Fra Linux til Windows
Fra : alex

Dato : 07-03-06 01:10

Hej,

Lige nu har jeg windows XP på min maskin, men jeg vil gerne prøve at
installere Linux på min computer, men før jeg kaster mig ud i det,
vil jeg gerne høre om det vil skabe nogen problemer sener, hvis jeg
skal skifte over til windows igen?
Altså lige nu, hvis jeg skal insatallere windows på en maskin, så
smider jeg bare CDen på, også kører resten bare ud af, men hvad så
når man har allerede en Linux program på maskinen?
Kan man stadig boot fra CDen, når jeg sætter min windows Cd ind, hvor
jeg går ind og sletter den gamle partition, og laver en nyt partition
til windowsen?

mange tak på forvejen.
Alex

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 01:43

alex wrote:
> [...]
> Kan man stadig boot fra CDen, når jeg sætter min windows Cd ind, hvor
> jeg går ind og sletter den gamle partition, og laver en nyt partition

Ja, sagtens, Windows er pr. default alt slettende, så ja det vil der
ikke være noget problem i. Den vil måske spørge dig om du vil bruge hele
harddisken til windows, så er svaret bare ja og du er kørende igen.

Jeg har ikke prøvet at windows ikke uden videre kan installeres.

René Madsen --- Webhotel, PHP/MySQL, 500Mb, 5xPOP3 for kun 9,-/md.
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk
Din IT Leverandør --- tlf. 46 95 08 81 / 28 34 36 85

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-03-06 19:13

"alex" <alexdon24@yahoo.dk> writes:

> Må jeg spørge jer, hvilken linux program i bruger selv?

Jeg bruger den version af Linux der hedder Debian. Til nybegyndere
plejer en af anbefalinerne at være Ubuntu, der er en finpudset udgave
af Debian.

> Jeg har lånt et par bøger om Linux fra biblioteket, og en af dem er
> der med en linux CD. Redhat 5.2.

RedHat 5.2 er vel snart over 5 år gammel, det vil du ikke få en god
oplevelse ud af at se på.

--
Peter Makholm | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil have noen
peter@makholm.net | glæde af din fremtid ska du ikke vente til i morgen.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 07-03-06 19:20

On 2006-03-07, Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Jeg bruger den version af Linux der hedder Debian. Til nybegyndere
> plejer en af anbefalinerne at være Ubuntu, der er en finpudset udgave
> af Debian.

Osse her.

Min anbefaling går dog oftest lidt anderledes:

1) Den du har kammerater der kan hjælpe dig med
2) En der er meget udbredt sådan at det er let at få hjælp i forummer og
nyhedsgrupper. distrowatch.com kan være med til at hjælpe med det.

> RedHat 5.2 er vel snart over 5 år gammel, det vil du ikke få en god
> oplevelse ud af at se på.

Hvis computeren er på alder med redhat 5.2 giver det måske en 'neutral'
oplevelse. Hvis computeren er nyere giver det en 'dårlig' eller 'rigtig
dårlig' oplevelse.

/Sune

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-03-06 22:23

Sune Vuorela wrote:

> Hvis computeren er på alder med redhat 5.2 giver det måske en 'neutral'
> oplevelse. Hvis computeren er nyere giver det en 'dårlig' eller 'rigtig
> dårlig' oplevelse.

RH5.2 er vist også ældre end 5 år... snarere 7-8. Min oplevelse med lige
netop RH 5.x var at de absolut ikke var nogen behagelig oplevelse uanset
alderen på computeren. Jeg mindes ikke et mere ubrugeligt default GUI.
Det var en af årsagerne til at jeg løb skrigende over til Mandrake -
dengang.

Peter

Fra : alex

Dato : 07-03-06 02:23

Hej René,

det lyder godt! men er det noget du selv har prøvet? for hvis du har,
så kan jeg være 100 % sikker.
Du kender det sikkert godt, at så længe det er andres computer, så
tør man godt rode med, men lige så snart det er ens egen maskin, så
passer man ekstra på.
Jeg vil helst sove roligt om aften.

Alex

Fra : Sune Vuorela

Dato : 07-03-06 07:08

On 2006-03-07, alex <alexdon24@yahoo.dk> wrote:
> Hej René,
>
> det lyder godt! men er det noget du selv har prøvet? for hvis du har,
> så kan jeg være 100 % sikker.

windows kan ikke slette linux. Eller det kunne det ikke sidst jeg
prøvede.
Hvis du fortryder din linux, så sætter du din linuxinstallationscd i og
begynder at geninstallerer. Når du når til partitioneringstrinet,
fjerner du alle partitioner og gemmer partitionstabellen.
Og så begynder du på windoze

/Sune

Fra : Carsten

Dato : 07-03-06 08:47

Sune Vuorela wrote:

> [...]
> begynder at geninstallerer. Når du når til partitioneringstrinet,
> fjerner du alle partitioner og gemmer partitionstabellen.

En anden mulighed kunne være: "fdisk /MBR" (DOS/Windows) eller "fdisk
/newmbr" (OS/2) Man kan også gøre det fra en Win XP CDROM hvis man i
recovery consollen skriver "FIXMBR" Personligt bruger jeg en DOS boot
diskette med fdisk på.
Ovenstående er noget jeg har læst i SuSE "Administration Guide" (Slå op
under fdisk i stikords registeret)

Mvh
Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 07-03-06 17:16

Den Tue, 7 Mar 2006 06:07:35 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> windows kan ikke slette linux. Eller det kunne det ikke sidst jeg
> prøvede.

Så kan jeg anbefale at opgradere til Windows 98, den kan nemlig godt.
Endda helt uden at spørge.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 09:39

alex wrote:
> [...]
> Du kender det sikkert godt, at så længe det er andres computer, så
> tør man godt rode med, men lige så snart det er ens egen maskin, så

Jeg har personligt gjort det adskillige gange uden problemer.
Den udgave af windows jeg har brugt er windows 95,98 og xp.

Hvis de ikke virker umildbart, så er der som de andre her i tråden
beskriver, de muligheder for at ordne harddiske, så den er klar til
windows. Men som sagt jeg har ikke haft problemer med det.

Fra : Leif Neland

Dato : 23-05-06 15:55

alex wrote:
> Hej René,
>
> Du kender det sikkert godt, at så længe det er andres computer, så
> tør man godt rode med, men lige så snart det er ens egen maskine, så
> passer man ekstra på.

Jeg håber ikke din arbejdsgiver læser dette, hvis du arbejder med edb til
hverdag

Leif

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-03-06 09:48

alex wrote:
> før jeg kaster mig ud i det,
> vil jeg gerne høre om det vil skabe nogen problemer sener, hvis jeg
> skal skifte over til windows igen?

Man kan også svare kort og sige:
Nej. Linux ændrer intet permanent ved din maskine. Heller ikke i BIOS.
Du vil altid kunne installere noget andet senere.

Det er dog muligt (som det bliver nævnt) at eksistensen af en
Linux-partition på harddisken vil forvirre din Windows-installations CD,
men så kan du som det også nævnes blot fjerne partitioneringen før du
installerer Windows.

Peter

Fra : alex

Dato : 07-03-06 11:07

Hej Peter,

Ja men normalt sletter jeg altid den gemte partition og opretter en ny
partition når jeg skal f.eks formatere min maskin.
Jeg vil bare vide om jeg kunne komme frem sletning af partition med en
windows CD, når der er installerert en linux på maskinen!

Alex

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-03-06 11:25

alex wrote:
> [...]
> Jeg vil bare vide om jeg kunne komme frem sletning af partition med en
> windows CD, når der er installerert en linux på maskinen!

alternativt kan du jo som det sidste du gør inden du slukker for din
Linux-installation for sidste gang gøre:

# dd if=/dev/zero of=/dev/hda

ADVARSEL: Hvis man IKKE ønsker at slette sin Linux-installation er dette
FARLIGT!

Peter

Fra : alex

Dato : 07-03-06 17:33

Opgradere til windows 98?
Jeg har windows XP Pro.
er den ikke godt nok?

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 17:42

alex wrote:
> Opgradere til windows 98?
> Jeg har windows XP Pro.
> er den ikke godt nok?

Det han mener med det er at windows 98 i fuldstændig lige glad med, hvad
du har på din harddisk, hvis du siger ja til at du vil installere
windows 98, så gør den det også uden at spørge om, hvad den skal gøre
med det der ligger der i forvejen.

Altså, kan du ikke lige installere windows xp, så prøv at installere
windows 98 først, så kan du med meget stor sikkerhed installere windows
xp bag efter.

Fra : alex

Dato : 07-03-06 17:50

Nå okay.
På den måde. Nu er jeg med hvad ham mente.
mange tak Peter.

Jeg har ikke lige en windows 98, men jeg kan lige se om jeg kan få fat
i den.

Alex

Fra : alex

Dato : 07-03-06 19:10

Må jeg spørge jer, hvilken linux program i bruger selv?
I det jeg er helt nyt i dette område, har jeg valgt at gå efter en
Linux program, hvor der er instruktion om helt fra starten, punkt for
punkt.
Jeg har lånt et par bøger om Linux fra biblioteket, og en af dem er
der med en linux CD. Redhat 5.2.
Er der nogen af jer, der har en bedre erfaring med andre Linux modeler?
Altså Linux program hvor der er fuld instruktion med!
Fuld instruktion er meget vigtigt, ellers er jeg lost!

Fra : alex

Dato : 07-03-06 19:50

Jeg har 2 computer.
Den ene er en petium 4 3.4GHz, som jeg har min Windows på. De´t er
også den som jeg bruger til at spille på.
Min anden computer, som jeg ville ha Linux på er en Pentium 3 800GHz
med 192 MB Ram og 10 GB harddisk.

Jeg kunne selv regne det ud at Redhat 5.2 var gammel, i det selve bogen
er fra 1999.
Jeg er villige til at prøve en nyere version eller en helt anden
model, så længe der er "bruger vejledning" med.
Jeg ved at man kan downloade næsten alle Linux modelerne på sin
computer også brænde den på en CD, men er der nogen steder hvor man
kan downloade bruger vejledning til samme Linux udgaven?

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 20:10

alex wrote:
> [...]
> computer også brænde den på en CD, men er der nogen steder hvor man
> kan downloade bruger vejledning til samme Linux udgaven?

Ubuntu er så et godt valg.

http://shots.osdir.com/slideshows/slideshow.php?release=465&slide=1
viser i billeder, hvordan du installere Ubuntu, de kalder det godt nok
screenshots og det er det jo også, men fungere fint som guide til
installation.

Men, hvis du har en kammerart som bruger linux, så vælg den samme udgave
som vedkommende, men vil ikke anbefale det, hvis det er Gentoo eller
Debian, da de er noget sværrer at bruge.

Fra : alex

Dato : 07-03-06 21:06

det er faktisk meget godt med screenshots. så kan jeg se billederne
på en computer, mens jeg installere programmet på den anden computer.
Desværre ingen af min venner har linux.
Det eneste hjælp jeg kan få er fra brugervejledningen og jer her i
forumet.

Fra : alex

Dato : 07-03-06 22:47

Bruger du stadig Linux Mandrake?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-03-06 22:53

alex wrote:
> Bruger du stadig Linux Mandrake?

Nej.
Ikke fordi jeg har noget imod Mandrake. Min eneste anke var at der ikke
gik ret lang tid før man var tvunget til at opgradere, eller undvære
opdateringer.
Jeg skiftede til Debian og det er jeg glad for. Jeg har intet at udsætte
på Debian. Det fungerer bare.
MEN!... standard Debian er ikke for nybegyndere og man får ikke helt så
blankpoleret en GUI-oplevelse som med f.eks. Mandrake eller Fedora
(eller SuSE). Hvis man vil have det og samtidig have Debians
underliggende koncepter, så er Ubuntu løsningen. Jeg har installeret det
på et par maskiner for andre og det ser rigtig godt ud.
Når jeg får tid en af dagene "opgraderer" jeg også kærestens maskine fra
Debian Sarge til Ubuntu Dapper Drake.

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-06 09:14

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Når jeg får tid en af dagene "opgraderer" jeg også kærestens maskine fra
> Debian Sarge til Ubuntu Dapper Drake.

Dapper? Var det ikke en bedre ide at tage sidste frigivne version
5.10?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-03-06 10:14

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Dapper? Var det ikke en bedre ide at tage sidste frigivne version
> 5.10?

Når jeg engang får tiden, så er Dapper frigivet. Der er trodsalt kun en
måned til.

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-06 12:05

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Når jeg engang får tiden, så er Dapper frigivet. Der er trodsalt kun en
> måned til.

Det lyder som om du selv skal sætte hende til det.

Jeg har opdaget at parted følger med på Ubuntu installations-cd'en.
Det ser ud til at kunne lidt af hvert med partitioner - man mindes
helt text mode udgaven af Partition Magic.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : alex

Dato : 07-03-06 23:20

ok.
Nu er et par stykker der har anbefalet Ubuntu. Så bliver det nok det
jeg skal prøve på min maskin.
I det det er min første gang med Linux, så skal det være så nemt
som muligt!
selvom jeg ved at det ikke bliver lige så nemt som Windows.
men jeg har heldigvis 2 computer, så jeg kan stille og roligt prøve
mig frem med linux på min lille computer.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-03-06 23:37

alex wrote:
> selvom jeg ved at det ikke bliver lige så nemt som Windows.

Det er aldrig nemt at lære at administrere noget, der er anderledes.
Heller ikke hvis man som gammel Linux-bruger skulle lære at administrere
en Windows maskine.
Selve applikationerne er ikke sværere at bruge end på Windows. De ligner
jo hinanden. Der kan dog være ting man ikke bare lige får til at virke.
Det er specielt dem som baserer sig på proprietære Microsoft-ting. Regn
derfor ikke med at det f.eks. kan lade sig gøre at se TV2-sputnik o lign.

Men det er godt at du ikke har urealistiske forventninger :)

Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-06 18:20

Den 7 Mar 2006 14:20:10 -0800 skrev alex:

> I det det er min første gang med Linux, så skal det være så nemt
> som muligt!
> selvom jeg ved at det ikke bliver lige så nemt som Windows.

Hvis Linux havde været lige så svært som Windows, var jeg for længst
skiftet til Mac.

Mvh
Kent

Fra : Max Andersen

Dato : 08-03-06 18:32

Kent Friis wrote:

> Hvis Linux havde været lige så svært som Windows, var jeg for længst
> skiftet til Mac.

Hvis linux havde været lige så Uforudsigeligt som windows var jeg
skiftet til BSD

Max

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-06 18:37

Den Wed, 08 Mar 2006 18:32:27 +0100 skrev Max Andersen:

> Hvis linux havde været lige så Uforudsigeligt som windows var jeg
> skiftet til BSD

Hmm, "uforudsigeligt" er vel også en af de ting der gør Windows svær
at få til at makke ret?

Mvh
Kent

Fra : Max Andersen

Dato : 08-03-06 20:47

Kent Friis wrote:

> Hmm, "uforudsigeligt" er vel også en af de ting der gør Windows svær
> at få til at makke ret?

Ja. Jeg læste det som om at bygge et legoslot med klodser der ikke
passer helt som uforudsigeligt mere end svært(da det ikke burde være
meningen), men jeg kan godt se din pointe, nu.

Max

Fra : alex

Dato : 08-03-06 00:11

He he..
Nej nej. jeg har slet ikke så stor forventninger. Jeg ved godt at hvis
jeg gå i gang med det, så venter der mig stort arbejde og
tålmodighed.
som du siger selv, er ikke selve applikationen men administrationen af
maskinen, som forskrækker mange væk fra at prøve Linux.
Men jeg har sagt til mig selv at, det ikke kan passe at der kræver en
geni til at bruge Linux.
Eneste forskel vil være at en geni vil have det meget nemmere end en
som mig.
Men nu har jeg bestemt mig at jeg vil prøve det. jeg mister ikke noget
vad at prøve det.
jeg kan kun blive klogere.

Fra : alex

Dato : 08-03-06 00:32

Kan det pas at Ubuntu 5.10 kun fylder 617 MB?
Hvis man skal downloade den selv!

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-06 00:34

alex wrote:
> Kan det pas at Ubuntu 5.10 kun fylder 617 MB?
> Hvis man skal downloade den selv!

Ja, det er korrekt.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 08-03-06 06:43

On 2006-03-07, alex <alexdon24@yahoo.dk> wrote:
> Kan det pas at Ubuntu 5.10 kun fylder 617 MB?
> Hvis man skal downloade den selv!

Jep. Mere er ikke nødvendigt.
Det giver dig en maskine med grafisk brugerflade, kontorpakke,
billedbehandlingsprogram, emailklient, ... (alt hvad man som
desktopbruger har behov for)

Hvis du har behov for flere programmer, kan du let installere dem gennem
programmet synaptic. (Som vidst nok bare hedder pakkehåndteringsværktøj
eller lignende på dansk)

/Sune

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-06 09:15

"alex" <alexdon24@yahoo.dk> writes:

> Kan det pas at Ubuntu 5.10 kun fylder 617 MB?
> Hvis man skal downloade den selv!

Ja. Vær dog opmærksom på at der formentlig er opdateringer og andet
guf du skal have lagt på.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : alex

Dato : 08-03-06 00:37

Mange tak René,

Jeg har lige sat den til at downloade. jeg skulle lige være sikker på
om det var den rigtige.
Det var fordi jeg har hørt at nogen af Linux udgaver fylder omkring 2
GB.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-03-06 00:38

On 7 Mar 2006 15:32:26 -0800, alex wrote:

> Kan det pas at Ubuntu 5.10 kun fylder 617 MB?
> Hvis man skal downloade den selv!

Ja, 1 styk cd - der findes dog både en live-cd og en til installering.

Hvis du synes det er for lidt så kan du hente alle Debians 14 binære
cd'er og de tilhørende 15 cd'er med kildekode.

Mvh.

--
"You have to photosynthesize" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : alex

Dato : 08-03-06 00:43

Nej tak Adam,

for en nybegynder som mig, er det rigeligt.
617 MB Linux er en lille spring for menneskeheden, men en kæmpe spring
for mig!