In article <43f30d45$0$27548$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote:
> På hvilke områder adskiller Johannes evangeliet sig fra de andre tre
> evangelier?
Den er ikke synoptiske.
Man mente i lang tid at Matthæus var den ældste evangeliet og at der var
en fælles "kilde" til disse evangelier, som blev kaldt "Q" (Quelle).
I dag er de lærde eferhånden blevet enige om at sige, at Markus var den
første evangeliet. Dens korthed kunne tyde på at den oven i købet var
bygget til at man skulle huske den og genfortælle den.
Derefter kom Matthæus og Lukas.
De tre ser ud til at bygge oven på hinanden. Altså Matthæus = Markus +
lidt forandringer og Lukas = Matthæus + lidt forandringer.
Således ser man, for eksempel, tydeligt historien om Barabas udvikle sig
fra den ene evangeliet til det andet.
Johannes evangeliet er ikke synoptisk.
I sin tid regnede man, at den var skrevet af Jesus' disciple, Johannes.
Derfor har man undret sig meget om at nogle ting, som man gør meget ud
af de synoptiske evangelier (Jesus' retssag, fx) slet ikke findes i
Johannes. Ifølge Johannes, er der ikke været noget retssag.
I dag regner man dog ikke med at Johannes evangeliet er skrevet af
Jesus' Johannes. Den sidste kapitel, som i øvrigt fastslår at denne
evangeliet er skrevet af Johannes har vist sig at være en senere
tilføjelse. Sandsynligvis for, i tilfælde af uenighed evangelier
imellem, at man skulle lægge mere vægt på Johannes evangeliet end på de
andre.
Det korte af det lange er, at de tre første er synoptiske og ligner
hinanden (uanset hvilken forklaring du går efter) og at den fjerde ikke
er lige de tre andre (ligeledes uanset hvilken forklaring du går efter).
--
Venligst,
Cyril
Det nye testamente - Fortæller man dig alt? =>
http://www.nytestamente.org