benzin til kædesave
Fra : per

Dato : 14-06-01 19:31

Skal jeg bruge blyfri til kædesave?

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Henning Andersen

Dato : 14-06-01 20:30

"per" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3gIpO8ViGowOdWOhqyjHXjIOSBEq@4ax.com...
> Skal jeg bruge blyfri til kædesave?

Det er underordnet bare du husker totaktsolien.

--
Henning Andersen
Nr. Munksgaard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-06-01 21:10

On Thu, 14 Jun 2001 21:30:25 +0200, "Henning Andersen"
<rammemc@city.dk> wrote:

>Det er underordnet bare du husker totaktsolien.

Hvad med det her miljøbenzin, Aspen, er det noget værd?
Javist, det er dyrt som bare... men det er nu lidt mere behageligt at
gå med maskinen når den kører på det.
Men har maskinen noget imod det?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Thïngmand

Dato : 14-06-01 21:06

> Men har maskinen noget imod det?

Husqarna anbefaler at bruge Aspan fra starten af, da det angiveligt skulle
være en hel del sundere for motorsaven (og dit helbred)

- Så bruger man kun saven til "småting" tror jeg det er pengene værd, men
skal man save brænde til at opvarme huset hele vinteren, begynder det måske
at være billigere at købe en ny sav, selvom den måske skulle holde nogle år
mindre på alm. blanding...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-06-01 22:05

On Thu, 14 Jun 2001 22:05:57 +0200, "Thïngmand" <michael@thingmand.dk>
wrote:

>Husqarna anbefaler at bruge Aspan fra starten af, da det angiveligt skulle
>være en hel del sundere for motorsaven (og dit helbred)

Jeg finder det mere behageligt at bruge end alm. benzin, især hvis man
skal bruge det flere timer dagligt.

> [...]
>at være billigere at købe en ny sav, selvom den måske skulle holde nogle år

Jeg har hørt at man ikke skal skifte fra almindelig benzin til
miljøbenzinen hvis det er en aldrende maskine man har. Noget med at
miljøbenzinen er renere end alm. benzin og derfor vil opløse lidt sod
som måske sidder i pakninger ol. i motoren, og at det i disse aldrende
maskiner måske lige præcis er denne sod som gør at motoren er tæt og
virker.. Om det har noget på sig ved jeg ikke, men det lyder i mine
ikke-motor-kyndige ører rimeligt nok.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : per

Dato : 14-06-01 21:28

On Thu, 14 Jun 2001 22:10:05 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Hvad med det her miljøbenzin

Jeg er godtnok meget træt af miljø. det smager sku ikke så godt. men
meningen er sikert ok :.-)

En benzin duns er da ikke det værdste. det tager den værdste
halsbetændelse.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-06-01 22:03

On Thu, 14 Jun 2001 22:27:43 +0200, per <phbyg@privat.dk> wrote:

>Jeg er godtnok meget træt af miljø. det smager sku ikke så godt. men
>meningen er sikert ok :.-)

Det hedder bare miljøbenzin, om det også er sundere for miljøet ved
jeg ikke. Og det er heller ikke særlig vigtigt om det er... bare det
er godt for min maskine (og for mig)

>En benzin duns er da ikke det værdste. det tager den værdste
>halsbetændelse.

Der hvor jeg arbejdede sidste år brugte de det til alle maskinerne.
Det var noget mere behageligt at gå med hele dagen i forhold til alm.
benzin.

Men et andet sted jeg har arbejdet brugte de det kun som et forsøg som
de stoppede med inden den indkøbte ration var brugt op. Jeg ved bare
ikke om det var fordi det var 'dårligt' for maskinerne.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 16-06-01 15:35

I artiklen <lptkitcqc5vkrmvim92nusuualcn4nu75i@4ax.com>,
skrev Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>:
> [...]

[snip]

Det gør den friske luft iøvrigt også.

> Der hvor jeg arbejdede sidste år brugte de det til alle maskinerne.
> Det var noget mere behageligt at gå med hele dagen i forhold til alm.
> benzin.

Hvad er det, der gør det mere behageligt end alm. benzin? Jeg har brugt
begge dele, og har ikke lagt mærke nogen forskel (bortset fra prisen).
Aspen benzin har den fordel at det er blandet med totaksolie i det rigtige
forhold, samt at man ikke behøver at huske at ryste dunken, når den har
stået ubrugt et stykke tid.

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS 3.70

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-06-01 18:15

On Sat, 16 Jun 2001 16:35:05 +0200, <juletrae@post4.tele.dk> wrote:

>Hvad er det, der gør det mere behageligt end alm. benzin? Jeg har brugt
>begge dele, og har ikke lagt mærke nogen forskel (bortset fra prisen).

Lugten... jeg finder ikke almindelig benzinos særlig sjov efter en hel
dag. Aspen er ikke nær så slemt, efter min mening.

>Aspen benzin har den fordel at det er blandet med totaksolie i det rigtige
>forhold, samt at man ikke behøver at huske at ryste dunken, når den har
>stået ubrugt et stykke tid.

Det er jo også væsentligt.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Finn

Dato : 15-06-01 15:36

> Hvad med det her miljøbenzin, Aspen, er det noget værd?
> Javist, det er dyrt som bare... men det er nu lidt mere behageligt at
> gå med maskinen når den kører på det.
> Men har maskinen noget imod det?

Hej Mads

Vi bruger miljøbenzin på jobbet til 2 taktsmaskinerne, hvad mærke det er
ved jeg ikke, vi får det gennem hydro.
Det lugter lidt af friture/grillbar når man er i nærheden af udstødningen.

Maskinerne tager ikke skade af det, det er nærmere pengepungen der gør.

Mvh. Finn

Fra : Henning Andersen

Dato : 14-06-01 20:30

Fra : per

Dato : 14-06-01 20:47

<rammemc@city.dk> wrote:

>"per" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
>Det er underordnet bare du husker totaktsolien.
Det er den der skal blandes i benzinen?

hvor mange %

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : WillSonn/Egon Wille

Dato : 14-06-01 21:19

Nye maskiner: 1/50
ældre maskiner 1/25

Fra : per

Dato : 14-06-01 21:25

On Thu, 14 Jun 2001 22:18:34 +0200, "WillSonn/Egon Wille"
<egon@wille.dk> wrote:

>Nye maskiner: 1/50
>ældre maskiner 1/25

Det er alså som de gamle knallerter kørte på.

/Per Hansen

icq 8212837