Start af fritidsfirma - hvordan?
Fra : Mikkel

Dato : 09-03-06 19:31

Hej gruppe

Jeg er alm. lønmodtager, og har fået mulighed for at tjene lidt ekstra ved
siden af ved at sælge it-konsulentydelser på timebasis samt måske lidt
videresalg af forskellige varer. Det skal være et fritids- og
enkeltmands-foretagende med en omsætning på måske mellem 10.000 og 60.000
kr. årligt. Jeg har tænkt mig at trække alt overskud ud som personlig
indkomst.
Mine kunder bliver momsregistrerede firmaer af forskellig størrelse.
Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal skrue sådan et firma sammen, så det
bliver mest fordelagtigt skatte- og momsmæssigt.
Jeg kommer til at købe noget produktionsudstyr i form af edb-udstyr og
software, de udgifter vil jeg gerne kunne trække fra.
Skal jeg arbejde som privatperson/lønmodtager for kunderne, eller skal jeg
lave et enkeltmandsfirma og fakturere dem derigennem?
Skal jeg lade mig momsregistrere?
Vil momsregistrerede firmaer overhovedet handle med en freelancer der ikke
er momsregistreret?
Hvilken firmakonstruktion er mest fordelagtig, under hensyntagen til at
administrationsbyrden overfor det offentlige system (SKAT) skal stå i
forhold til den beskedne omsætning?
Jeg har kigget på diverse hjemmesider (startguiden.dk, startfirma.dk,
virk.dk, skat.dk)... men der er vel herinde, man finder folk med real-world
erfaringer
Evt. henvisninger til andre relevante hjemmesider er også velkomne.

Mvh Mikkel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-03-06 22:59

"Mikkel" <ikke@oplyst.dk> wrote in message

> Jeg er alm. lønmodtager, og har fået mulighed for at tjene lidt ekstra ved
> siden af ved at sælge it-konsulentydelser på timebasis samt måske lidt
> videresalg af forskellige varer.

Vær opmærksom på, at der ikke optræder interessekonflikter ift. dit
fuldtidsjob.

> Det skal være et fritids- og
> enkeltmands-foretagende med en omsætning på måske mellem 10.000 og 60.000
> kr. årligt. Jeg har tænkt mig at trække alt overskud ud som personlig
> indkomst.

Det kan du heller ikke undgå med et enkeltmandsfirma med mindre du vil over
på virksomhedsordningen, men det er nok ikke den store fidus.

> [...]
> Jeg kommer til at købe noget produktionsudstyr i form af edb-udstyr og
> software, de udgifter vil jeg gerne kunne trække fra.

Så skal du lave et enkeltmandsfirma.

> Skal jeg arbejde som privatperson/lønmodtager for kunderne, eller skal jeg
> lave et enkeltmandsfirma og fakturere dem derigennem?

Husk, at der skal være tale om et vist antal kunder - ellers vil det blive
stemplet som et kamoufleret ansættelseforhold.

> Skal jeg lade mig momsregistrere?

Ja, kun små ulemper (du skal lave moms-regnskab), mange fordele.

> Vil momsregistrerede firmaer overhovedet handle med en freelancer der ikke
> er momsregistreret?

Måske, men det er nemmere at være momsregistreret.

> Hvilken firmakonstruktion er mest fordelagtig, under hensyntagen til at
> administrationsbyrden overfor det offentlige system (SKAT) skal stå i
> forhold til den beskedne omsætning?

Enkeltmandsfirma. Det du lægger op til kan regnskabsmæssigt klares på ½
time. Der er ikke megen administration.

hilsen
Uffe

Fra : Cre8ing.dk - Carsten~

Dato : 10-03-06 17:29

On Thu, 9 Mar 2006 19:31:05 +0100, "Mikkel" <ikke@oplyst.dk> wrote:

> [...]
>erfaringer
>Evt. henvisninger til andre relevante hjemmesider er også velkomne.

Du kan prøve at kigge på www.amino.dk og www.100svar.dk.

Held og lykke.

Med venlig hilsen

Carsten Hjerresen