternativet er vel et hotel på fastlandet, og så tage kontakt til et
dykkercenter der sejler til de gode steder.
Da vi næppe skal dykke hele tiden, har det også interesse om der er andre
ting at lave og se i nærheden. Er der eksempelvis andet at komme efter end
dykning på en ø som Koh Phi Phi, eller skal man til fastlandet?
Hvad ville være at foretrække, og på hvilken baggrund?

M.v.h.
Søren Frost

Fra : Bjarne Elmstrom

Dato : 27-03-06 01:06

"Søren Frost" <s010235REMOVETHIS@student.dtu.dk> wrote in

> Takker for de svar jeg har modtaget hidtil.

Hej

VI har lige været på Koh Lanta, en ø lidt syd for Krabi, hvor vi også
dykkede omkring phi-phi, udover de nævnte steder er der også King Cruiser,
vraget af en passagerfærge der vist sank i 98. Der er mange
penetreringsmuligheder (hvis man tør, vraget er meget faldefærdigt).
Vi dykkede også ved en en lille øgruppe Koh Ha, hvor der er mange
forskellige dykkersteder og ved et rev længere sydpå, bin bidang. Næsten
alle dyk bød på leopardhajer og der var en del nøgensnegle.

Kysten omkring Krabi er meget flot med stejle klippevægge og mange
drypstenshuler, flere steder kan man leje siton-kajaker og hvis man vil
klatre på de stejle klippevæge, kan man tage til ray lay bay lige syd for ao
nang (kun mulig med båd). Her er den en del resorts og mange klatrebikse.

mvh
Bjarne Elmstrøm

Fra : Henrik

Dato : 26-03-06 20:15

Er lige kommet hjem fra Phuket for 2 uger siden.
Du kan finde noget om de forskellige dykker steder i nærheden af Krabi her:

http://www.padidiveguides.com/TH/Andaman_Coast/andaman.html?

Jeg var selv ude at dykke på Anemone Reef og Shark Point, begge steder er
gode begynder steder, uden strøm og en max dybte på 23m, specielt Anemone
Reef var rigtig fedt, der var rigtige mange forskellige fisk og vi var
heldig og se en leopard haj på ca 2½m.

Henrik