Opslagsværk - havebog
Fra : Trine

Dato : 19-03-06 18:11

Hej

Min kæreste og jeg har i efteråret købt hus med en dejlig have til, hvori
der er masser af stauder og træer jeg ikke kender.
Er der nogen af jer havefolk der kender en havebog, hvor man kan slå planter
op - lidt ligesom man gør med fugle i en fuglebog - altså hvor man ser på
planten i sin have og derefter slår op og finder et billede af den, og så på
den måde finder ud af hvad planten hedder?

Mange hilsner,
Trine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-03-06 19:21

On Sun, 19 Mar 2006 18:11:20 +0100, "Trine" <test@test.dk> wrote:

> [...]
>planten i sin have og derefter slår op og finder et billede af den, og så på
>den måde finder ud af hvad planten hedder?

Jeg kender ikke sådan en opslagsbog for alle plantegrupper.
Jeg har en som hedder 'Træer i nordeuropa' fra Gads forlag. Den er god
at finde træer i fordi den har nogle 'nøgler' til det - altså man kigger
på et blad og kan se det er savtakket, så kan det være ...den og den.
Men det kræver at man er lidt inde i de betegnelser man bruger for den
slags. Og så er det en meget tør bog at læse i - den beskriver planterne
godt, men på den der tekniske måde. Der står heller ikke noget om
hvordan man kan bruge den i haven osv.
Lidt det samme gælder for diverse flora-bøger, som nok også mest dækker
vilde blomster/græsser.

Havens planteleksikon samt Havens staudeleksikon er også rigtig godt,
både gode beskrivelser til at artsbestemme efter men også noget mere let
læst og med ideer til hvordan planterne bruges. Men står du med en
plante i haven som du slet ikke aner hvad kan være, så er det ikke nemt
at finde den i nogle af disse bøger da de er ordnet alfabetisk efter
planternes latinske navne.

Du skriver ikke om du har forstand på have eller er helt nybegynder. Det
lyder lidt for mig som om du er nybegynder, i så fald vil jeg anbefale
en general havebog. Politiken og Gyldendal har udgivet nogle store tykke
af slagsen, som både dækker det praktiske med haven men også har gode
beskrivelser af de mest almindelige haveplanter.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-03-06 19:59

> Min kæreste og jeg har i efteråret købt hus med en dejlig have til, hvori
> der er masser af stauder og træer jeg ikke kender.

Få først og fremmest hjælp af den mere havekyndige del af familie og venner,
så du har de mest almindelig på plads. Dernæst er besøg på planteskolen over
mange gange en god hjælp, og så ender du som os andre: Det meste har vi styr
på og resten formoder vi selv kan finde ud af det uden vores hjælp.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-03-06 20:10

"Trine" <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> planten i sin have og derefter slår op og finder et billede af den, og så

> den måde finder ud af hvad planten hedder?

Du er velkommen til at fotografere dem efterhånden, linke til fotos, og
spørge hvad det er, her på listen. En del kan ikke se .dk.binaer, men hvis
det ikke kan være anderledes, så den.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Gabel

Dato : 19-03-06 22:16

Haveselskabet har udgivet et supergodt leksikon: Havens Buske og Træer, som
varmt kan anbefales, det er godt nok dyrt (600,- for medlemmer af
haveforeningen) for 2 bind. Ligeledes er der et Staudeleksikon (450,-) som
er ligeså godt.
Held og lykke og mange gode oplevelser med nyerhvervelsen

Hilsen Karl Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-06 07:16

On Sun, 19 Mar 2006 22:15:32 +0100, "Gabel" <7913@grejsdalen.dk> wrote:

>Haveselskabet har udgivet et supergodt leksikon: Havens Buske og Træer, som
>varmt kan anbefales, det er godt nok dyrt (600,- for medlemmer af

Kan det ikke passe at det er den som hed Havens planteleksikon for år
tilbage? Min udgave er omkring 10 år gammel og ret slidt efterhånden

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ole Christiansen

Dato : 20-03-06 08:55

> [...]
>
> Mange hilsner,
> Trine
>
> Start med at gå på biblioteket. Senere kan I jo købe nogle bøger.
De fås også brugt mange af dem. Jeg har f. eks. Politikens havebog.

/Ole

Fra : jfo

Dato : 20-03-06 13:53

"Trine" <test@test.dk> wrote in message
> [...]
> man ser på planten i sin have og derefter slår op og finder et billede af
> den, og så på den måde finder ud af hvad planten hedder?

Du kan finde uendelig mange billeder af blomster ved at søge i 'Billeder' i
Google.
www.google.dk klik på 'Billeder' over søge felt og søg på f.eks. "blomst".

Når du har fundet blomsten du søger kan du klikke dig ind på stedet hvor
billedet
stammer fra og sansynligvis læse navnet dér.

Det er gratis

Fra : Trine

Dato : 20-03-06 15:49

> "Trine" <test@test.dk> wrote in message

Hej alle, tak for svarene. Jeg er ikke helt novice når det gælder have, men
især stauder har jeg ikke gjort det så meget i. Jeg har et par havebøger og
kan da finde noget der, men tror måske jeg skal ønske mig en bog om stauder.
Havde bare håbet, at der fandtes noget a la fuglebøger bare til planter - da
det er en nem måde at slå op på - men det gør der jo tilsyneladende ikke.
Så jeg må, som en af jer foreslår, spørge mig frem blandt familie og venner,
og nok også ha fat i et par bøger mere.