MySQL: timestamp-problem
Fra : jonas@delfs.dk

Dato : 17-03-06 13:21

Hej gruppe

Jeg har en forespørgsel til mysql hvor følgende skal gælde:

UNIX_TIMESTAMP(CONCAT(from_date, ' ', from_time)) <=
UNIX_TIMESTAMP(2006-03-17) <= UNIX_TIMESTAMP(CONCAT( to_date, ' ',
to_time ))

Problemet er så at henholdvis from_time og to_time kan være NULL, og
så skal timestampet blot genereres ud fra henholdsvis from_date og
to_date, men det vil umiddelbart ikke ske.

Hvad kunne en løsning være?

På forhånd tak!

Mvh. Jonas

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-03-06 13:47

jonas@delfs.dk wrote:
> [...]
> så skal timestampet blot genereres ud fra henholdsvis from_date og
> to_date, men det vil umiddelbart ikke ske.

IFNULL, f. eks.

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/control-flow-functions.html

Mvh. Michael.

Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : jonas@delfs.dk

Dato : 17-03-06 14:24

> IFNULL, f. eks.

Takker. Vha IF fik jeg så strikket følgende sammen, men det virker
stadig ikke efter hensigten - nogen idé om hvorfor? Forespørgslen
giver 0 rækker mod forventet 1.

UNIX_TIMESTAMP(IF(from_time, CONCAT(from_date,' ', from_time),
from_date)) <= UNIX_TIMESTAMP(2006-03-17) <= UNIX_TIMESTAMP(IF(to_time,
CONCAT(to_date,' ', to_time), to_date))

Mvh. Jonas

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-03-06 14:26

jonas@delfs.dk wrote:

> Takker. Vha IF fik jeg så strikket følgende sammen, men det virker
> stadig ikke efter hensigten - nogen idé om hvorfor?

Ja. Du bruger ikke IFNULL.

Fra : jonas@delfs.dk

Dato : 17-03-06 14:40

> Ja. Du bruger ikke IFNULL.

Sikke et brugbart svar. Jeg fandt det mere logisk at benytte IF, og det
virker i øvrigt fint - problemet lå i anden omgang et andet sted.

Mvh. Jonas

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-03-06 16:30

jonas@delfs.dk wrote:

> Sikke et brugbart svar. Jeg fandt det mere logisk at benytte IF, og det
> virker i øvrigt fint - problemet lå i anden omgang et andet sted.

Du spørger efter at checke hvornår en søjle er NULL. Jeg foreslår en
operator der gør lige netop præcis dét (IFNULL). Du skriver at det ikke
virker og giver et eksempel, hvor det er helt tydeligt at det ikke
virker fordi du bruger en anden operator (IF) og ikke checker at værdien
reelt er NULL.

Hvad havde du så regne med at jeg skulle skrive andet end det samme, som
jeg oprindeligt skrev - at du skulle bruge IFNULL?

Fra : jonas@delfs.dk

Dato : 21-03-06 13:31

Michael Zedeler wrote:

> [...]
>
> Hvad havde du så regne med at jeg skulle skrive andet end det samme, som
> jeg oprindeligt skrev - at du skulle bruge IFNULL?

Ja, beklager - jeg var for hurtigt ude! Jeg troede i første omgang at
jeg brugte IF forkert og synes derfor at dit svar om IFNULL var ret
intet-sigende når jeg nu havde fundet ud af at IF's syntaks passede
bedre til formålet og forskellen på IF og IFNULL i praksis var
ikke-eksisterende.

Tak for svar!

Mvh. Jonas