Spørgsmål om efterisolering... (Haster lid~
Fra : Lars Hansen

Dato : 15-03-06 19:18

Hej i gruppen

Så ringede tagfirmaet i dag og sagde at de går i gang på mandag. Inden da
skal jeg have rykket det gamle tag og de gamle lægter af og tilmed ville jeg
gerne efterisolere med ca. 50 mm.
Den gamle isolering ligger til overkant af den liggende bjælke i
spærkonstruktionen.

Spørgsmålet er så: Er det bedst at isolere med bats eller ruller?????

MVH og på forhånd tak

Lars Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 15-03-06 19:26

> Spørgsmålet er så: Er det bedst at isolere med bats eller ruller?????

Det er vel et religionsspørgsmål - men kan du få ruller der passer i bredden
mellem spærene vil jeg synes at det vil være nemmest.

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 15-03-06 19:43

"Lars Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er så: Er det bedst at isolere med bats eller ruller?????

jo færre samlinger jo færre kulde broer
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : CC

Dato : 15-03-06 23:09

"Lars Hansen" skrev i en meddelelse

> [...]
> spærkonstruktionen.
>
> Spørgsmålet er så: Er det bedst at isolere med bats eller ruller?????

Jo færre samlinger, jo bedre er det. Anvend batts i ruller, og rul det ud på
tværs af bjælke retningen.
Hvorfor vil du "kun" rulle 50 mm ud ?
Personligt ville jeg rulle minimum 100 mm ud, således at den samlede
tykkelse af isoleringen er mindst 300 mm.
Prøv er dyrk fx. Rockwools hjemmeside.

Fra : Martin Bak

Dato : 15-03-06 23:48

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Personligt ville jeg rulle minimum 100 mm ud, således at den samlede
> tykkelse af isoleringen er mindst 300 mm.

Jeg er stået af her..

Batts i ruller? På tværs af bjælkeretningen? Det er muligt, at du har fat i
noget, men jeg fatter det ikke..

Jeg opfatter spørgsmålet sådan, at han øsker at isolere yderligere udefra.
Det kan han jo ikke gøre henover spærene..

Ruller eller batts, whatever u like. Det med samlingerne skal du ikke tage
dig af, hvis det er ordentligt skåret til, så har det ingensomhelst
betydning. Isover miniruller er gerne omkring 25% billigere end anden
isolering, så det var måske en god mulighed.

Men vær opmærksom på, at der skal være ventilation mellem tag og isolering.
¨

Martin

Fra : CC

Dato : 16-03-06 00:23

"Martin Bak" skrev i en meddelelse .

> [...]
>
> Jeg opfatter spørgsmålet sådan, at han øsker at isolere yderligere udefra.
> Det kan han jo ikke gøre henover spærene..

Klip....
"Den gamle isolering ligger til overkant af den liggende bjælke i
spærkonstruktionen."
Klip ...

Det tolker jeg som et hus med uopvarmet loftrum, hvor isoleringen ligger
vandet imellem spærfødderne eller der der noget jeg har misforstået .....

Fra : Lars Hansen

Dato : 16-03-06 06:48

> [...]
> vandet imellem spærfødderne eller der der noget jeg har misforstået .....

Hej CC

Du har fået rigtigt fat i det. Det er et hus med uopvarmet loftrum hvor
isoleringen ligger vandret imellem spærfødderne.
Og lige nu ligger isoleringen til overkant af spærfoden.
Grunden til at vi kun vil lægge 50 mm er at der i forvejen ligger 250 mm
over næsten det hele.

Indtil videre takker for alle svarene, men jeg synes ikke jeg er blevet
klogere. Alle mener hver sit..

MVH
Lars Hansen

Fra : Martin Bak

Dato : 16-03-06 08:24

> [...]
> over næsten det hele.
>
> Indtil videre takker for alle svarene, men jeg synes ikke jeg er blevet

I det tilfælde, er der ingen tvivl om, at rulle vil være nemmest og
hurtigst. Og som jeg skrev tidligere, så er Isover miniruller omkring 25%
billigere end anden isolering.
Isoleringsværdien for de forskellige typer er der ikke forskel på.
Du bør etablere en gangbro, så man fortsat vil kunne færdes på loftet.

Martin

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 16-03-06 23:46

"Lars Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse news:z_6Sf.3$0R4.1@news.get2net.dk...

> Indtil videre takker for alle svarene, men jeg synes ikke jeg er blevet klogere. Alle mener hver sit..

Der er mange "Kloge Åge" her i gruppen

Hvis 250 mm "kun" går til overkant spærfod er disse bjælker
meget høje ?
Normal vil man rulle på tværs af spærfod med slutlag, men det
giver så også mere tilpasning omkring tænger, ellers forskyd
samlinger hvis du bruger batts.

Det er i øvrigt en god ide af afslutte med diffusionsåben vindspærre.

Fra : Lars Hansen

Dato : 16-03-06 21:57

> [...]
> spærkonstruktionen.
>
> Spørgsmålet er så: Er det bedst at isolere med bats eller ruller?????

Hej allesammen

Jeg takker for svarene og ender så med at lægge ruller.
Den med gangbroen den er lidt mere spids. Der er lige nu en "gangbro" som
jeg bevarer, men der er kun omkring 70 centimeter fra "gangbro" til
tagryg........ så en gangbro kan man vel næsten ikke kalde den....

Endnu en gang tak for hjælpen.

Lars Hansen