Download af Suse og Fedora
Fra : Bent

Dato : 09-03-06 16:26

Hej.

Så er jeg igen kommet til den periode i mit liv, hvor jeg prøver at lege
lidt med forskellige unix varianter.
Jeg har denne gang forsøgt at downloade 3 forskellige versioner, men ingen
af de 3 virker efter jeg har brændt dem.
Er jeg utrolig dårlig til at brænde cd'er, eller er det bare typisk at dem
man downloader ikke virker?

Jeg har prøvet Suse og Fedora, og de er brændt med Nero.

Mvh.

Bent

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-03-06 16:43

"Bent" <NO_SPAMschierff@hotmail.comNO_SPAM> writes:

> [...]
> man downloader ikke virker?
>
> Jeg har prøvet Suse og Fedora, og de er brændt med Nero.

Nøh, der plejer ikke at være noget galt med downloads, men det er
muligt at brænde dem forkert (en ISO fil er ikke en fil der skal ligge
på cd'en, det *er* cd'en, så at sige). Prøv og se om det du gjorde
matcher fx.

http://www.bay-wolf.com/burnimage6.htm

Bemærk især det med "Recorder > Burn Image"

Fra : Bent

Dato : 09-03-06 16:56

Hej Peter.

> [...]
> muligt at brænde dem forkert (en ISO fil er ikke en fil der skal ligge
> på cd'en, det *er* cd'en, så at sige). Prøv og se om det du gjorde

Ja, det er jeg helt med på. Der plejer nu heller ikke at være problemer med
de ISO filer jeg har brændt.
Nu er jeg så, på trods af advarsler fra Fedora, gået igang med at
installere. Den første gang gik det galt, men nu hvor jeg prøver 2. gang,
ser det ud til at den alligevel installerer uden problemer.
Hmm, jeg fornemmer at det heller ikke bliver denne gang jeg bliver glad unix
bruger...

Bent

Fra : Kent Friis

Dato : 09-03-06 17:06

Den Thu, 9 Mar 2006 16:55:53 +0100 skrev Bent:
> [...]
> ser det ud til at den alligevel installerer uden problemer.
> Hmm, jeg fornemmer at det heller ikke bliver denne gang jeg bliver glad unix

Nævn bare *et* OS der uden problemer kan installeres fra en defekt
CD.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-06 17:25

Kent Friis wrote:

> Nævn bare *et* OS der uden problemer kan installeres fra en defekt
> CD.

Ved nærmere eftertanke, så har jeg da installeret FC1, FC3 og
FC4 uden på noget tidspunkt at brænde dem. Hvis man har ISO
filerne liggende på harddisken og booter med det rette kerne
og ramdisk image, så kan den installere direkte fra harddisk.

Sidst jeg checkede var det dog et krav, at ISO filerne lå på en
anden partition end den man installerede til. Det var der en god
grund til dengang man brugte Linux 2.2, men siden 2.4 har det
været muligt at mounte samme partition flere steder.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Kent Friis

Dato : 09-03-06 17:57

Den Thu, 09 Mar 2006 17:25:18 +0100 skrev Kasper Dupont:

> [...]
> filerne liggende på harddisken og booter med det rette kerne
> og ramdisk image, så kan den installere direkte fra harddisk.

Hvordan vil du "boote med det rette kerne og ramdisk image", uden
en CD? Diskettedrev er efterhånden en sjældenhed, og loadlin
virkede vist kun i DOS.

Og hvis MD5-checket fejler pga. en fejlet download (ikke alle bruger
wget), hjælper det ikke noget at lægge filerne på harddisken.

Mvh
Kent

Fra : Benny Amorsen

Dato : 09-03-06 19:53

KF> Hvordan vil du "boote med det rette kerne og ramdisk image", uden
KF> en CD? Diskettedrev er efterhånden en sjældenhed, og loadlin
KF> virkede vist kun i DOS.

PXE eller USB, f.eks.

/Benny

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-03-06 18:10

Kasper Dupont <59566546563902667468@expires.20.apr.2006.kasperd.net.invalid> writes:

> [...]
> grund til dengang man brugte Linux 2.2, men siden 2.4 har det
> været muligt at mounte samme partition flere steder.

Man kan også boote via PXE og høvle resten direkte ned fra nettet
under installationen. Eller man kan lave en minimal boot-cd
(...i386/os/images/boot.iso i Fedora, vistnok). Måske endda en
USB-stick, men det har jeg stadig til gode at se i praksis (det er
under alle onstændigheder BIOS-afhængigt).

PXE og USB-stick teknikkerne har dog et høne/æg problem i og med at du
skal have adgang til en Linux maskine før du starter.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 09-03-06 19:54

PD> PXE og USB-stick teknikkerne har dog et høne/æg problem i og med
PD> at du skal have adgang til en Linux maskine før du starter.

PXE kan godt bringes til at virke med en Windows-server.

/Benny

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-06 00:43

Peter Dalgaard wrote:

> [...]
> USB-stick, men det har jeg stadig til gode at se i praksis (det er
> under alle onstændigheder BIOS-afhængigt).

Det er rigtig nok, men en PXE BIOS behøver ikke sidde på
bundkortet, den kan også sidde på netkortet. Og har man onboard
ethernet, så er maskinen sikkert så ny, at PXE er mere eller
mindre standard. (Har dog set en BIOS med så alvorlige fejl i
netdriveren, at det i praksis var umuligt at netboote).

> PXE og USB-stick teknikkerne har dog et høne/æg problem i og med at du
> skal have adgang til en Linux maskine før du starter.

PXE kræver bare en dhcp server og en tftp server. Ingen af delene
er Linux specifikke. Og en USB stick burde kunne skrives med
rawrite eller noget tilsvarende. (Jeg skriver burde, fordi jeg
ved ikke om Windows er designet så fornuftigt, at program, der
oprindeligt er lavet til floppydisks også vil kunne bruges til
USB).

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-06 17:19

Bent wrote:

> [...]
> installere. Den første gang gik det galt, men nu hvor jeg prøver 2. gang,
> ser det ud til at den alligevel installerer uden problemer.

Det lyder som om din brænder har set bedre dage.

Fra : Bent

Dato : 09-03-06 17:49

> Det lyder som om din brænder har set bedre dage.

Tjaa, det kan man jo sige.
Omvendt har jeg brændt masser af andre cd og dvd'er i den uden problemer.
Men pyt, nu er det installeret, og jeg må faktisk indrømme at det ser ud til
at virke ret godt. Måske bliver jeg alligevel en glad fedora bruger...

Bent