misfarvede skærebrætter
Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 17:29

Hej!
Mine fine hvide plast skærebrætter er blevet orange/lyserød efter en tur i
opvaskemaskinen sammen med nogle gulerodsrester tror jeg. Hvordan fjerner
jeg denne misfarvning igen? Overvejede klorin, men er bange for at det
sætter sig i dem og bagefter ødelægger af mad.

Nogen forslag?

M&G

Fra : Aksel

Dato : 21-03-06 21:54

"M&G" <MichaelATodc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg denne misfarvning igen? Overvejede klorin, men er bange for at det
> sætter sig i dem og bagefter ødelægger af mad.

Mine plejer at blive hvide igen efter nogle gange i opvaskemaskinen, men jeg
har endnu ikke fundet ud af hvad det er der farver dem.

Hilsen Aksel

Fra : Gamle

Dato : 21-03-06 23:53

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Mine plejer at blive hvide igen efter nogle gange i opvaskemaskinen, men
> jeg har endnu ikke fundet ud af hvad det er der farver dem.

Rød peberfrugt farver utrolig meget og bliver let hængende.
Råt kød farver også, når det skæres istykker. Sætter sig i de fine
skærefuger der kommer i brættet.

Mvh.
Torben

Fra : Dennis \(7600\)

Dato : 22-03-06 10:13

> Mine plejer at blive hvide igen efter nogle gange i opvaskemaskinen, men
> jeg har endnu ikke fundet ud af hvad det er der farver dem.
>
> Hilsen Aksel

Hmm - Jeg ventede spændt på et godt forslag..

Har samme problem, og de bliver sku'tte hvide af at komme i opvaskemaskinen
;)

Mvh Dennis

Fra : Max

Dato : 22-03-06 10:49

Hej

> Har samme problem, og de bliver sku'tte hvide af at komme i
> opvaskemaskinen ;)

Hvad er problemet, hvis de bliver blå af blåbær, ja så er de
blå et stykke tid, hvis de bliver orange af gulerødder, ja så
er de orange for en tid, hvor er problemet i det, det er et
skærebrædt, ikke en udstillingsgenstand.

Mvh Max

Fra : TT

Dato : 22-03-06 11:50

> [...]
> er de orange for en tid, hvor er problemet i det, det er et
> skærebrædt, ikke en udstillingsgenstand.

Nemlig - køb evt. nogle der er sorte, så er problemet løst.

-TT

Fra : PostMan

Dato : 22-03-06 16:12

> [...]
> jeg denne misfarvning igen? Overvejede klorin, men er bange for at det
> sætter sig i dem og bagefter ødelægger af mad.

Du har selv svaret brug klorin (Klor), læg dem i en kloropløsning som til
rengøring, skyll dem godt bagefter, og lad så dem så en dage og lufte af, så
skulle det være ok..

Som en lille hemlighed kan jeg fortælle dig at alle danske champignon bliver
vandet med en klor opløsning hver dag, så kan ikke se det skulle sætte sig i
maden.

PostMan

Fra : Gainsbourg

Dato : 23-03-06 06:10

Det ville jeg også være. Vores er også blevet laksefarvede af et blive
vasket sammen med bolognese sauce. Mit råd er at leve med det -
plasticskærebrædder er jo en brugsgenstand uden synderlig pynteværdi, så de
ligger jo nok for det meste i skuffen, når de ikke er i brug.

> Du har selv svaret brug klorin (Klor), læg dem i en kloropløsning som til
> rengøring, skyll dem godt bagefter, og lad så dem så en dage og lufte af,
> så skulle det være ok..

Klorin er en af de allermest giftige og miljøskadelige produkter vi
overhovedet har i hjemmet. Da det både er usundt og ødelægger vores
vandmiljø, er der alt mulig grund til at begrænse brugen så meget som
muligt. Derudover er det ikke et produkt jeg ville have lyst til at vaske
mit køkkengrej i :-/

> Som en lille hemlighed kan jeg fortælle dig at alle danske champignon
> bliver vandet med en klor opløsning hver dag, så kan ikke se det skulle
> sætte sig i maden.

Nu er det jo ikke sikkert at den kloropløsning som champignon, efter dit
udsagn, skulle blive vandet med, er ufortyndet Klorin.

Med venlig hilsen
Gainsbourg