Hvilken lim skal jeg bruge?
Fra : Helle

Dato : 11-03-06 13:42

Hej

Jeg har lige købt nogle rustfri stålplader til at lime uden på min sokler i
køkkenet (som er af træ). Min spørgsmål er så: hvilken lim skal jeg helt
præcist lime stålpladerne fast med på træsoklerne?

Mvh Helle

Fra : Per H

Dato : 11-03-06 13:55

On Sat, 11 Mar 2006 13:42:12 +0100, "Helle" <mail@hellenielsen.dk>
skrev:

> [...]
>køkkenet (som er af træ). Min spørgsmål er så: hvilken lim skal jeg helt
>præcist lime stålpladerne fast med på træsoklerne?

der er frit valg på hylde 1
pladen skal jo kun holdes til soklen, og behøver alså ikke noget spec
lim

Jeg ville benytte det billigeste akryl. men ellers er der
monteringslim, eller det dyreste, som er cilikone.

Vh Per

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-03-06 14:46

On Sat, 11 Mar 2006 13:42:12 +0100, Helle <mail@hellenielsen.dk> wrote:

> [...]
> køkkenet (som er af træ). Min spørgsmål er så: hvilken lim skal jeg helt
> præcist lime stålpladerne fast med på træsoklerne?

Hej Helle

Det er ikke så vigtigt hvilken lim du bruger. Jeg ville bruge silikone.
Det binder godt og du behøver ikke være helt hysterisk med at affedte
soklen.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 11-03-06 15:48

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse news.s584i6gcuxvtjp@sprinter...

> Hej Helle
>
> Det er ikke så vigtigt hvilken lim du bruger. Jeg ville bruge silikone. Det binder godt og du behøver ikke være helt hysterisk
> med at affedte soklen.

Jeg syntes helt ærligt det er utroligt hvad folk vil tillade sig at svare på,
for bare at svare et eller andet.
Begge ovenstående svar er aldeles ubrugelige - PVA(C) lim binder
over hovedet ikke på metal stort set og silicone er da ikke nogen lim
og i virkeligheden uanvendeligt til meget af det det bliver brugt til.
Hvorfor skal man ikke affedte - selv den bedste super lim holder
jo ikke hvis man smører den på fedt ?
Da du her formodentlig ikke kan sætte "i spænd" er begge indlæg
ubrugelig alene af den grund.
Jeg skal ikke gøre mig speciel klog på alternativer, men vil godt
komme med 2 som efter min mening er noget bedre :

1. - Kontaktlim . Anvendes efter forskrifterne på varen.

2. - Sika SikaBond-T2 http://www.sika.dk/index.com?get=webshop&action=view_product&product_id=259&lang=dk
Virkelig kanon lim - har selv limet en stor metalplade på en væg med
ovenstående og pladen blev bare hængende med det samme, det vil
sige, at den ikke synker selv om limen ikke er tørret.

Vigtig ved begge løsninger - AFFEDTNING ! på begge flader !

Fra : Per H

Dato : 11-03-06 16:28

On Sat, 11 Mar 2006 15:47:53 +0100, "Hans M. Pedersen"
<hmp45@hotmail.com> skrev:

>Jeg syntes helt ærligt det er utroligt hvad folk vil tillade sig at svare på,
>for bare at svare et eller andet.

>Jeg skal ikke gøre mig speciel klog
Hvorfor sbvarer du så?

>på alternativer, men vil godt
>komme med 2 som efter min mening er noget bedre :

men det er de alså ikke.

>1. - Kontaktlim . Anvendes efter forskrifterne på varen.
så må man satme håbe at den sidder rigtigt første gang, ellers er det
ødelagt

>2. - Sika SikaBond-T2 http://www.sika.dk/index.com?get=webshop&action=view_product&product_id=259&lang=dk

ja f.eks. men lidt dyr løsning, da den ofte er ret dyr i patroner,
hvis den ikke er på tilbud.

>Vigtig ved begge løsninger - AFFEDTNING ! på begge flader !

Fint så gør du det, men det er spild af tid.

Læs videre og bliv køkkenmontør..

Vh Per

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 11-03-06 20:34

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse news:osq512d5i7seb47vt751k3cq4po0tnf4mb@4ax.com...

> Hvorfor sbvarer du så?

Når nogen gør sig tilpas dumme i ytringsfrihedens navn og vil råde
andre uskyldig til at dumme sig kommer der et tidspunkt hvor det
er svært at lade være.

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 01:26

On Sat, 11 Mar 2006 20:34:28 +0100, "Hans M. Pedersen"
<hmp45@hotmail.com> skrev:

>Når nogen gør sig tilpas dumme i ytringsfrihedens navn og vil råde
>andre uskyldig til at dumme sig kommer der et tidspunkt hvor det
>er svært at lade være.

men prøv aligevel.

Vh Per

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-03-06 21:25

On Sat, 11 Mar 2006 16:28:12 +0100, Per H wrote:

> så må man satme håbe at den sidder rigtigt første gang, ellers er det
> ødelagt

Hvis man varmer stålpladen lidt op først, har man lidt mere spillerum.

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 01:29

On Sat, 11 Mar 2006 21:25:03 +0100, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.is> skrev:

>Hvis man varmer stålpladen lidt op først, har man lidt mere spillerum.

man kunne måske også bruge kontaktlim, eller sætlim, som begge fås på
vandbasis, den er sikkkert ikke så hidsig.
Vh Per

Fra : Per H

Dato : 11-03-06 16:37

<hmp45@hotmail.com> skrev:

>Begge ovenstående svar er aldeles ubrugelige - PVA(C) lim binder

kun du snakker om pva lim

>over hovedet ikke på metal stort set og silicone er da ikke nogen lim
så prøv at bruge det, og se om det ikke holder.

>og i virkeligheden uanvendeligt til meget af det det bliver brugt til.
ja man skal jo ikke bruge det de forkerte steder. vel..

>Hvorfor skal man ikke affedte - selv den bedste super lim holder
>jo ikke hvis man smører den på fedt ?
hvor for er der fedt på?
der er da ikke på soklen.

>Da du her formodentlig ikke kan sætte "i spænd" er begge indlæg
>ubrugelig alene af den grund.

har du da prøvet det, eller fægter du bare med armene.

Vh Per

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-03-06 18:30

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev

> kun du snakker om pva lim

PVA er limstoffet i 'acryl', og det vil jeg da medgive har en ret ringe
hæftning på metal, tæt på slet ingen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 01:22

On Sat, 11 Mar 2006 18:29:45 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev

>PVA er limstoffet i 'acryl', og det vil jeg da medgive har en ret ringe
>hæftning på metal, tæt på slet ingen.

akryl i patroner vedhæfter ganske udemærket.
Vh Per

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-03-06 01:29

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev
> akryl i patroner vedhæfter ganske udemærket.

Jeg skal ikke kunne sige, om det ikke i tilstrækkelig grad ville holde
pladen på plads sålænge ingen river udad i den, men en egentlig limning er
det i hvert fald ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 01:50

On Sun, 12 Mar 2006 01:29:18 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev
>
>Jeg skal ikke kunne sige, om det ikke i tilstrækkelig grad ville holde
>pladen på plads sålænge ingen river udad i den, men en egentlig limning er
>det i hvert fald ikke.

så lad os kalde det en limfuge, men 2 træplader plader med akryl
imellem, er ganske svær at rive fra hinanden. nærmest umuligt uden de
ødelægges.

tager du f. eks en fyrliste og limer op af en væg med glasvæv, kan du
ikke flå den af efter den er hærdet, du river glasvæv og pudsen af.
så det vil jeg da kalde en limning. men det er så heller ikke en
metalplade,. men bevis på at akryl er ganske godt til diverse
limninger./ sammensætninger.

når jeg kommer på værsktedet på mandag skal jeg lime 2 stålsokler på
16,5 cm sammen, så vil jeg prøve at trække det fra hinanden. så må vi
se resulstatet.

Vh Per

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-03-06 14:18

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev
> 2 træplader plader med akryl
> imellem, er ganske svær at rive fra hinanden. nærmest umuligt uden de
> ødelægges.

Det limer godt på træ, det var metalplade der skulle limes på.

> når jeg kommer på værsktedet på mandag skal jeg lime 2 stålsokler på
> 16,5 cm sammen, så vil jeg prøve at trække det fra hinanden. så må vi
> se resulstatet.

Det får du ikke svært ved, afhængig af hvor ru og rene flader der er.
Prøv med to blanke rustfri plader, det var det sagen drejede sig om.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 15:54

On Sun, 12 Mar 2006 14:17:34 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev
>
>Det limer godt på træ, det var metalplade der skulle limes på.

ja det er det jeg skrev. læs det igen

>Det får du ikke svært ved, afhængig af hvor ru og rene flader der er.
>Prøv med to blanke rustfri plader, det var det sagen drejede sig om.

Nå var det ikke en stålplade på en fineret sokkel. det tror jeg

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 18:14

<preben@esenet.dk> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev

>PVA er limstoffet i 'acryl', og det vil jeg da medgive har en ret ringe
>hæftning på metal, tæt på slet ingen.

Jeg kan ikke lige se noget om PVA på Danas hjemmeside, vedr acryl
fugemasse
http://www.danalim.dk/

Vh Per

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-03-06 18:40

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev
> Jeg kan ikke lige se noget om PVA på Danas hjemmeside, vedr acryl
> fugemasse

Nej, men det er altså det der er i.

Ang. hvad der var det oprindelige spørgsmål må jeg så bede dig læse igen.
Var det ikke nemmere end at begynde at påstå noget andet?

Og så påstår du at du skrev noget andet end: ...."men 2 træplader plader med
akryl
imellem, er ganske svær at rive fra hinanden".(citat fra dit brev). Det
kalder jeg ikke at lime metal.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 19:20

On Sun, 12 Mar 2006 18:39:58 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev
>
>Nej, men det er altså det der er i.

NÅ? det var nemt.

>Ang. hvad der var det oprindelige spørgsmål må jeg så bede dig læse igen.
>Var det ikke nemmere end at begynde at påstå noget andet?

nu bliver det vist lidt rodet,

kan du ikke forklare det i korthed.?

men forøvrigt har jeg lige limet 2 stk metal vinkler sammen med
akryl.

du er velkommen til at komme og kontrolere det sammen med de der er
bedre vidende, der mener jeg er fuld af løgn.
kom og se med eller uden PVA

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 19:25

<preben@esenet.dk> skrev:

> [...]
>Var det ikke nemmere end at begynde at påstå noget andet?
>
>Og så påstår du at du skrev noget andet end: ...."men 2 træplader plader med
Jeg påstår ikke spor andet end det jeg skriver. men du læser åbenbart
kun det du vil.

>imellem, er ganske svær at rive fra hinanden".(citat fra dit brev). Det
>kalder jeg ikke at lime metal.

Det er jo det samme jeg skriver.
" men det er jo heller ikke en metalplade"

klip

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-03-06 20:15

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev
> Jeg påstår ikke spor andet end det jeg skriver. men du læser åbenbart
> kun det du vil.

Nej jeg er gået over til at citere, og da det heller ikke hjælper, står jeg
af her.

> Det er jo det samme jeg skriver.
> " men det er jo heller ikke en metalplade"

Hvorfor så komme med det? Hold dig til emnet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 20:37

On Sun, 12 Mar 2006 20:14:42 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev
>
>Nej jeg er gået over til at citere, og da det heller ikke hjælper, står jeg
>af her.

>Hvorfor så komme med det? Hold dig til emnet.

Jeg kom med et eksempel på hvor akryl var ganske god.
det er vel ikke forkert, at komme med eksempler i en samtale om et
produkt.

Emnet har jeg hele tiden holdt mig til, at lime/ fastgøre metal på
træsokkel. og det virker også med acryl. samt en masse andre
produkter.

du kan komme og se det, men det vil du hellere ikke.
og du vil ikke dokomentere at der er PVA i akryl. ( jeg kan ikke
finde det)

men nu er det ligemeget,

EOD: der er langt til fredag.

Vh Per

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-03-06 22:06

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev
> Jeg kom med et eksempel på hvor akryl var ganske god.
> det er vel ikke forkert, at komme med eksempler i en samtale om et
> produkt.

Jo, for det er at svare i vest når der spørges i øst.

> Emnet har jeg hele tiden holdt mig til, at lime/ fastgøre metal på
> træsokkel. og det virker også med acryl. samt en masse andre
> produkter.

Jeg har hele tiden holdt mig at en rustfri plade ikke kan limes med
acrylfuge, men dog medgivet at det er muligt den bliver siddende hvis man
ikke hiver i den.

> og du vil ikke dokomentere at der er PVA i akryl. ( jeg kan ikke
> finde det)

Det kan jeg heller ikke, men du kommer det et stykke nærmere ved at søge
under Polyvinylacetat som forkortes PVA og kaldes (muligvis fejlagtigt)
Acryl.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 22:50

On Sun, 12 Mar 2006 22:06:17 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev
>
>Jo, for det er at svare i vest når der spørges i øst.

det var ikke et svar fra mig, men et tillæg til emnet.

>Jeg har hele tiden holdt mig at en rustfri plade ikke kan limes med
>acrylfuge,

> men dog medgivet at det er muligt den bliver siddende hvis man
>ikke hiver i den.

og dertil svarede jeg noget i retning /lime/fastholde.

Og det kan udemærket lade sig gøre på en 16 cm høj sokkel, der står
på gulvet, og beskyttet under underskabene.

Vh Per

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 00:06

On Sun, 12 Mar 2006 22:50:09 +0100, Per H wrote:

> og dertil svarede jeg noget i retning /lime/fastholde.
>
> Og det kan udemærket lade sig gøre på en 16 cm høj sokkel, der står
> på gulvet, og beskyttet under underskabene.

Så man bare håbe at der ikke bliver fugtigt ved soklen, som fx når man
vasker gulv.

Fra : Per H

Dato : 13-03-06 05:28

On Mon, 13 Mar 2006 00:06:16 +0100, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.is> skrev:

>Så man bare håbe at der ikke bliver fugtigt ved soklen, som fx når man
>vasker gulv.

det gør den ike, for man skal altid huske at fuge med en klar
cilikone så vand fra gulvvask, ikke kan komme ind under soklen, og i
forbindelse med spåndpladen .

Vh Per

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 09:00

On Mon, 13 Mar 2006 05:28:03 +0100, Per H wrote:

> det gør den ike, for man skal altid huske at fuge med en klar
> cilikone så vand fra gulvvask, ikke kan komme ind under soklen, og i
> forbindelse med spåndpladen .

Fuger du også med silikone i overkanten?

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 15:47

Den Mon, 13 Mar 2006 08:59:49 +0100, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.is> skrev:

>Fuger du også med silikone i overkanten?

Hvis der står 16 cm vand på gulvet, har man sikkert andre problemer
end en plade der linder fra
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Not breaking the rules, just testing the elasticity...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 19:04

On Mon, 13 Mar 2006 15:46:55 +0100, wrote:

> Hvis der står 16 cm vand på gulvet, har man sikkert andre problemer
> end en plade der linder fra

Har du nogensinde hørt om hårrørseffekten?
Der behøver ikke at være vand op over kanten før der kommer fugt ind i
samlingen.

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 20:05

Den Mon, 13 Mar 2006 19:03:35 +0100, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.is> skrev:

>Har du nogensinde hørt om hårrørseffekten?
>Der behøver ikke at være vand op over kanten før der kommer fugt ind i
>samlingen.

Udvendig på en metalplade? Det er vist kun herregårdsvand der kan
klare det.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
I'm here to question all your answers.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 21:23

On Mon, 13 Mar 2006 20:04:58 +0100, wrote:

> Udvendig på en metalplade?

Hvor bliver vand af når det fordamper? Er der en vandret flade lige over
den øverste fuge?

Fra : Per H

Dato : 13-03-06 20:05

nej da
Vh Per

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 11-03-06 20:40

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse news:aer512t1ej6n9pbec14taocnnt1ffk100l@4ax.com...

> [...]
> hvor for er der fedt på?
> der er da ikke på soklen.

> har du da prøvet det, eller fægter du bare med armene.

Da du åbenbart er dummere end en dør (de bruges f.eks. til rumadskillelse
i moderne huse - det kan vi måske også blive uenige om) skal jeg undlade
at spilde mere af din eller min tid på dine latterlige Jem & Fix anvisninger.

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 01:24

On Sat, 11 Mar 2006 20:39:52 +0100, "Hans M. Pedersen"
<hmp45@hotmail.com> skrev:

>skal jeg undlade
>at spilde mere af din eller min tid på dine latterlige Jem & Fix anvisninger.

tak

Vh Per

Fra : Nicolai Lang

Dato : 11-03-06 17:20

<hmp45@hotmail.com> wrote:

>Jeg syntes helt ærligt det er utroligt hvad folk vil tillade sig at svare på,
>for bare at svare et eller andet.

Sikke dog et humør du er i!

Her kommer så vores praktiske erfaring:

Vi har sat det op på væggen med silikone. Da det så slap op brugte vi
monteringslim til den sidste halvdel.

Begge dele sidder fuldstændig fast stadig - 4 år efter.

Uden affedtning, ovepå strukturmalet væg.

Det virkede ihvertfald hér.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 11-03-06 20:42

"Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse news:42u5121v9te28ue1cothq5kl8289rnlad4@4ax.com...

> Sikke dog et humør du er i!

Jeg har svært ved at se hvad det har med humør at gøre - ud fra en
saglig betragtning er det bare en konstatering.

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 01:36

On Sat, 11 Mar 2006 20:41:45 +0100, "Hans M. Pedersen"
<hmp45@hotmail.com> skrev:

>Jeg har svært ved at se hvad det har med humør at gøre - ud fra en
>saglig betragtning er det bare en konstatering.

gider du ik prøve at tage en stang alu, eller stålplade, at lime på
en fineret plade med akryl. jeg er helt sikker på at den bliver
siddende.

Den skal jo ikke andet end at holde sig til soklen. og det gør den
alså. Så drop dog din stædighed, og prøv det.. fortsat god weekend.

Vh Per

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-03-06 12:29

Per H wrote:

> [...]
>
> Den skal jo ikke andet end at holde sig til soklen. og det gør den
> alså. Så drop dog din stædighed, og prøv det.. fortsat god weekend.

Det undrer mig at du giver dette råd uden selv at have prøvet det.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 15:53

On Sun, 12 Mar 2006 12:28:47 +0100, "Erik Olsen"
<modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev:

>Det undrer mig at du giver dette råd uden selv at have prøvet det.
ikke nødvendigt, jeg er helt sikker.
det undrer også mig at han er sikker på at det ikke holder. når han
ikke har prøvet
selvtak.

Vh Per

Fra : Martin Bak

Dato : 12-03-06 17:51

> ikke nødvendigt, jeg er helt sikker.
> det undrer også mig at han er sikker på at det ikke holder. når han
> ikke har prøvet
> selvtak.

Det undrer mig endnu mere, hvorfor i fremturer med jeres fantasifulde
forslag. Den rigtig løsning er kontaktlim. Færdig!
Og det skal helst trækkes på med tandspartel eller pensel. Sætlim kunne også
bruges, men det er noget skidt hvis det skal appliceres med fugepistol.
Fugepølserne er en dårlig ide i dette tilfælde, hvor plade og panel gerne
skulle komme i tæt kontakt. Ellers vil man kunne risikere, at der nemt vil
kunne opstå buler i stålfronten.
Så kontaktlim er løsningen. Og alt det andet bare husmandsbavl.

Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-03-06 20:44

Per H wrote:

> ikke nødvendigt, jeg er helt sikker.
> det undrer også mig at han er sikker på at det ikke holder. når han
> ikke har prøvet
> selvtak.

Jeg har limet forskellige metaller i mange år, der er nogen forskel på
hvor godt de lader sig lime. Aluminium og blødt stål er de nemmeste at
lime, og messing og rustfast stål de sværeste.

Fælles er at acryllime ikke klæber videre godt på metaller, og at
forbehandling af limfladerne betyder rigtig meget, såvel affedtning som
at gøre limfladerne ru.

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 20:52

On Sun, 12 Mar 2006 20:44:01 +0100, "Erik Olsen"
> [...]

>Fælles er at acryllime ikke klæber videre godt på metaller, og at
>forbehandling af limfladerne betyder rigtig meget, såvel affedtning som

lidt ligesom når man limer f.eks teaktræ, det skal også affedtes., og
andre træsorter skal høvles med en tandhøvl.
alt efter om hvor stor styrke limen skal holde til. Når to træstykker
limes sammen, dannes der en form for "spindelvæv der går i forbindelse
/ind i) med træstykkerne, det kan jo ikke gøres på det du nævner,
men ved du hvad det skyldes at der er forskel på limningen i
metaller. Og hvad er den bedste lim til de forskellige metaller.
det kunne være ganske intersant at vide.
og nej det er ikke til sokkelbrug

Vh Per

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-03-06 21:43

Per H wrote:

> men ved du hvad det skyldes at der er forskel på limningen i
> metaller.

Nej, det ved jeg ikke, men det er det samme som gør sig gældende med
vedhæftning af maling.

> Og hvad er den bedste lim til de forskellige metaller.
> det kunne være ganske intersant at vide.

Der findes efterhånden et hav af forskellige lime til metal, jeg har kun
prøvet få af dem. F. eks. Loctite laver en del forskellige, se
http://www.loctite.com/int%5Fhenkel/loctite%5Fdk/.

Til limninger med høj styrke kan nævnes:

Til limning af konstruktioner med maskinbearbejdede flader og en
veldefineret, tynd limfuge (f. eks. 0,01-0,05 mm) bruger man ofte
tyndtflydende anaerobe lime, dvs. limen hærder ved fravær af ilt. Et
eksempel er montering af kuglelejer.

Til mindre limninger med god tilpasning og hvor hærdning skal foregå
hurtigt, bruger man ofte cyanoacrylatlime (sekundlim). Der findes mange
forskellige typer, men fælles for dem er at åbentiden er kort, og
limfugen er forholdsvis sprød, så de holder ikke godt til
stødbelastninger.

Til limninger med mindre god tilpasning hvor man har brug for stor
styrke og sejhed, benyttes ofte epoxylime.

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 22:53

On Sun, 12 Mar 2006 21:43:17 +0100, "Erik Olsen"
<modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev:

>Per H wrote:

>Til limninger med høj styrke kan nævnes:
>
>Til limning af konstruktioner med maskinbearbejdede flader og en

hvad med araldit, bruges det ik til metal.?

Vh Per

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-03-06 23:34

Per H wrote:

> hvad med araldit, bruges det ik til metal.?

Jo. Araldit er en epoxylim.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 00:04

On Sun, 12 Mar 2006 21:43:17 +0100, Erik Olsen wrote:

> Nej, det ved jeg ikke, men det er det samme som gør sig gældende med
> vedhæftning af maling.

Forskellen er om overfladen er "levende" eller ej. Både aluminium og
rustfrit stål har ustabile overflader og behøver derfor en lak der kan
tåle at overfladen ikke er statisk. Rustfrit stål har så oven i købet
en let "fedtet" overflade.

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-03-06 07:42

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> rustfrit stål har ustabile overflader og behøver derfor en lak der kan
> tåle at overfladen ikke er statisk. Rustfrit stål har så oven i købet

Det er en noget populær forklaring. Jeg vil ikke mene at rustfast stål
har en ustabil overflade, snarere tværtimod. Det er en af årsagerne til
at det er rustfast!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 08:58

On Mon, 13 Mar 2006 07:41:47 +0100, Erik Olsen wrote:

> Det er en noget populær forklaring. Jeg vil ikke mene at rustfast stål
> har en ustabil overflade, snarere tværtimod.

Lav en let ridse i overfladen af en rustfast plade og observer den over
tid. Så vil du med egne øjne se hvad jeg mener.

> Det er en af årsagerne til at det er rustfast!

Nej. Rustbeskyttelsen skyldes den hinde der dannes.

Fra : Max

Dato : 13-03-06 09:30

Hej Frank

> Nej. Rustbeskyttelsen skyldes den hinde der dannes.

Der foregår altså to helt forskellige ting i alluminium og
rustfast stål, alluminium binder sig til frie iltatomer og danner
en ilte der beskytter alluminium. I rustfaststål forhindre man
en tilsvarende iltning ved at tilsætte nikkel og krom.

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 13:37

On Mon, 13 Mar 2006 09:29:58 +0100, Max wrote:

> [...]
> en ilte der beskytter alluminium. I rustfaststål forhindre man
> en tilsvarende iltning ved at tilsætte nikkel og krom.

....som udfælder til overfladen og giver en rustbeskyttende hinde.
Når Vogel siger det, så er det rigtigt. Basta.

Fra : Max

Dato : 13-03-06 14:01

Hej

> Når Vogel siger det, så er det rigtigt. Basta.

Helt sikkert, jeg fik udtrykt mig lidt sært, det jeg ville sige er
at i alluminiums tilfældet ønsker man jo iltningen hvilket man
jo netop ikke ønsker i den rustfaste stål, altså iltning af
hovedmaterialet.

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 19:05

On Mon, 13 Mar 2006 14:01:03 +0100, Max wrote:

> Helt sikkert,

Godt, det modsatte svar ville jo nærmest være blasfemi.

> jeg fik udtrykt mig lidt sært, det jeg ville sige er
> at i alluminiums tilfældet ønsker man jo iltningen hvilket man
> jo netop ikke ønsker i den rustfaste stål, altså iltning af
> hovedmaterialet.

Nej, der ønsker man ilting af legeringsmaterialet.

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-03-06 18:43

Frank E. N. Stein wrote:

> ...som udfælder til overfladen og giver en rustbeskyttende hinde.
> Når Vogel siger det, så er det rigtigt. Basta.

Pas nu på at du ikke misforstår Conrad Vogel. Fra en "Metallurgi for
ingeniører" 5. udgave side 454f:

"Rustfri stål er fællesbetegnelse for nogle ståltyper indeholdende
mindst 12% Cr samt varierende mængder af Ni, Mo, Ti m. fl. Disse stål
har alle en god korrosionsbestandighed i oxiderende miljø, idet der
opbygges en passiverende oxidhinde med stort indhold af chromoxid."

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 18:43

On Mon, 13 Mar 2006 18:43:16 +0100, Erik Olsen wrote:

> Pas nu på at du ikke misforstår Conrad Vogel.

Det gør jeg ikke.

> [...]
> har alle en god korrosionsbestandighed i oxiderende miljø, idet der
> opbygges en passiverende oxidhinde med stort indhold af chromoxid."

Samme bog, 7. udgave s 337 (afsnittet "Korrosion i praksis"):
"Rustfrit stål indeholder mindst 12% krom, som under atmosfæriske
forhold danner en passiverende hinde på på stålet".

Hvad er det du mener der misforstås?

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-03-06 19:11

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> "Rustfrit stål indeholder mindst 12% krom, som under atmosfæriske
> forhold danner en passiverende hinde på på stålet".

Jeg skulle vist have været lidt tydeligere. Det er linjen "som udfælder
til overfladen" jeg ikke er enig i.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 19:49

On Mon, 13 Mar 2006 19:10:47 +0100, Erik Olsen wrote:

> Jeg skulle vist have været lidt tydeligere. Det er linjen "som udfælder
> til overfladen" jeg ikke er enig i.

Den rustbeskyttende hinde har et større indhold af krom end der er inde i
materialet. Hvordan skulle det kunne ske uden en udfældning til
overfladen?

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-03-06 20:41

Frank E. N. Stein wrote:

> Den rustbeskyttende hinde har et større indhold af krom end der er
> inde i materialet. Hvordan skulle det kunne ske uden en udfældning til
> overfladen?

Fordi krom oxiderer hurtigere end de øvrige bestanddele.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 21:18

On Mon, 13 Mar 2006 20:40:56 +0100, Erik Olsen wrote:

> Fordi krom oxiderer hurtigere end de øvrige bestanddele.

Bliver der mere krom af at det oxiderer?

Fra : Max

Dato : 13-03-06 19:38

Hej

> Samme bog, 7. udgave s 337 (afsnittet "Korrosion i praksis"):
> "Rustfrit stål indeholder mindst 12% krom, som under atmosfæriske

Står der virkelig "Rustfri stål" i den bog ?

Vi fik tæsk i materialelære hvis vi sagde det ord :)

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 20:07

On Mon, 13 Mar 2006 19:38:26 +0100, Max wrote:

> Står der virkelig "Rustfri stål" i den bog ?

Jeps (altså rustfriT).

> Vi fik tæsk i materialelære hvis vi sagde det ord :)

Vi fik først tæsk hvis vi blandede det martensitiske sammen med det
ferritiske. At hænge sig i om man bruger den ene eller den anden
"poulærtitel" er meningsløst.

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-03-06 20:43

Max wrote:
> Hej

> Står der virkelig "Rustfri stål" i den bog ?

Ja, til min store forundring også i 5. udgave.

> Vi fik tæsk i materialelære hvis vi sagde det ord :)

Jeg har været vant til "rustfast stål".

Fra : Martin Bak

Dato : 13-03-06 09:28

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Lav en let ridse i overfladen af en rustfast plade og observer den over
> tid. Så vil du med egne øjne se hvad jeg mener.

> Nej. Rustbeskyttelsen skyldes den hinde der dannes.

Både ja og nej. Rustfastheden skyldes legeringens indhold af krom og nikkel.
Kromilten danner et lag der forhindrer jernet i legeringen i at ruste. Men
det er vist ikke specielt fedtet.

http://da.wikipedia.org/wiki/Rustfrit_st%C3%A5l

Martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 13:40

On Mon, 13 Mar 2006 09:28:00 +0100, Martin Bak wrote:

> Både ja og nej. Rustfastheden skyldes legeringens indhold af krom og nikkel.
> Kromilten danner et lag der forhindrer jernet i legeringen i at ruste. Men
> det er vist ikke specielt fedtet.

Det var derfor jeg skrev "fedtet".

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-03-06 19:35

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev
> Lav en let ridse i overfladen af en rustfast plade og observer den over
> tid. Så vil du med egne øjne se hvad jeg mener.

Du har så set noget jeg ikke har, hvad er det du mener sker?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 20:09

On Mon, 13 Mar 2006 19:35:11 +0100, Preben Riis Sørensen wrote:

> Du har så set noget jeg ikke har, hvad er det du mener sker?

Du vil opdage at hinden gendanner sig selv. Til at starte med er ridsen
mørkere end resten af pladen, men det fortager sig over tid.

Fra : Max

Dato : 11-03-06 16:26

Hej Helle

> sokler i køkkenet (som er af træ). Min spørgsmål er så: hvilken lim
> skal jeg helt præcist lime stålpladerne fast med på træsoklerne?

Brug noget dobbeltklæbende tæppetape, ikke ret meget, kun lige
nok til at holde det, det kunne jo være du ville have det af igen.

Mvh Max