Pæretræ.
Fra : Thomas & Camilla

Dato : 15-03-06 01:51

Hejsa.
Vi fik for 5 år siden et pæretræ i gave, som vi plantede. Men på de 5år er
det næsten ikke vokset. Hvad kan det skyldtes. Det står rigtigt i forhold
til solen.??????

mvh
Thomas Tirsvad
Marslev

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-03-06 07:33

> Vi fik for 5 år siden et pæretræ i gave, som vi plantede. Men på de 5år er
> det næsten ikke vokset. Hvad kan det skyldtes. Det står rigtigt i forhold
> til solen.??????

Mangler vand eller ordentlig jord, og der gror græs tæt op ad stammen.
Sidstnævnte løses ved at grave af ca ½ m hele vejen rundt og fylde med flis.
Vi plejer også at sæte et rør, så vi nemt kan vande de første 2 år. Mindst
50 l ad gangen.

Mvh Maria

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 15-03-06 12:32

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> flis.
> Vi plejer også at sæte et rør, så vi nemt kan vande de første 2 år.

50 (halvtreds) liter?

Jeg plejer at vande med 5?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

"The government of the United States is not, in any sense, founded on
the Christian religion." -George Washington, November 4, 1796

"No, I don't know that Atheists should be considered as citizens, nor
should they be considered patriots. This is one nation under God."
-George H. W. Bush, August 27, 1987

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-03-06 14:32

On Wed, 15 Mar 2006 12:32:24 +0100, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>50 (halvtreds) liter?
>
>Jeg plejer at vande med 5?

Når man vander skal det svare til 10-20 mm regn. Så mængden alene er
ikke nok til at sige om det er vand nok. 50 liter til et nyplantet træ
lyder ikke galt. 5 liter vil jeg dog sige er for lidt.
Jorden skal jo være fugtig jævnt omkring hele træets rod, ikke kun et
bestemt sted.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-03-06 18:52

> Når man vander skal det svare til 10-20 mm regn. Så mængden alene er

Min erfaring siger 30-50 mm og i en omkreds på mindst en meter, da den tørre
jord ellers trækker vandet fra træet. Men der må aldrig vandes med mindre
end 20 l, da det får rødderne til at blive i overfladen i stedet for at
trække ned, og så kan træet ikke klare sig selv på sigt.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-03-06 19:24

On Wed, 15 Mar 2006 18:52:28 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>end 20 l, da det får rødderne til at blive i overfladen i stedet for at
>trække ned, og så kan træet ikke klare sig selv på sigt.

20 - 30 mm er rigeligt, men det er ingen skade til at give mere.
Man vander jo også kun når der er (udsigt til) tørke.

Og man skal netop undgå 'sjatvanding' af den grund du nævner. Til
gengæld behøver man så heller ikke vande mere end måske hver 14. dag -
mange tror fejlagtigt at træer og buske i haven skal vandes en lille
smule hver dag. Det skal de helst ikke.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Thomas & Camilla

Dato : 15-03-06 21:18

Hejsa.
Jeg har aldrig vendet det, i de 5år vi har haft det, så det må jeg heller få
gjordt. Vores jord er Meget sandet.
thomas

..