MS Windows
briani 27239
Hvad er forskel på OEM-Windows kontra en "~
Fra : Ukendt

Dato : 09-03-06 08:48

Hejsa

Jeg har fået til opgave at finde ud af, hvad er forskel på OEM Win XP og en "fuld" pris Win XP?

Jeg ved godt at prisen ikke er den samme, men udover det, hvad er der så.

Niels-Henrik

Fra : L.E.P.

Dato : 09-03-06 09:00

Thu, 9 Mar 2006 08:48:28 +0100, skrev "Sejerkilde 7500"
<news(at)sejerkilde(dot)com> :

>Hejsa
>
>Jeg har fået til opgave at finde ud af, hvad er forskel på OEM Win XP og en "fuld" pris Win XP?
>
>Jeg ved godt at prisen ikke er den samme, men udover det, hvad er der så.

Her kan du læse om de forskellige licensformer hos Microsoft

http://www.microsoft.com/danmark/license/

Hilsen Lars

Fra : Aksel

Dato : 09-03-06 09:04

"Sejerkilde 7500" <news(at)sejerkilde(dot)com> skrev i en meddelelse
[...]

I praksis intet, der er kun nogle forskelle i licensbetingelserne, en OEM må
ikke flyttes til en anden PC, det må fuldprisversionen, men kun hvis den
slettes fra den første.

Hilsen Aksel

Fra : claus b. p.

Dato : 09-03-06 09:09

"Sejerkilde 7500" <news(at)sejerkilde(dot)com> wrote in message
[...]

Det enkleste svar er at OEM versionen kun sælges med noget hardware, (men
dette kan såmænd bare være en mus) og licensen følger den første maskine
systemet installeres på, mens den "rigtige" ikke følger hardware, men den
person/organisation der har købt den.
Så eventuelle praktiske og juridiske problemer vil altså først opstå ved
skift af maskine.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-06 09:32

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:440fe2f1$0$99988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> person/organisation der har købt den.
> Så eventuelle praktiske og juridiske problemer vil altså først opstå ved

Jeg takke for svar.

Niels-Henrik

Fra : Asle Bjerva

Dato : 09-03-06 10:15

"Sejerkilde 7500" <news(at)sejerkilde(dot)com> skrev i melding

> [...]
> person/organisation der har købt den.
> Så eventuelle praktiske og juridiske problemer vil altså først opstå ved

Jeg takke for svar.

Samt at man ikke får support fra Microsoft, men fra OEM leverandøren.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Tveskaeg

Dato : 09-03-06 14:51

On Thu, 9 Mar 2006 08:48:28 +0100, "Sejerkilde 7500"
> [...]

>Jeg ved godt at prisen ikke er den samme, men udover det, hvad er der så.

OEM bliver låst til den maskine du installerer den på. Du kan f.eks
ikke skifte bundkort og CPU om 1½ år og så installere din OEM licens
igen.

Fuld version derimod følger personen og kan installeres på hvilken som
helst maskine du har eller måtte skifte til i fremtiden men kan kun
være installeret på een maskine ad gangen.

Har du mere end een maskine skal du købe en volume licens.

Fra : Aksel

Dato : 09-03-06 17:22

> OEM bliver låst til den maskine du installerer den på. Du kan f.eks
> ikke skifte bundkort og CPU om 1½ år og så installere din OEM licens
> igen.

Det er ikke min erfaring, jeg har skiftet mange gange og har fået hjælp fra
MS når PCen meldte hardwareændringer.

Hilsen Aksel

Fra : Fjollefrans

Dato : 09-03-06 18:42

> Det er ikke min erfaring, jeg har skiftet mange gange og har fået hjælp
> fra MS når PCen meldte hardwareændringer.

så vidt jeg ved er OEM og Retail identiske rent kodemæssigt, det kan godt
være man kan kende den ene fra den anden ud fra at der måske står OEM rundt
omkring i OEM, men aktivering, og hardware-footprint sker på samme måde. men
den licensaftale du accepterer siger for OEM at den kun må installeres på
een maskine, dvs, når du smider din computer ud smider du samtidigt også din
Windows licens ud

-FF

Fra : jda

Dato : 10-03-06 10:28

Thu, 9 Mar 2006 17:21:47 +0100, ved hjælp af elektroniske
kommunikationsmidler udtrykte Aksel sig i dk.edb.system.ms-windows på
følgende måde:

> Det er ikke min erfaring, jeg har skiftet mange gange og har fået hjælp fra
> MS når PCen meldte hardwareændringer.
>
> Hilsen Aksel

Det kan godt være, man du _må_ ikke i følge licensvilkårene hvis vi snakker
om så store udskiftninger som både bundkort og cpu
--
Jakob

Fra : Aksel

Dato : 10-03-06 12:14

> [...]
> snakker
> om så store udskiftninger som både bundkort og cpu

Som du sikkert ved er der ikke enighed om hvorvidt Microsofts
licensbetingelser holder i retten, umiddelbart tror jeg at OEM software er
et middel til at undgå at folk i stedet bruger piratsoftware.

Hilsen Aksel

Fra : jda

Dato : 10-03-06 15:53

Fri, 10 Mar 2006 12:13:57 +0100, ved hjælp af elektroniske
> [...]

> licensbetingelser holder i retten, umiddelbart tror jeg at OEM software er
> et middel til at undgå at folk i stedet bruger piratsoftware.

Man kan diskutere herfra og ind i næste årtusinde, så længe der ikke er
truffet afgørelse om det modsatte i en retssal så holder de. Når man
installerer bliver man udtrykkeligt bedt om at trykke på F8 for at
acceptere licensvilkårene. Og det gør de fleste så, for ellers kommer man
ikke længere i sin installation af Windows. OEM eller Original Equipment
Manufacturer er en måde hvorpå hardware fabrikanter kan tilføje en merværdi
til deres produkter. Samtidigt for man en billig licens som dog har nogle
begrænsninger. Dels kan man ikke få support hos MS men skal henvende sig
hos sin forhandler, dels må man ikke flytte rundt med licensen mellem flere
computere. Kan man ikke finde sig i de begrænsninger kan man jo bare købe
sig en fuld licens eller installere Linux.
--
Jakob

Fra : Tveskaeg

Dato : 10-03-06 13:28

On Thu, 9 Mar 2006 17:21:47 +0100, "Aksel"
<akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> wrote:

>Det er ikke min erfaring, jeg har skiftet mange gange og har fået hjælp fra
>MS når PCen meldte hardwareændringer.

Det har jeg også selv, da jeg skiftede bundkort i sin tid da fik jeg
genaktiveret min licens.

Men sådan som jeg læser licensbetingelserne så låses licensen til den
PC den installeres på og det kan mickeysoft kontrollere ved hardware
ID'et der generes ved installation.

Jeg husker da jeg fjernede min onboard netkort i enhedshåndteringen
for at installere en opdateret driver, da maskinen genstartede og
fandt netkortet igen skulle licensen genaktiveres inden 3 dage.

Et er hvordan mickeysoft tolker og administrerer licensreglerne
iøjeblikket og et andet er hvad de kan vælge at gøre i fremtiden.

Jeg kender mickeysoft godt nok til at når først Windows Vista er på
gaden så kan de sagtens begynde at tolke deres OEM licens regler mere
stramt for at få flere til at migrere til Vista og dermed få flere
penge i kassen.

Logiske mennesker trækker ikke en gigant som mickeysoft i retten for
en oem licens til 600kr. Det er mickeysoft pinligt bevidste om og
skulel det alligevel ske så har mickeysoft en hær at stjerneadvokater
til at tage sig at problemet og så er det op til hvem der først løber
tør for penge og tid.

Fra : Åge

Dato : 10-03-06 15:51

"Tveskaeg" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulel det alligevel ske så har mickeysoft en hær at stjerneadvokater
> til at tage sig at problemet og så er det op til hvem der først løber

Hvad er mickeysoft?

Fra : Tveskaeg

Dato : 10-03-06 17:57

On Fri, 10 Mar 2006 15:51:11 +0100, "Åge" <Klogesen@åge.dk> wrote:

>Hvad er mickeysoft?

Du får 3 gæt. Gætter du rigtigt må du gætte een gang til.

Det ville ikke fornærme nogen hvis du fik lidt bedre styr på quote
teknik, du behøver ikke at quote et helt indlæg for at fremme
forståelsen. Læserne kan sagtens finde ud af at bladre tilbage
for at læse det oprindelige indlæg.

En 5 - 6 linier er mere end rigeligt at quote.

Se evt. http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Fjollefrans

Dato : 10-03-06 18:14

> [...]
> skulel det alligevel ske så har mickeysoft en hær at stjerneadvokater
> til at tage sig at problemet og så er det op til hvem der først løber

og sjovt nok er der også få der tænker på hvor lidt 600,- er i forhold til
en computers pris. naturligvis er det meget i forhold til en maskine til
under 3000,- men det er godt nok til grin at folk køber super duper
gaminghardware til 20000,- og så installerer en piratudgave. det er
simpelthen usselt at gøre sig til tyv for 600 kroners skyld (eller 1500
eller hvad det ny er en ratail XP Pro koster) hva M$ gør når Vista kommer må
de selv styre, men jeg tvivler på de vil gøre specielt meget for at tvinge
folk til at opgradere deres nuværende maskiner til Vista, jeg tror mere det
er PC leverandørene der sidder og griner fordi en masse mennesker bliver
nødt til at købe hurtigere hardware for at kunne køre Vista.

- FF

Fra : Tveskaeg

Dato : 10-03-06 18:52

On Fri, 10 Mar 2006 18:13:52 +0100, "Fjollefrans"
<eksisterernokikkevel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>eller hvad det ny er en ratail XP Pro koster) hva M$ gør når Vista kommer må

Det har du ret i men det skal dog bemærkes at OEM versioner ikke var
tilgængelige da WinXP oprindeligt blev lanceret. Da kunne man kun få
en fuld licens på den anden side af 2500 kr så hut jeg visker.

Fra : Fjollefrans

Dato : 10-03-06 19:03

> Det har du ret i men det skal dog bemærkes at OEM versioner ikke var
> tilgængelige da WinXP oprindeligt blev lanceret. Da kunne man kun få
> en fuld licens på den anden side af 2500 kr så hut jeg visker.

ah ja, jeg kan godt huske det har været dyrere, jeg mener dog XP Pro blev
lanceret til 300$ for en fuld version, men ok, lidt moms og den slags så er
vi vist tæt på 2500,-

Fra : Tveskaeg

Dato : 10-03-06 19:37

On Fri, 10 Mar 2006 19:03:13 +0100, "Fjollefrans"
> [...]

>lanceret til 300$ for en fuld version, men ok, lidt moms og den slags så er

Det svarer nogenlunde til prisen på et mellem godt gfx kort, en
mid end CPU eller 2GB ram.

Vista kommer i hele 7 versioner så mon ikke der bliver noget for
enhver pengepung. Men man bør holde sig fra den billigste da den vist
kun kan køre 3 programmer adgangen.

Fra : Fjollefrans

Dato : 11-03-06 03:12

> [...]
>
> Vista kommer i hele 7 versioner så mon ikke der bliver noget for
> enhver pengepung. Men man bør holde sig fra den billigste da den vist

njaaa, næppe. det er for svært at styre kun at køre 3 ting af gangen. den
billige får ikke den nye brugergrænseflade. desværre har M$ ikke været så
flinke at give beta'er af de forskellige versioner endnu. den eneste version
man pt. kan få er (ifølge M$) med samtlige features.

- FF

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-03-06 18:53

Tveskaeg wrote:
> [...]
> f.eks
> ikke skifte bundkort og CPU om 1½ år og så installere din OEM

Så længe man "kun" skifter CPU eller bundkort - så er der ingen
problemer - det kræver så blot en opringning til MS - så får man
en ny kode - og så kører man igen

Men ellers er det korrekt - når PC'en dør - så dør OEM-licensen
også.

Men hvor grænsen går og hvornår det så er en ny PC og ikke kun en
opgradering - det ved jeg ikke.

Jan

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-03-06 13:59

Jan Vestergaard skrev:

> Men hvor grænsen går og hvornår det så er en ny PC og ikke kun en
> opgradering - det ved jeg ikke.

Har prøvet kun at beholde harddisken (læs: sat harddisken over i en anden
pc) uden problemer.
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-03-06 13:54

Tveskaeg skrev:

> Du kan f.eks
> ikke skifte bundkort og CPU om 1½ år og så installere din OEM licens
> igen

Har jeg nu ellers gjort.
Hans