|
| u-båd hvordan ?? Fra : Dennis Nielsen |
Dato : 04-02-06 19:28 |
|
Hej med jer
Så er konen og jeg igang med en diskution - hvilken metode bruges der
for at få en u-båd til hhv. at stige op til overfladen, og gå ned igen?
/Dennis
| |
kk (04-02-2006)
| Kommentar Fra : kk |
Dato : 04-02-06 19:52 |
|
"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:43e4f24e$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej med jer
>
> Så er konen og jeg igang med en diskution - hvilken metode bruges der
> for at få en u-båd til hhv. at stige op til overfladen, og gå ned igen?
>
>
>En ubåd har et sæt dykkertanke. Disse er forsynes med en bundventil og en
>"topventil" til helholdsvis indtagning af vand og luftafgang. Dertil kommer
>et system med trykluft, som kan ledes ind i dykkertankene.
Båden sejler i almindelighed rundt med åbne bundventiler.
Skal man dykke, åbnet luftafgangene, der kommer vand i tankene og båden
dykker.
Vel neddykket er der noget arbejde med at trimme vandet i tankene, men det
vil jeg ikke nærmere ind på.
Skal man dykke ud, er der to muligheder: Gå frem med fuld kraft ig styre
båden ud af vandet eller
blæse tankene, dvs. lede trykluft ind i toppen af takkene, hvorved vandet
trykkes ud af bundventilerne.
Evt kombinationer af ovenstående.
Dette var/er gældende for de både i herhjemme havde, og som havde sejlet
under ww2 i engelsk tjeneste. men principperne er nok ikke væsentligt
forandret.
Hvem vandt?.
mvh
kk>
>
| |
Dennis Nielsen (04-02-2006)
| Kommentar Fra : Dennis Nielsen |
Dato : 04-02-06 20:30 |
|
> > Hej med jer
> >
> > Så er konen og jeg igang med en diskution - hvilken metode bruges
der
> > for at få en u-båd til hhv. at stige op til overfladen, og gå ned igen?
> >
> >
> >En ubåd har et sæt dykkertanke. Disse er forsynes med en bundventil og en
> >"topventil" til helholdsvis indtagning af vand og luftafgang. Dertil
kommer
> >et system med trykluft, som kan ledes ind i dykkertankene.
> Båden sejler i almindelighed rundt med åbne bundventiler.
> Hvem vandt?. Desværre Spanien øv-bøv !!
/Dennis
| |
Per Henneberg Kriste~ (05-02-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 05-02-06 01:28 |
|
"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse
news:43e4f7a9$0$1797$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Dette var/er gældende for de både i herhjemme havde, og som havde sejlet
> under ww2 i engelsk tjeneste. men principperne er nok ikke væsentligt
> forandret.
> Hvem vandt?.
De allierede :)
--
Per, Esbjerg
| |
Bertel Lund Hansen (05-02-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 05-02-06 09:13 |
|
kk skrev:
> Båden sejler i almindelighed rundt med åbne bundventiler.
> Skal man dykke, åbnet luftafgangene, der kommer vand i tankene og båden
> dykker.
Derudover har de 'vinger' der kan vippes så der ved sejlads
fremkommer et prs opad eller nedad afhængigt af vinklen.
Hvad hedder disse 'vinger' egentlig. Jeg skrev først "sideror",
men kom så i tvivl.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Herluf Holdt, 3140 (05-02-2006)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 05-02-06 09:32 |
|
Bertel Lund Hansen skrev:
> Derudover har de 'vinger' der kan vippes så der ved sejlads
> fremkommer et prs opad eller nedad afhængigt af vinklen.
> Hvad hedder disse 'vinger' egentlig. Jeg skrev først "sideror",
> men kom så i tvivl.
Hvis de sidder vandret, hedder de "dybderor". Men de kan også
sidde i en skrå vinkel. Så hedder de "integreret dybde- og sideror".
[Kilde: SDE, skitse til ubåden Viking.]
--
'rluf :·)
| |
Jens Bruun (04-02-2006)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 04-02-06 21:00 |
|
"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:43e4f24e$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> Så er konen og jeg igang med en diskution - hvilken metode
> bruges der for at få en u-båd til hhv. at stige op til overfladen, og
> gå ned igen?
Trykluft hhv. vand.
--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/31/06)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery
| |
Glenn Møller-Holst (04-02-2006)
| Kommentar Fra : Glenn Møller-Holst |
Dato : 04-02-06 21:48 |
|
Dennis Nielsen wrote:
> Hej med jer
>
> Så er konen og jeg igang med en diskution - hvilken metode bruges der
> for at få en u-båd til hhv. at stige op til overfladen, og gå ned igen?
>
>
> /Dennis
Hej Dennis
Det der får en u-båd og en fisk med svømmeblære (med luft) til at stige,
falde eller blive i en bestemt dybde, er u-bådens og fiskens trimning af
middelmassefylden i forhold til (salt)vandets middelmassefylde i den
givne dybde. Jo mere luft i svømmeblære eller ballasttankene, jo mindre
middelmassefylde.
En haj har ingen svømmeblære og dens middelmassefylde er større end
saltvandets, derfor synker hajen dybere, medmindre den svømmer nok til
at modvirke "faldet".
Kig f.eks. også her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Opdrift_%28statisk%29
http://da.wikipedia.org/wiki/Haj
-
For mennesker liggende i vandoverfladen vil vores lunger virke som en
art svømmeblære - hvis vi puster ud af lungeluften, vil vi på et
tidspunkt synke nedad, hvis vi ikke svømmer.
mvh/Glenn
| |
Preben Riis Sørensen (04-02-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 04-02-06 23:09 |
|
"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:43e4f24e$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej med jer
>
> Så er konen og jeg igang med en diskution - hvilken metode bruges der
> for at få en u-båd til hhv. at stige op til overfladen, og gå ned igen?
Der er da håndtag i loftet. Når besætningen hænger i disse, og ikke længere
trykker på gulvet, stiger ubåden opad.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Max (04-02-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 04-02-06 23:57 |
|
Hej Preben
> Der er da håndtag i loftet. Når besætningen hænger i disse, og ikke
> længere trykker på gulvet, stiger ubåden opad.
Forkert, de løfter båden op i de håndtag der er i dørken.
Mvh Max
| |
JB (05-02-2006)
| Kommentar Fra : JB |
Dato : 05-02-06 09:57 |
|
>
> Forkert, de løfter båden op i de håndtag der er i dørken.
>
> Mvh Max
>
Men inden man begynder at stige, beder man ofte alle om at gå på toilettet
for at de derved lettes " for unødig last".
Mvh
JB
| |
kk (05-02-2006)
| Kommentar Fra : kk |
Dato : 05-02-06 10:19 |
|
"JB" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:43e5be8d$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
>> Forkert, de løfter båden op i de håndtag der er i dørken.
>>
>> Mvh Max
>>
> Men inden man begynder at stige, beder man ofte alle om at gå på toilettet
> for at de derved lettes " for unødig last".
>
Hvis I nogensinde havde prøvet at forrette jeres nødtørft (stort) i en ubåd
af dem som har sejlet under dansk flag, så vil I vide at det er ikke nogen
simpel sag. Det kræver absolut ædruelighed , når man er færdig, at betjene
de forskellige greb til administration af åbning og lukning af søventiler og
interne åbninger, trykluft m.v. Dette foregår med front mod stedet, hvor man
har lettet sig og evt. fejlgreb kan meget vel belønnes med at man får det
hele lige i ansigtet samt en jævn fordeling af fækale produkter i
toiletrummet.
Det er kotyme at man selv rydder op.
(Har prøvet!
od søndag!
mvh
kk
| |
Max (05-02-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 05-02-06 11:25 |
|
Hej
> Hvis I nogensinde havde prøvet at forrette jeres nødtørft (stort) i
> en ubåd af dem som har sejlet under dansk flag, så vil I vide at det
Jo tak, prøvede engang på sådan en, tror det var Hvalrossen lige før
den blev ramt af en Bellonakrydser og blev til Tårnskaden.
Mvh Max
| |
Preben Riis Sørensen (05-02-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 05-02-06 16:31 |
|
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:43e5d0c4$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> > Hvis I nogensinde havde prøvet at forrette jeres nødtørft (stort) i
> > en ubåd af dem som har sejlet under dansk flag, så vil I vide at det
>
> Jo tak, prøvede engang på sådan en, tror det var Hvalrossen lige før
> den blev ramt af en Bellonakrydser og blev til Tårnskaden.
Min fætter havde en 'ulykke' på skibet Hjorten og det kom ikke til at hedde
Fjorten bagefter
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Peter Weis (05-02-2006)
| Kommentar Fra : Peter Weis |
Dato : 05-02-06 18:52 |
|
Preben Riis Sørensen wrote:
> Min fætter havde en 'ulykke' på skibet Hjorten og det kom ikke til at hedde
> Fjorten bagefter
Så måske "pjorten"?
mvh
Peter
| |
Preben Riis Sørensen (05-02-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 05-02-06 21:37 |
|
"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
news:43e63d45$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> Preben Riis Sørensen wrote:
>
> > Min fætter havde en 'ulykke' på skibet Hjorten og det kom ikke til at
hedde
> > Fjorten bagefter
>
> Så måske "pjorten"?
Grundet den alder det havde, det der sprøjtede ud, blev det altså mere
præcist: Lorten. Måske en del års udluftning har givet den sit oprindelige
navn tilbage.
Vi sejler i hvert fald ikke med den mere.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
John Larsson (05-02-2006)
| Kommentar Fra : John Larsson |
Dato : 05-02-06 09:29 |
|
Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:
>Derudover har de 'vinger' der kan vippes så der ved sejlads
>fremkommer et prs opad eller nedad afhængigt af vinklen.
>
>Hvad hedder disse 'vinger' egentlig. Jeg skrev først "sideror",
>men kom så i tvivl.
Man bruger normalt betegnelsen "højderor".
John
| |
John Larsson (05-02-2006)
| Kommentar Fra : John Larsson |
Dato : 05-02-06 12:49 |
|
"kk" <kru@nospammail.dk> writes:
>Hvis I nogensinde havde prøvet at forrette jeres nødtørft (stort) i en
>ubåd
>af dem som har sejlet under dansk flag, så vil I vide at det er ikke
>nogen
>simpel sag. Det kræver absolut ædruelighed , når man er færdig, at
>betjene
>de forskellige greb til administration af åbning og lukning af søventiler
>og
>interne åbninger, trykluft m.v.
Og på tyske ubåde skal man være opmærksom på bydemådeformens vokaler er
"ie" eller "ei"!
John
| |
|
|