Rosenbed og krydderurtevæg
Fra : Marianne

Dato : 09-03-06 22:09

Hej

Jeg har planer om at nedlægge vores grimme og rodede staudebed (som har
stået næsten urørt i 25 år - bortset fra sporadisk ukrudtslugning) og få
lavet et rosenbed i stedet.

Jeg forestiller mig at plante roser, der er lidt busk-agtige, da bedet helst
skal være så vedligeholdelsesfrit som muligt. Roserne skal naturligvis
beskæres, men ellers ... og allerhelst vil jeg have engelske eller
'historiske' roser. Bedet er sydvendt, og jorden er yderst leret.

Til arbejdet tænker jeg at hyre en anlægsgartner - jorden skal måske også
skiftes/suppleres - men roserne vil jeg helst skaffe, fx i Løve.

Lyder det som en realistisk plan? Hvilken tid på året vil være mest
velegnet?

Et andet sig drejer sig om en såkaldt krydderurtevæg. Dvs en slags
plantereol, hvor man sår krydderurter i etager. Findes der en bog eller et
netsted, som omtaler fremgangsmåden nærmere?

mvh

marianne

Fra : hodja@pjort.com

Dato : 10-03-06 00:47

http://www.rosenposten.dk/

Mener det var ham der lavede rosenbede for Søren Ryge sidste år.

God fornøjelse.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-03-06 07:10

On Thu, 9 Mar 2006 22:09:12 +0100, "Marianne"
<handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

> [...]
>skiftes/suppleres - men roserne vil jeg helst skaffe, fx i Løve.
>
>Lyder det som en realistisk plan? Hvilken tid på året vil være mest

Det er en udmærket plan.
Her i foråret vil være godt. Selv om du gerne selv vil skaffe roserne,
så tag en snak med anlægsgartneren som skal lave bedet, først. Han kan
måske komme med anbefalinger både til hvilke sorter af roser der vil
passe godt, men han kan også se om det i det hele taget er et velegnet
sted til roser.
Når det skal være så godt som vedligeholdelsesfrit, så er det ekstra
vigtigt at få de rigtige sorter og sørge for stedet er velegnet til
roser. Ellers er det ikke sikkert roserne vil trives optimalt og så får
du nemt et bed som ikke ser helt så godt ud. Hvilket vil være synd.

Linket til rosenposten som du fik i en anden post, kan komme man få
masser af god information ud af - Knud ved noget om roser!
Men pas på med bare at bestille - hvis du får roserne hjem 14 dage før
bedet bliver lavet, det ender let galt. Igen, snak med anlægsgartneren
om det først.

Husk også at roser er sultne planter - de skal gødes rimeligt for
virkelig at få pæne planter.

>Et andet sig drejer sig om en såkaldt krydderurtevæg. Dvs en slags
>plantereol, hvor man sår krydderurter i etager. Findes der en bog eller et
>netsted, som omtaler fremgangsmåden nærmere?

Jeg kender ikke nogle krydderurtebøger, men jeg ved der findes en del -
og det skulle da undre mig hvis ikke nogle af dem omtaler de måder at
dyrke krydderurterne på.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Marianne

Dato : 10-03-06 14:27

> [...]
> måske komme med anbefalinger både til hvilke sorter af roser der vil
> passe godt, men han kan også se om det i det hele taget er et velegnet

Tak for rådene - ja, nok vil jeg selv skaffe roserne, men jeg meste vist -
efter nærmere eftertanke - at jeg selv vil finde de sorter, jeg vil have. Og
så snakke med et kompetent menneske om det.

Et lille tillægsspørgsmål: ved en hvilket som helst anlægsgartner det
fornødne om roser? Eller findes der en brancheorganisation el. lgn. for
rosenfolket?

mvh
marianne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-03-06 14:59

On Fri, 10 Mar 2006 14:27:21 +0100, "Marianne"
> [...]

>efter nærmere eftertanke - at jeg selv vil finde de sorter, jeg vil have. Og
>så snakke med et kompetent menneske om det.

Ok, det lyder også som en bedre ide
Det er jo aldrig til skade at vide hvad man gerne vil have plantet.

>Et lille tillægsspørgsmål: ved en hvilket som helst anlægsgartner det
>fornødne om roser? Eller findes der en brancheorganisation el. lgn. for
>rosenfolket?

Jeg kender ikke til nogle brancheorganisationer eller lign.
Men jeg er ret sikker på at langt de fleste anlægsgartnere ved
tilstrækkeligt om roser. Det er jo ikke fordi roser som sådan er
vanskelige eller krævende.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Marianne

Dato : 10-03-06 14:37

Øh - er engelske roser og historiske/gamle roser det samme?

mvh

Marianne
.... som henter et par rosenbøger på biblioteket i morgen!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-03-06 14:57

On Fri, 10 Mar 2006 14:36:45 +0100, "Marianne"
<handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

>Øh - er engelske roser og historiske/gamle roser det samme?

Nej, men engelske roser ligner tit gammeldags roser.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/