meditation
Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-03-06 10:28

Hvorfor bruges meditation ikke i vores uddannelsessystem

se evt. denne

http://davidlynchfoundation.com/tour/index.html

Når man ved at meditation har en positiv indvirkning på vores indlæring og
adfærd, er det egentlig underlig at det ikke er intergreret i vores liv.

Det er jo både videnskabligt bevist at meditation har en positiv effekt på
den enkelte person og derudover kan man se hvilken indvirkning daglig
meditation har på samfundet som helhed,

http://www.tmnu.dk/rapport/vid_dok_maharishi-effekten.htm

Idag virker det som skruen uden ende, børn i skolerne skal testet mere og
blive mere ensrettet (ligesom i Finland) Man tænker slet ikke på at udvide
deres sande potentiale, hvorfor er vi så fastlåst i vores tankegang at vi
ikke tør tænke i nye baner, hvorfor skal vi absolut tænke gammeldags og
tilbage til den gamle sorte skole.

Jeg kunne godt tænke mig at der i Danmark blev udført et forsøg hvor man i
skolen skulle meditere dagligt, lad os bare sige i 6 mdr.. Der skulle så
indføres en time på skemaet der hedder meditation.

Lad os lave forsøget, måske vi slipper for børn der er voldelige, seksuelle
afviger, ensrettet, kloge(på den vise måde), har nye ideer til vores
samfundsudvikling og ikke mindst er i harmoni med sig selv (så vi kan undgå
sådan noget som mindreværdskomplekser og selvmord)

Er det utopi, at håbe på et bedre samfund?
Er der andre som har erfaring med meditation og videnskabelige undersøgelser
omkring dette?

Michael

Fra : Max

Dato : 17-03-06 10:59

Hej Michael

> Hvorfor bruges meditation ikke i vores uddannelsessystem

Sikkert fordi hvis du leder efter undersøgelser omkring
meditation, ja så finder du også nogle der påpeger at
der er negative effekter ved det, jeg husker blandt andet
at have læst en undersøgelse der påstod at meditation
virkede intiligens nedsættene.

Mvh Max

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-03-06 12:19

> [...]
> der er negative effekter ved det, jeg husker blandt andet
> at have læst en undersøgelse der påstod at meditation

Kan du dokumentere det?

Michael

Fra : Max

Dato : 17-03-06 12:31

Hej Michael

> Kan du dokumentere det?

Som jeg skriver, du må selv ud og søge.

Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-03-06 12:08

Michael Knudsen fortalte:

> Er det utopi, at håbe på et bedre samfund?
> Er der andre som har erfaring med meditation og videnskabelige
> undersøgelser omkring dette?

TM gør vist meget ud af det "videnskabelige" aspekt.
http://www.tm.org/

--
That which is not forbidden is required

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 17-03-06 13:30

Michael Knudsen wrote:

> Hvorfor bruges meditation ikke i vores uddannelsessystem

Se nedenfor.

Personligt vil jeg mene, at forskellige former for "Social-emotionel
træning" egner sig bedre til den primære målgruppe (folkeskolen) og den
videnskabelig dokumentation er hér generelt bedre og mere lovende. Se fx:

http://www.colorado.edu/cspv/blueprints/model/programs/PATHS.html
http://www.cesel.dk/
http://www.casel.org/

> [...]
>
> Det er jo både videnskabligt bevist at meditation har en positiv effekt på
> den enkelte person og derudover kan man se hvilken indvirkning daglig

Nu er det ikke klart, hvad man skal forstå ved "videnskabeligt bevist"
og ser vi konkret på forskningen i meditation, så er der en række
væsentlige problemer, der illustrerer det:

1. Meget forskning er lavet af forudintagede organisationer (direkte
eller indirekte), som må antages på forhånd klart at ønske et særligt
reslutat. Især TM har søgt at give deres meditationsform et
videnskabeligt image, men udenforstående iagttagere er generelt enige om
at det mere er et ideologisk missionær-trick, der skal gør TM
appelerende for vesterlændinge end egentlig videnskab (upåagtet at de er
faktisk bruger videnskabelige metoder). Se fx Rothstein (1996): Belief
Transformations. Aarhus University Press.

2. Forskningen omkring effekter af meditation er ofte metodisk usikker.
Undersøgelserne er typsik kortvarige, der er sjældent egentlige
kontrolgrupper og udvælgelsen af deltagere er sjældent selektiv. Fx kan
man påvise særlige personlighedstræk hos folk, der har mediteret gennem
en årrække, men samtidig forudsætter en vedvarende meditationspraksis
nok et særligt temperement fra start og derfor kan man ikke umiddelbart
sammenligne med "normale" ikke mediterende.

3. Det er usikkert, hvad meditation egentlig er. Man kan finde tusinder
af beskrevne meditationsøvelser, som spænder over en mangfoldighed af
forskelligtartede aktiviteter: åndedrætskontrol, suggestion,
visualisering, verbigeration, bøn, eftertænksomhed etc. I litteraturen
behandles alt dette ofte synonymt, selv om der ret indlysende er rbug
for en valid taksonomi for meditationsteknikker.

4. Det er usikkert, om det er meditation i sig selv, der gør forskellen.
En del af de fysiologiske effekter kan fx påvises ved autogen træning,
afspændingsøvelser, powernapping etc.

5. Forskningsresultaterne er ikke entydigt positive, sådan som visse
kilder ynder at påstå.

> Jeg kunne godt tænke mig at der i Danmark blev udført et forsøg hvor man i
> skolen skulle meditere dagligt, lad os bare sige i 6 mdr.. Der skulle så
> indføres en time på skemaet der hedder meditation.

Ja, det kunne være spændende!

> [...]
> samfundsudvikling og ikke mindst er i harmoni med sig selv (så vi kan undgå
> sådan noget som mindreværdskomplekser og selvmord)

Selv om man kan påvise effekter, er det nok urealistisk at forvente
mirakler.

Det er efter mit psykolog-faglige skøn en forudsætning for at meditere,
at man har en rimelig solid personlighedsstruktur, ellers vil meditation
kunne trigge mikro-psykotiske episoder eller det, der er værre: Dem, der
jævnfør ovenstående har mest brug for at meditere, er sandsynligvis også
dem, der vil have mindst gavn af det...

Kim
--
http://kensho.dk

Fra : Peter

Dato : 20-03-06 22:22

"Kim Bach Petersen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg har mediteret i 26 år og jeg kan kun sige positive ting om meditation,
absolut en oplevelse hver gang. Undervisning i meditation burde være
obligatorisk som den øvrige undervisning i folkeskolen.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 21-03-06 13:21

Peter skrev:

> Jeg har mediteret i 26 år og jeg kan kun sige positive ting om meditation,
> absolut en oplevelse hver gang. Undervisning i meditation burde være
> obligatorisk som den øvrige undervisning i folkeskolen.

Det er som sådan et udemærket argument (jeg kan selv fremføre det samme,
vi bliver nemt enige om at meditation kan være meget berigende), men det
holder ikke i dk.videnskab, ligesom det heller ikke i sig selv er nok
til afgøre om det er indholdsmæssigt eller didaktisk hensigtsmæssigt at
meditere i folkeskolen. Videnskab er netop at se ud over sig selv og
sine egne erfaringer, droppe rollen som sandhedsvidne og reelt se efter
derude i virkeligheden - hvad virker og hvordan virker det?

Ser vi på emiprien står forskellige former for social-emotionel læring
langt bedre i forhold til at opnå de effekter, man typisk ønsker at opnå
gennem meditation: bedre læring, bedre konflikthåndtering, større
selvkontrol, bedre evne til empati, etc.

Kim

Fra : Peter

Dato : 11-05-06 22:36

> [...]
> gennem meditation: bedre læring, bedre konflikthåndtering, større
> selvkontrol, bedre evne til empati, etc.

Jeg er ikke sikker på at det du fremfører holder, men der bliver forsket i
meditation.

http://www.tmnu.dk/arb/tm_arbejde.php?menu=8.arb

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 12-05-06 11:45

Peter skrev:

> Jeg er ikke sikker på at det du fremfører holder, men der bliver forsket i
> meditation.
>
> http://www.tmnu.dk/arb/tm_arbejde.php?menu=8.arb

Der bliver forsket i meditation, meget endda, men resultaterne er ikke
så entydigt positive som fx Transcendental Meditation - som du her
refererer til - ynder at fremføre i deres missionsvirksomhed, ligesom
mange (nok især langstids-) studier er så metodisk usikre, at man med
god grund kan tvivle på deres validitet.

Kim

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-03-06 16:20

Michael Knudsen wrote:
> [...]

> skolen skulle meditere dagligt, lad os bare sige i 6 mdr.. Der skulle så
> indføres en time på skemaet der hedder meditation.

Ha, hvordan vil du få dem til det.?

Jeg ved fra egen erfaring at det kræver en del at meditere. At få noget
ud af det. F.eks. i en familie. Kan man få fred til det.? Nej.

Det er ikke bare de 2 x 15 minutter hver dag. Man skal lægge sit liv om
hvis man vil have noget virkeligt ud af det.

Overvej lige hvor mange af de der skal bruge tid på at diskutere i
nyhedsgrupper, bruge tid på hobby og familie osv. der mener de har tid
til overs.?

Man kan så diskutere om det er reelt eller ej at man har åååhhh så
travlt. Det er det ikke.
Men det giver status at have travlt. Eller at simulere travl. Og det er
VIGTIGT...!

Og: Prøv engang at finde ud af hvor mange % af de der har gennemgået et
kursus - f.eks. i forbindelse med arbejde og stress - som fortsætter
efter en måned. Det er ganske få.

Man skal virkelig ville det.

Mvh. Jørgen