fjernelse af hessian
Fra : Vejmand

Dato : 14-03-06 22:33

Har nogen erfaringer med fjernelse af hessian ?
Også fra træ- eller gipsvægge ?

Maling er ikke et alternativ her.

Jens.

Fra : CopyCat

Dato : 14-03-06 22:52

> Har nogen erfaringer med fjernelse af hessian ?
> Også fra træ- eller gipsvægge ?

Min svigerfar siger at han brugte en roterende stålbørste .. ..

Men om det kan anbefales til gipsvægge tviler jeg på ..

~~Frank .,

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-03-06 05:58

Spartling og efterfølgende slibning er vist den letteste (eneste?) måde at
gøre det på...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-03-06 07:28

On Tue, 14 Mar 2006 22:33:01 +0100, "Vejmand" <lajeho@jubii.dk> wrote:

>Har nogen erfaringer med fjernelse af hessian ?
>Også fra træ- eller gipsvægge ?

Jeg smurte Skalflex Multipuds på mit ....

Mit var hessian-tapet, med papirbagside, så jeg kunne godt have pillet
det ned. Men jeg var bange for at pudset på muren så også ville falde
ned.

Multipuds på, og så blev det malet med silikatmaling - det er blevet
skide godt.

>Maling er ikke et alternativ her.

Så er multipuds nok heller ikke.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : CC

Dato : 15-03-06 23:30

"Vejmand" skrev i en meddelelse
> Har nogen erfaringer med fjernelse af hessian ?
> Også fra træ- eller gipsvægge ?

Hvis det er hessian med papir bagside, så er det bare og klø på.
Fat i vævet, og hiv det af. Papir bagsiden fjernes som alt andet tapet.
Vand i en blomsterforstøver og spray et område (fx. 50x50 cm) til det er
gennemblødt.
Herefter sprayer du på et nyt område samtidig skraber du på det første
områder osv.
Er papirbagsiden af flere lag papir, så skrab et lag af gangen. Lad være med
at forhast dig.
Det gælder specielt hvis det er gipsplader. Begynder du at skrabe paplaget
af gipsvæggen,
ødelægger du væggens bærende evne.

Et alternativ hertil kan være tapet-fjerner-kniv (jeg ved ikke hvad den
rigtig hedder).
Det er et skaft på ca. 50 cm. længde hvor der i enden sidde er "helt" blad
har en hobbykniv.
Fantastisk godt redskab, da der kan anvendes begge hænder. En hånd til at
holde bladet mod væggen og en hånd til at skubbe "der-ud-over".

Når det hele er fjernet skal du lade væggen tørre ordentligt, inden du
begynder, at slibe og spartle.

Er det hessian uden papir bagside, så hiv hessianet af, og start
sandpapiret.
(Har ikke prøvet, men jeg forestiller mig, at det er den eneste løsning.)

Yderligere alternativer kan være en nyt lag gipsplader (lidt dyr og mere
tidskrævende løsning)
eller
spartel hessianet op til en plan flade (Kan ikke forestille mig, at det
giver en holdbar løsning)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-06 12:18

CC wrote:
> "Vejmand" skrev i en meddelelse
> Yderligere alternativer kan være en nyt lag gipsplader (lidt dyr og mere
> tidskrævende løsning)

Den løsning valgte jeg til det ene af vores børneværelser, og det
bliver samme måde for det andet.
Grundene er at der sidder flere lag gammle tapet på spånpladevægge,
så både for at få pæne nye vægge og for at brandsikre lidt ekstra.
Det koster faktisk ikke så meget.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Vejmand

Dato : 19-03-06 10:56

Tak for svarene.
Tror vi prøver at skrabe vævet fra i første omgang.
Jens.