/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Spørgsmål til email
Fra : Qbic [6400]


Dato : 17-03-06 08:37


Spørgsmålet lyder sådan

Er en email lige så juridisk gyldig som et brev afsendt med Post Danmark

Spørgsmålet er at har sendt email som er besvaret til nu, men nu vil de
åbenbart
ikke godkende flere forespørgsler via mail, kun pr brev.

/ Niels




 
 
Holst (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 17-03-06 08:53


Qbic [6400] wrote:

> Spørgsmålet lyder sådan
>
> Er en email lige så juridisk gyldig som et brev afsendt med Post Danmark
>
> Spørgsmålet er at har sendt email som er besvaret til nu, men nu vil de
> åbenbart
> ikke godkende flere forespørgsler via mail, kun pr brev.

Ja, hvis du indgår en aftale pr. mail, så er den naturligvis lige så
juridisk gyldig, som hvis du havde afgivet den skriftligt i et brev
afsendt med Post Danmark, mundligt i telefonen eller stående over for
modparten.

Et firma kan naturligvis sagtens sætte betingelser op for, hvordan de
vil kontaktes. Nogle firmaer kræver for eksempel, at alle opsigelser
skal ske skriftligt pr. brev, selvom al anden interaktion sker via
internettet.

Jubii (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 17-03-06 11:56

On Fri, 17 Mar 2006 08:53:27 +0100, Holst <newsmar06@shelter.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>
>Qbic [6400] wrote:
>
>> Spørgsmålet lyder sådan
>>
>> Er en email lige så juridisk gyldig som et brev afsendt med Post Danmark
>>
>> Spørgsmålet er at har sendt email som er besvaret til nu, men nu vil de
>> åbenbart
>> ikke godkende flere forespørgsler via mail, kun pr brev.
>
>Ja, hvis du indgår en aftale pr. mail, så er den naturligvis lige så
>juridisk gyldig, som hvis du havde afgivet den skriftligt i et brev
>afsendt med Post Danmark, mundligt i telefonen eller stående over for
>modparten.

Hvilket er underbygget i hvilken lov og §§?
>
>Et firma kan naturligvis sagtens sætte betingelser op for, hvordan de
>vil kontaktes. Nogle firmaer kræver for eksempel, at alle opsigelser
>skal ske skriftligt pr. brev, selvom al anden interaktion sker via
>internettet.

Rigtigt.

Men jeg har mistanke om at private ikke kan sætte regler op for henvendelser fra
f.eks. myndigheder.

Holst (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 17-03-06 12:12


Jubii wrote:

>>Ja, hvis du indgår en aftale pr. mail, så er den naturligvis lige så
>>juridisk gyldig, som hvis du havde afgivet den skriftligt i et brev
>>afsendt med Post Danmark, mundligt i telefonen eller stående over for
>>modparten.
>
> Hvilket er underbygget i hvilken lov og §§?

Aftaleloven, måske. Det kan andre nok bedre svare på end jeg.

Enhver form for aftale er naturligvis gyldig, medmindre der er specifikt
er anført, at det for eksempel kun kan ske skriftligt på papir.

>>Et firma kan naturligvis sagtens sætte betingelser op for, hvordan de
>>vil kontaktes. Nogle firmaer kræver for eksempel, at alle opsigelser
>>skal ske skriftligt pr. brev, selvom al anden interaktion sker via
>>internettet.
>
> Rigtigt.
>
> Men jeg har mistanke om at private ikke kan sætte regler op for henvendelser fra
> f.eks. myndigheder.

Det forstår jeg ikke helt, hvad du mener med.

Jesper Brock (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 17-03-06 12:33


"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:441a999d$0$38626$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>Ja, hvis du indgår en aftale pr. mail, så er den naturligvis lige så
>>>juridisk gyldig, som hvis du havde afgivet den skriftligt i et brev
>>>afsendt med Post Danmark, mundligt i telefonen eller stående over for
>>>modparten.
>>
>> Hvilket er underbygget i hvilken lov og §§?
>
> Aftaleloven, måske. Det kan andre nok bedre svare på end jeg.

Du skal faktisk meget længere tilbage i historien - helt tilbage til
Christian IV's Danske Lov af 15. april 1683.

Afsnit 5-1-1 fastslår således at "enhver er pligtig til at overholde, hvad
han med mund, hånd og segl lovet har" - det var de metoder, man havde til
aftaleindgåelse dengang og den juridiske tolkning er siden udvidet, så
bestemmelsen anses for at omfatte alle måder, hvorpå en aftale kan indgås.
På nutidigt dansk: enhver er pligtig til at overholde enhver aftale, han har
indgået, uanset hvilken kommunikationsform, der er anvendt ved
aftaleindgåelsen".

Det undrer mig da iøvrigt, at Jubii overhovedet spørger om det - plejer han
ikke altid at betegne gruppen som en kaffeklub, hvor man ikke kan opnå et
brugbart svar?


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk




Jubii (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 17-03-06 17:51

On Fri, 17 Mar 2006 12:12:25 +0100, Holst <newsmar06@shelter.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>
>Jubii wrote:
>
>>>Ja, hvis du indgår en aftale pr. mail, så er den naturligvis lige så
>>>juridisk gyldig, som hvis du havde afgivet den skriftligt i et brev
>>>afsendt med Post Danmark, mundligt i telefonen eller stående over for
>>>modparten.
>>
>> Hvilket er underbygget i hvilken lov og §§?
>
>Aftaleloven, måske. Det kan andre nok bedre svare på end jeg.
>
>Enhver form for aftale er naturligvis gyldig, medmindre der er specifikt
>er anført, at det for eksempel kun kan ske skriftligt på papir.
>
Hvordan kan et email, et brev, en telefonsamtale, o.s.v. i kommunikation med
andre være en aftale?

>Spørgsmålet lyder sådan
>
>Er en email lige så juridisk gyldig som et brev afsendt med Post Danmark
>
>Spørgsmålet er at har sendt email som er besvaret til nu, men nu vil de
>åbenbart
>ikke godkende flere forespørgsler via mail, kun pr brev.
>
>/ Niels
>
Der må være et formkrav til et juridisk gyldigt email før det kan betegnes som
en bindende aftale.

Der må også være krav på at modtageren svarer, så det bliver en aftale, og at
det ikke formodes at modtageren har modtaget email blot fordi der ikke kommer en
bouncemail tilbage.

Det taler mod at aftaleloven kan bruges for at gøre et tilfældigt email til et
juridisk dokument.

per christoffersen (17-03-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 17-03-06 19:15


"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:n0pl1210s5jfhq8fnskgrie04p9c471r57@4ax.com...

> Det taler mod at aftaleloven kan bruges for at gøre et tilfældigt email
> til et
> juridisk dokument.

Næ.
Det taler bare for at du endnu engang forsøger dig med juridisk
teoretisering uden at sætte dig ind i de væsentligste grundelementer i det,
du snakker om.
Aftaleloven har meget præcise bestemmelser om hvornår, der kan være indgået
på det teoretiske plan. Det drejer sig om principper om tilbud og svar
herpå.

Herudover er der ingen formkrav, hvilket i basal teori konkretiseres ved, at
der på en auktion kan indgås en bindende aftale med et enkelt nik til
auktionarius.
Derfor kan der selvfølgelig også indgås bindende aftaler på en mail, såvel
som i tale og skrift.

/Per



Jubii (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 17-03-06 22:13

On Fri, 17 Mar 2006 19:14:51 +0100, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
>
>"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
>news:n0pl1210s5jfhq8fnskgrie04p9c471r57@4ax.com...
>
>> Det taler mod at aftaleloven kan bruges for at gøre et tilfældigt email
>> til et
>> juridisk dokument.
>
>Næ.

Åh, så er den der negative person på banen igen med ting der intet har med
spørgsmålet at gøre.
suk.

>Det taler bare for at du endnu engang forsøger dig med juridisk
>teoretisering uden at sætte dig ind i de væsentligste grundelementer i det,
>du snakker om.

Efter dig.

>Aftaleloven har meget præcise bestemmelser om hvornår, der kan være indgået
>på det teoretiske plan. Det drejer sig om principper om tilbud og svar
>herpå.

Teori? Præcise bestemmelser? Principper? Du skal vist komme ned på jorden.
>
>Herudover er der ingen formkrav, hvilket i basal teori konkretiseres ved, at
>der på en auktion kan indgås en bindende aftale med et enkelt nik til
>auktionarius.

Du har aldrig været til en auktion! Inden du byder på en sådan skal du læse
reglerne, som tilfældigvis er opslået i lokalet, ved kassen, og i kataloget.

>Derfor kan der selvfølgelig også indgås bindende aftaler på en mail, såvel
>som i tale og skrift.

Hvis forudsætningerne er til stede for at et email kan blive et juridisk
dokument. Jeg påstår at et tilfældigt email ikke har de forudsætninger.
Det samme med et brev og en samtale.

Hvad var det med at læse hvad folk skriver?
>
>/Per
>
/=negativ.
negativ per.

Jonas Kofod (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 17-03-06 22:18

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:ml8m1292ljttupubev2f6hd0f45p2g6pbr@4ax.com...
> On Fri, 17 Mar 2006 19:14:51 +0100, "per christoffersen"
<pc@FJERNcomonto.dk>
> wrote:
> in dk.videnskab.jura
> Hvis forudsætningerne er til stede for at et email kan blive et juridisk
> dokument. Jeg påstår at et tilfældigt email ikke har de forudsætninger.
> Det samme med et brev og en samtale.
>
> Hvad var det med at læse hvad folk skriver?

En email kan indeholde et bindende tilbud (men i sig selv ikke en aftale),
og i den rette kontekst med accept osv. kan den munde ud i en aftale - er
det det du fisker efter?



Jesper Brock (18-03-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 18-03-06 17:27


"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:dvf931$31g6$1@gnd.k-net.dk...
> En email kan indeholde et bindende tilbud (men i sig selv ikke en aftale),
> og i den rette kontekst med accept osv. kan den munde ud i en aftale - er
> det det du fisker efter?

Det må vi da ikke håbe (altså at det er det, der fiskes efter) - for det er
ikke umiddelbart korrekt.

Aftaler kan sagtens indgås pr email. Der er ikke formkrav til
aftaleindgåelser, jf mit tidligere indlæg.


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk




Holst (18-03-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 18-03-06 19:13


Jubii wrote:

>>Enhver form for aftale er naturligvis gyldig, medmindre der er specifikt
>>er anført, at det for eksempel kun kan ske skriftligt på papir.
>
> Hvordan kan et email, et brev, en telefonsamtale, o.s.v. i kommunikation med
> andre være en aftale?

Sender du mig en e-mail, så må vi jo ligesom gå ud fra, at den har et
indhold, og har den et sådant indhold, vil det jo i en eller anden form
være en "aftale" mellem dig om mig.

Selvfølgelig kan noget indhold være så indholdsløst, at det er uden
betydning. Det ses ofte på Usenet.

Jubii (19-03-2006)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 19-03-06 12:21

On Sat, 18 Mar 2006 19:13:25 +0100, Holst <newsmar06@shelter.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>
>Jubii wrote:
>
>>>Enhver form for aftale er naturligvis gyldig, medmindre der er specifikt
>>>er anført, at det for eksempel kun kan ske skriftligt på papir.
>>
>> Hvordan kan et email, et brev, en telefonsamtale, o.s.v. i kommunikation med
>> andre være en aftale?
>
>Sender du mig en e-mail, så må vi jo ligesom gå ud fra, at den har et
>indhold, og har den et sådant indhold, vil det jo i en eller anden form
>være en "aftale" mellem dig om mig.

Som er så juridisk gyldigt at een af os kan trække den anden i byretten for at
få denne "aftale" fuldbragt?
>
>Selvfølgelig kan noget indhold være så indholdsløst, at det er uden
>betydning. Det ses ofte på Usenet.

Kaffeklubben længe leve, ik'

Jesper Brock (19-03-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 19-03-06 12:35


"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:0jfq12pmpqgh9riq56mr11o7smmoeot4q4@4ax.com...
>>Sender du mig en e-mail, så må vi jo ligesom gå ud fra, at den har et
>>indhold, og har den et sådant indhold, vil det jo i en eller anden form
>>være en "aftale" mellem dig om mig.
>
> Som er så juridisk gyldigt at een af os kan trække den anden i byretten
> for at
> få denne "aftale" fuldbragt?

Fuldstændig korrekt, Jf. Danske lov 5-1-1.


>>Selvfølgelig kan noget indhold være så indholdsløst, at det er uden
>>betydning. Det ses ofte på Usenet.
>
> Kaffeklubben længe leve, ik'

Gerne for mig - bare juridisk uvidende kloge-Åge'r ikke lever lige så
længe...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste